LED dagrijverlichting ipv standaard lampjes

Noord26

Forumguru
Ja precies, als men een kleur op geeft 'wit, zit daar groot verschil tussen in de praktijk. Je zou denken dat Osram of Philips wel iets zou hebben wat gelijk is aan hun over heel de wereld gebruikte (OEM) Xenon lampen, ook voor Canbus?
 

Peter_Octavia

Forumguru
De originele xenon in de SuperB is dat 5000K? was eigenlijk een inschatting van mijn.:arghh:
Kun je die lampen eigenlijk makkelijk zelf vervangen?

In de Fabia had ik 6000K zitten als xenon en dat kwam precies overeen met de reeds genoemde ledstadlichten.
 

Noord26

Forumguru
Origineel Xenon is van Osram in de kleur 4300K. Osram 66144 zat er bij in, wat opgegeven is door Osram zelf voor 4100K. Merkte zelf dat de effectieve lichtopbrengst boven die 4300K-grens duidelijk achteruit gaat, maar wel een 'mooier/witter' licht geeft. Wat in de praktijk tijdens regenval dus ook minder prettig is.

http://www.osram.nl/osram_bx/nl/pro...oplampen-voor-autos/xenarc-original/index.jsp

Xenon in mijn Superb vervang ik letterlijk in 5minuten, als ik licht heb om te zien wat ik doe. En in die tijd doe ik beide lampjes. Reken anders op 5min per lamp, hooguit, als het op gevoel moet. Het voordeel van een grote motorkap met nog ruimte bij de koplampen zelf.
 

Octavia32

Forumguru
Alle lampjes moeten bij de superb op gevoel denk ik, heb het afgelopen weekend gezien bij @Pendragon met zijn knipperlichten voor.Maar ook met stadslichten, je houdt er wel wat kneuzingen en schaafwondjes aan over maar het eind resultaat is TOP.
De Xenon lampen zullen inderdaad wat makkelijker zijn aangezien deze mooi in het midden zitten en er voldoende ruimte is.
 

Pendragon

Donateur
Ja, het 'even' vervangen van lampjes is er niet meer bij tegenwoordig. In de Superb gaan de drl en mist nog wel eenvoudig als je weet hoe je de unit moet verwijderen, de knipperlichten waren een drama omdat daar nog een tork schroef zit. Dat is een gepruts om los te krijgen zonder dat de schroef valt en ik heb er inderdaad een licht bloedende hand en schaafwondjes aan overgehouden. Dit vooral door de randen van de unit die redelijk scherp zijn. De achterunit is eenvoudig los te halen. 2 dopjes, 2 tork schroefjes en klaar.
 

Noord26

Forumguru
Het gaat mij om de stadslichtjes en DRL (waar het topic over zou moeten gaan). Welk merk/type zonder storing te gebruiken en hoe te vervangen? Heeft Osram zelf echt niets daarvoor, of Philips? Knipperlichten, remlichten maakt mij niets uit wat daarin zit. Als het maar werkt. De dealer heeft onlangs 3 achterlichtjes vervangen voor €8,- incl montage. Mag een keertje na 125Dkm..
 

Peter_Octavia

Forumguru
Verkeerde inschatting van de originele xenon dus:pardon:
Zelf vervangen is dus geen probleem. voorlopig doen ze het nog prima. Veel beter lichtbeeld als met de Fabia, maar dat zal voornamelijk in de kleur zitten en de AFS doet natuurlijk ook wel wat extra's.

Led stadslichten in 4300K zijn er wel, maar de keus is ineens wel een stuk beperkter.
Vond deze: http://www.retrofitlab.com/t10-led-stadslichten.html
Ga ze maar gewoon proberen.
 

Peter_Octavia

Forumguru
DRL van xenonlamp besteld. morgen al binnen als het goed.

Ook de ledstadslichten (2 setjes gelijk ook maar voor de spiegels) en gelijk ook maar kentekenverlichting erbij besteld in de 4300K. Buitenom alles hetzelfde.

Voor het interieur zijn er al wat W5W ledlampen onderweg wel in de 6000K.... maar die kunnen natuurlijk ook weer retour als het niet bevalt ;)

Weer een dure pappa dag zo... :D
 

Noord26

Forumguru
Het is schandalig wat een LEDjes moeten kosten idd. Marges moeten enorm zijn als je ziet waarvoor je iets kunt bestellen in China incl verzendkosten..
 

Pendragon

Donateur
Interieur kan zonder problemen. Zitten niet achter de canbus, dus geen storingen. Bij mij was er wel snel 1 stuk....dus kwaliteit is wat anders.
 

CDK

Forumguru
@Noord26, je hebt kennelijk nooit meegelezen in 1 van de LED topics, maar maakt niet uit hoor, een lamp die bij mij geen error geeft kan dat bij jou wel geven en andersom, dus gewoon proberen en retourneren als ze niet goed zijn ;)

Edit, je hebt de keuze tussen gokken op zogenaamde can bus errorfree leds of de el cheapo variant met losse weerstanden.
 

Noord26

Forumguru
Geen losse weerstanden AUB. Dan gaat het nut van een LED verloren.. Of anders maar geen LED's. Origineel zit er ook geen led naast een xenon lamp.
 

Peter_Octavia

Forumguru
Ik zie eigenlijk wel voordeel in losse weerstanden eigenlijk. Anders zitten de weerstanden op of bij de lamp zelf toch? Dan hou je de extra warmte buiten de lichtunit etc?

Of is dat een gekke gedachte van een houtworm?

Zonder enige vorm van weerstanden krijg je de juist die foutmeldingen bij led lampen vanwege het geringe wattage.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

CDK

Forumguru
@Peter_Octavia, dat is correct opgemerkt :jaja: of wel je hebt losse weerstanden nodig of je gebruikt lampen met ingebouwde weerstanden, de reden dat die wel eens alsnog storing geven is de compactheid van de ingebouwde weerstand waardoor deze voor bepaalde can bus systemen nog steeds te weinig stroom afnemen en kapot lijken te zijn.
 

Noord26

Forumguru
Is er geen andere mogelijkheid om het Ampère te foppen als dit op te wekken via warmte wat de weerstanden doen? Anders blijf ik bij de normale lampjes. Of VAGtechniek moet een mooie oplossing hebben als ik er de 23e binnen ben voor groot onderhoud..
 
Bovenaan Onderaan