Levertijd Octavia 3

Torica

Lid
Ik weet dat ze er nog wat grammetjes vanaf proberen te krijgen om hem ook in 2014 in de 14% te laten vallen. Met de golf met dezelfde motor is het ook gelukt.
 
In dit geval zegt de leverweek misschien wel iets over de start van het produceren van auto's met een Dynamic pakket (blijkbaar dus medio wk37)... ;)

Ik heb het contract in wk20 bij de dealer getekend (ik zeg er bij dat het bij de dealer was en niet bij een leasemaatschappij omdat het ook nog een week of twee kan duren voordat de leasemaatschappij daadwerkelijk besteld :) ), maar de levertijd is hierbij dus enorm vertekend omdat ik de auto waarschijnlijk al zou hebben als ik niet voor het Dynamic pakket en het Bagagepakket zou hebben gekozen..


Ga er maar van uit dat jouw auto ook op dat extra-aandacht-lijstje staat, want ik weet zeker dat ze willen voorkomen dat ze je moeten vragen een andere kleur te kiezen!
Ik begreep idd van de dealer dat hij dat niet van plan was! Hopelijk wordt het wachten snel beloond!
 

cDree

Lid
Helaas net ook bericht ontvangen dat de leverdatum verplaatst is van week 34 naar productie week 42 ... zonder enige bijzonderheden .. OCIII HB 2.0TDI EBL .. reden is nog onbekend :banghead:
 

JoofHolland

Nieuw lid
Helaas net ook bericht ontvangen dat de leverdatum verplaatst is van week 34 naar productie week 42 ... zonder enige bijzonderheden .. OCIII HB 2.0TDI EBL .. reden is nog onbekend :banghead:

Het blijft een onverklaarbaar gerommel. Mijn O3 HB zou deze week geleverd worden, maar hij staat half afgebouwd op de lopende band net als de medewerkers van de fabrieksvakantie te genieten. Wordt in week 31 afgebouwd en komt dan (hopelijk) in week 32 naar Nederland (is de lak in ieder geval uitgehard...) en hopelijk in 33 geleverd want ik wil er mee op vakantie. Is besteld in week 19, dus 14 weken levertijd (geen lease).
Ik hoop maar dat het het wachten waard is!
 

cDree

Lid
Helaas is het niet te verklaren nee, het is wel zuur als je weet dat hij op de band staat, snap ook niet dat ze allemaal tegelijk op vakantie mogen, zou toch verboden moeten worden ... de mijne is in week 21 besteld (ook geen lease) ik lease hem wel maar bij ons worden alle voertuigen aangeschaft. als productie week 42 is mag ik blij zijn als hij er week 44 is... komt neer op 23 weken ..
 

Pablos

Senior Member
Idd het hele begrip vakantiesluiting voor een autofabriek is een raar iets. Volgens mij is het voor een fabrikant als skoda nu juist topdrukte (goede Value 4 money, nieuwe modellen, etc)
Voor een kleine producent met lage volumes kan ik het snappen. Maar een producent van deze omvang zou je haast een continue rooster verwachten:)

Zal ook deels aan de toeleveranciers liggen, maar ook die kunnen nu juist omzetten draaien.

Misschien zijn de toeleveranciers niet op vakantie en ligt er straks een stapel mooie onderdelen te wachten om vol gas te gaan bouwen (wishful thinking)
 

rtwee

Senior Member
ze maken zich echt niet druk om omzet... die komt wel. De klant moet alleen even wachten, Er is denk ik bijna niemand die een andere auto dan een skoda gaat kopen omdat de fabriek 2 weken dicht is. Daar komt bij... Ford, BMW, Volkswagen en Renault zijn ook allen 2 weken geheel dicht. Het is net de bouwvak... er gebeurt nu ook geen reet in de bouw...
 

Pablos

Senior Member
@rtwee Ik weet dat het gebruikelijk is, ik kan mij alleen zo moeilijk voorstellen dat je een dure productielijn dicht zet. Zeker als je bedenkt dat de wijzigingen aan de productielijn na de sluiting plaats gaan vinden. In mijn boeken vroeger was omsteltijd dure en verloren tijd. Als je dan toch dicht gaat, zou ik juist dan de productielijnen omzetten en inregelen (gaan die gasten maar twee weken later met den blote bast in de zon liggen :):D
 

rtwee

Senior Member
vaak wordt een dergelijke vakantie ook direct gebruikt voor onderhoud aan die dure productielijn... En als er een branche efficient moet werken is het wel de autoindustrie... Dus wat dat betreft is het prima te combineren
 

m@rc

Lid
Cao afspraken ook in Czech, denk ik. Mooi moment voor onderhoud inderdaad. Je mag blij zijn dattie niet in Frankrijk geproduceerd wordt, dan gaat de fabriek plots dicht vanwege een staking... ;)
 

CoesDoes

Forumguru
Idd het hele begrip vakantiesluiting voor een autofabriek is een raar iets. Volgens mij is het voor een fabrikant als skoda nu juist topdrukte (goede Value 4 money, nieuwe modellen, etc)
Voor een kleine producent met lage volumes kan ik het snappen. Maar een producent van deze omvang zou je haast een continue rooster verwachten

Vakantiesluiting wordt ook gebruikt voor revisie, onderhoud, instellen, aanpassen etc. van de productielijn, veel goedkoper dan dit tussendoor te doen en evt. daarvoor de band stil te moeten zetten!
Daarnaast hebben medewerkers sowieso recht op vakantie en is het voor de fabrikant veel gunstiger als ze allemaal tegelijk weg zijn zodat ze niet te maken hebben met onderbezetting.

Ik ben blij dat ze het niet opvangen met 16-jarige vakantiekrachten, ik weet nog goed hoe serieus ikzelf was als puber met een vakantiebaan... ;)
 

Pablos

Senior Member
Met onderhoud, revisie etc maakt het, het verhaal logischer:) (dank voor de opheldering:D

Neemt niet weg dat ik (als iemand mij ooit in die positie zou zetten) de modelwijzigingen zou laten ingaan na de vakantie ipv een paar weken later.

Maar, zoals boven al door iemand is gemeld, de auto industrie is sinds ford wel voorloper geweest op efficiëntie. Meest efficiënte van ford was natuurlijk zijn uitgebreide keuze in kleur:):):)

Om Herman Finkers vrij te citeren: de keuze uit maar liefst vijf kleuren: zwart zwart zwart zwart en zwart:):);)
 

Oogje

Senior Member
Vandaag is de order naar de leasemij gegaan voor een Octavia Combi Elegance Business 2.0 TDI
- Sunset (getint glas)
- Alcantara zwart
- Dynamic (sportstoelen, 3 spaaks stuurwiel)
- Panoramisch schuif-/kanteldak
- Volwaardig reservewiel
- 18" Alaris velgen
- Platin Grey

Helaas bleken een teruglopende markt (en daarom geen rek in de leasebedragen) en een dure leasemij (tov de internetofferte van Justlease) teveel voor de vol lederen bekleding en het travel pakket :(
 

rtwee

Senior Member
Ga er maar vanuit dat je de Platin Grey moet aanpassen. Ik wilde vorige week de kleur nog aanpassen naar Platin Grey en dat kon niet meer aldus Pon omdat die niet meer geleverd wordt....
 

Oogje

Senior Member
Ik ben er ook bang voor, maar heb dus echt geen idee welke kleur ik dan zal nemen. Het moet metallic zijn, dus de kleur die ik na platin het mooist vind, Pacific Blue, kan niet.

Topaz Brown lijkt wel poepbruin (de bruine kleur van de Jetta is wel mooi...)
Lava Blue lijkt iets groens in te zitten
Silver vind ik te licht
Race Blue is wel mooi maar vind ik te licht
Rosso Brunello vind ik een vieze kleur
Capuchino Beige vind ik te licht
Denim Blue vind ik te licht
Zwart...

Als Grey niet kan, zal ik gaan kiezen tussen Lava Blue, Zwart en heel misschien Race Blue. Maar welk merk gooit nou zo ongeveer de meest populaire kleur eruit, zonder met een alternatief te komen?!
 

rtwee

Senior Member
Skoda.. ;) Ik heb gekozen voor Black Magic... wilde eerst wit zoals ik nu mijn O2C ook heb, maar in combi met de EBL uitvoering vond ik het niet mooi. Chromen dakrailing op een witte auto is niet mooi. Terwijl de zwarte deurlijsten tussen de ramen dat wel weer is. Helaas wilde de dealer de railing niet vervangen voor een zwarte verise. :(
 

Oogje

Senior Member
Bij wit past een chromen lijst inderdaad niet. Maar wit is niet leverbaar in metallic, dus zijn de meeste leasemijs er geen fan van. Sowieso vind ik de kleurkeuze bij Skoda vrij beperkt.
 

job82

Nieuw lid
Hallo, ben nieuw op dit forum, heb altijd bmw gereden en nu een o3 besteld. een 14% auto kan best compleet blijkbaar.
o3 greenline businessline met Columbus, DAB, stoelverwarming, Lane assist, Drive set-up, functie pakket, topaz brown en de allerbelangrijkste optie:) een achterruitenwisser. Ben benieuwd wanneer die uitgeleverd wordt. leasemij had nog geen idee. Volgens mij is dit een prima auto. meer mensen een 14% besteld?
 
Bovenaan Onderaan