Levertijd New Octavia 16 TDI

tha a

Senior Member
Eindelijk goed nieuws! Net dealer gebeld of ze al wat wisten: auto is inmiddels geproduceerd en wacht op transport richting Leusden. Dealer verwacht dat ik eind van deze maand nog moet kunnen rijden! (besteld 8 december 2010)

:aangenaam:
 

pieterellen

Nieuw lid
Super, ik hoop van je te horen of dat de auto voldoet aan je verwachtingen,ook gelet op je vorige auto.

Tot horens,

Pieter
 

trebor78

Nieuw lid
Hoi allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum. Zo te lezen ben ik niet de enige die geconfronteerd is met een heeeeeeeele lange levertijd.
Mijn Octavia Combi 1.6TDI DSG-7 Elegance Businessline is besteld op 1 oktober. Volgens het laatste bericht wordt hij geleverd in week 20.... En dat is wennen, na een volvo met een levertijd van 5 weken.
 

Robbie146

Senior Member
Zal ook weer eens een update posten.

Besteld dus 2e week September, indicatie leverweek 2
Toen week 10, daarna 11 :(
Gisteren maar eens gebeld, want week 11 is begonnen in diepe stilte :)
We gaan nu al naar indicatie week 14, maar zelfs daar heb ik een hard hoofd in.
 

TL@

Forumguru
En het is niet enkel de 1.6 ook de 2.0TDI met DSG komt heel traag, de mijne is besteld door de leasemaatschappij eind februari en wordt normaal half november geleverd.
 

CGO

Lid
Ik vind het echt bizar je gaat toch geen dik een half jaar op je auto zitten wachten!

Die van mij moet er echt binnen 12 weken zijn anders houden ze hem maar ....betreft voor mij wel een Prive auto.
 

trebor78

Nieuw lid
Tja, privé is nog wat anders.
Voor mij als lease-rijder is er geen keuze.
Ik zit dus op 7,5 maanden levertijd (voorlopige prognose), maar dat is geen uitzondering! Het record bij ons is een collega die een niks-an kraskraai bestelde: 14 maanden levertijd!

Wat mij betreft kudo's voor Volvo. Bij het op de markt brengen van de 2008 facelift edition1 pakket gewoon zorgen dat je een voorraad hebt staan met de meest voorkomende kleuren...5 weken en ze stond voor mijn deur.

Nu begreep ik van de dealer dat de DSG-bak de bottleneck voor leveranties is. Hebben anderen hetzelfde bericht gehoord? (Volkswagen zou voorrang krijgen bij de leverancier)
 

Rallye

Forumguru
Hoorde vandaag een verhaal over een crosspolo met DSG die een aantal weken geleden al geleverd zou worden. De VW-dealer heeft nog niets van zich laten horen....... Geen voorrang voor VW dus?
 

tha a

Senior Member
De mijne staat nog steeds in Tsjechie te wachten op transport naar NL. Vreemd aangezien ie daar een week geleden ook al stond.. Iemand enig idee hoe dat dat werkt? (transport naar NL, rijdt die trein maar 1x per maand ofzo?)
 
Mijn Skoda Octavia Combi 1.2 77 kW / 105 pk TSI Elegance Businessline is week 4 besteld en staat nu voor aflevering week 23:shocked:, duurt lang...wachten....
 

CharlesTucker

Forumguru
Nu begreep ik van de dealer dat de DSG-bak de bottleneck voor leveranties is. Hebben anderen hetzelfde bericht gehoord? (Volkswagen zou voorrang krijgen bij de leverancier)

Toen ik vorige week mijn Octavia bestelde vertelde de dealer inderdaad ook dat de DSG bakken op zich kunnen laten wachten, alsmede de navigatiesystemen. Hij heeft er verder niet bij verteld dat VW voorrang krijgt. Ook de 15" lichtmetalen velgen die standaard onder de Greentech Elegance zitten zijn lastig volgens hem.

Met vriendelijke groeten, Peter
 
Recent heb ik bij Pon geïnformeerd naar de status van m'n nieuwe O2. Men gaf aan dat er nog steeds geen bevestigde leverdatum was (bij bestelling is aangegeven dat dit wrs. week 14 zou worden; besteld week 2).
Ik ging er vanuit dat een automerk anno 2011 toch redelijk van te voren kan aangeven wanneer een auto van de band rolt (indien toeleveranciers levertijden nakomen). Blijkbaar niet dus.
 

tha a

Senior Member
ach, de mijne staat nog steeds op code "geproduceerd en wacht op transport naar NL". Dat duurt nu al 2,5 week. Dealer kon voor de rest ook niks zien en het dus afwachten wanneer PON mn octi naar NL + naar de dealer gaat vervoeren....
 

CharlesTucker

Forumguru
Bij mij gaf de dealer bij de bestelling vorige week aan dat de auto (ook O2) in week 24 geproduceerd zal worden, in week 26 dan bij de dealer afgeleverd zal worden zodat ik hem na rijklaarmaken, poetsen en zo in week 27 kan ophalen. Lijkt allemaal redelijk bekend en gepland dus, en vooralsnog ga ik er maar vanuit dat hij gelijk heeft (hoewel een paar weken eerder me ook niet verkeerd uit zou komen).

Maar na lezen van vooral dit topic ga ik me toch wel enigszins ongerust maken, met name over de vakantie, die dan wel heel dichtbij begint te komen. M'n huidige auto (lease) zal ik in principe begin juni moeten inleveren, daar valt voor een paar weken vast wel een mouw aan te passen, maar een hele vakantie waarschijnlijk niet.
 

trebor78

Nieuw lid
Recent heb ik bij Pon geïnformeerd naar de status van m'n nieuwe O2. Men gaf aan dat er nog steeds geen bevestigde leverdatum was (bij bestelling is aangegeven dat dit wrs. week 14 zou worden; besteld week 2).
Ik ging er vanuit dat een automerk anno 2011 toch redelijk van te voren kan aangeven wanneer een auto van de band rolt (indien toeleveranciers levertijden nakomen). Blijkbaar niet dus.

Dat is nu juist het probleem: een autofabrikant planned alles "just in time". Dat betekent dus dat de marges voor levertijden door leveranciers beperkt is. Een autofabrikant is afhankelijk van een sterk fluctuerende markt (verschillende landen met verschillende economische dynamiek, verschillende belastingtechnische maatregelen en verschillende "hoogseizoenen" qua bestellingen, maar ook introducties/aanbiedingen door concurrenten etc.) en zeker de laatste jaren zal de afzet moeilijk in te schatten zijn. Zodra een model/uitvoering ineens een piek in bestellingen ondervindt zal het moeilijk zijn om deze op te vangen zonder dat een leverancier klem loopt. Voorraad opbouwen (zowel halffabrikaat als eindproduct) zal de autofabrikant zo weinig mogelijk doen, omdat de marges al betrekkelijk krap zijn en omdat het aantal modelvarianten zeer groot is (hoe minder opties, hoe korter de levertijd in theorie).
Vaak zie je vooral een korte levertijden bij introducties van nieuwe modellen en van speciale series, omdat alleen dan de fabrikant het risico enigzins kan inschatten en de opbrengsten (populariteit) dit risico waard maken. Ik gaf bijvoorbeeld eerder het voorbeeld van mijn volvo, maar daarbij moet ik wel melden dat mensen die dezelfde volvo bestelden met roof-rails ineens wel tegen andere levertijden aanliepen of een nalevering kregen. Ik zou in ieder geval niet graag verantwoordelijk zijn voor de logistiek van een productieproces van personenauto's...

Wil niet zeggen dat ik het niet ongelooflijk frustrerend vind. Ik ben die focus nu wel zat, ik wil DSG-en!
 

trebor78

Nieuw lid
Jammer dat dealers niet een wat realistischer levertijd afgeven bij het bestellen.
Aan de andere kant: mijn andere optie was een Renault Megane Break GT-line...de vriendelijke verkoper vroeg me of ik wel zat te wachten op 8 á 9 maanden levertijd. Lekker eerlijk, maar het verkoopt niet!
 
Bovenaan Onderaan