Die jaloezie daar heb ik ook een mooi voorbeeld van.
Enkele maanden geleden liet een collega mij enthousiast zijn Renault Megane zien. Hij had 'm al wat maanden, maar was er nog erg vol van en vertelde trots dat de hele auto met veel opties binnen budget paste.
En terecht: prima wagen. Mijn Honda stak wat schil af.
Bij het kerstdiner van mijn werk sprak ik dezelfde collega weer. Ik vertelde dat ik de nieuwe Octavia Greenline heb. Toen was het zijn beurt om jaloers te worden. Die Octavia die kende hij goed. Die had hij ook graag willen hebben, maar hij was te vroeg om 'm te kunnen bestellen. De O2 vond hij minder mooi en zou met 20% bijtelling toch maar duurder zijn, dus hij is toen maar voor de Megane gegaan.
Zijn vriendin kon dat beamen. Volgens haar praat hij regelmatig over de nieuwe Octavia en zegt dan dat dat zijn volgende auto wordt.
Ik bracht het gesprek maar op zijn auto en vroeg welke kleur hij heeft (wist ik niet meer). Het bleek een zwarte; dat was een compromis met zijn vriendin. Het liefst had hij zelf een blauwe gehad.
Oeps.
Toen heb ik 'm maar de foto's van mijn gloednieuwe, lichtblauwe Octavia Greenline laten zien (die zelfs met MBR binnen budget past).
Hij keek 2, 3 minuten voorovergebogen stilletjes naar de foto's op mijn telefoon...