Lijst kinderziektes etc. Octavia III

Gizzmo

Forumguru
sinds een week hoor ik een gierend geluid, alsof het een lager is (wiellager?), of tandwielen die op elkaar een zingend geluid geven.
Maar het zouden ook de banden kunnen zijn die verkeerd afslijten, het is net na mijn vakantie met caravan begonnen.
Moet wel zeggen dat ik de banden toch denk uit te sluiten, aangezien je het duidelijker hoort wanneer de snelheid lager wordt. Ook bij remmen lijkt het luider te worden.

O ja, aanvulling nog: het is snelheidsafhankelijk, in welke versnelling die staat maakt niet uit.
Komt dus uit de aandrijflijn lijkt mij.
Auto is nu 10 maanden oud, 40.000 km.

Iemand die iets herkend?

Laatst bewerkt:

W124

Senior Member
@Gizzmo cuppende banden hoorde ik altijd het meest bij circa 50 km/h en niet bij hogere snelheden. Al even bij de bandenman geweest?

Gizzmo

Forumguru
nope, het is van 10 tot min 130 dat je het hoort, niet altijd, wel vaak.
Denk ook dat het erger wordt, dacht eerst van, kijk het wel even aan.
Toch morgen maar even langs de dealer.

remcee

Lid
Ik heb mijn auto nu 3 weken en de eerste 4000km erop zitten.
Kinderziektes zijn het niet, maar dingetjes die mij opvallen (en wellicht ' gewoon' anders zijn dan mijn O2C):

• Het gordijn van het panoramadak is erg dun. Komt nog veel licht doorheen, dit had van wat dikkere stof gemaakt mogen worden.
  • Ik mis de knop om ESC uit te zetten. Volgende de handleiding moet die wel bij de versnellingspook zitten, maar bij mij zit die niet.
  • Bij normaal remmen hoor ik de Diesel in de tank klotsen.
  • Apple Carplay werkt nog niet naar behoren. Daar mogen nog wel wat updates overeen.
  • Parkeersensoren piepen veels te veel en te snel. Zodra ik met minder dan 15km een bocht neem of ergens langs rijd piepen ze aan alle kanten. Met als gevolg dat ik me niks meer aantrek van de sensoren.
  • Het gaspedaal ' hangt' weer in tegenstelling tot de voorganger, waar het gaspedaal aan de bodem zat. Dat vind ik zelf een stuk prettiger.
  • Carkit. Geluidskwaliteit is niet echt super.
Een paar dingen waar ik juist erg tevreden over ben:
  • De nieuwe Columbus. 10x beter en vooral sneller dan zijn voorganger. Heerlijk apparaat.
  • Panoramadak. Wat een licht, heerlijk!
  • Lane Assist.
  • Eibach's.
Ik mag er zo'n 240.000km in gaan rijden. De eerste 4000km waren een genot, dus die overige km's gaan wel goedkomen met deze auto.

• Leuk
Waarderingen: CDK

CDK

Forumguru
@remcee, een liggend gaspedaal ervaar ik zelf ook altijd als prettiger :jaja:

Voor CarPlay zal hopelijk nog wel een fix beschikbaar komen en de over de carkit heb ik nog niemand horen klagen eerlijk gezegd...

Het zonnescherm van het panodak daar zal je mee moeten leren leven vrees ik.... Evenals de klotsende brandstof, persoonlijk lijken me dit niet de meest onoverkomelijke problemen.

Wellicht is er voor wat betreft de parkeersensoren iets in te stellen met VCP of VCDS, zodat je je daar niet meer aan hoeft te ergeren ;) Zelf vind ik het wel prettig als ze aangaan bij lage snelheid, onze Fabia 3 heeft dat ook en de Superb 2 helaas niet, daar mis ik het wel in eerlijk gezegd ;)

AndreM

Forumguru
En anders een dempings mat plaatsen rondom plaats waar tank zit binnen ( neem aan onder achterbank / bagageruimte )

Zit onder de achterbank, in de kofferbak blijft alleen nog ruimte over voor het eventuele bijgeleverde reservewiel.

Frenkie

Forumguru
  • Parkeersensoren piepen veels te veel en te snel. Zodra ik met minder dan 15km een bocht neem of ergens langs rijd piepen ze aan alle kanten. Met als gevolg dat ik me niks meer aantrek van de sensoren.
Ik stoor me hier ook redelijk aan dat het automatisch aan gaat. Vorige week reed ik met ongeveeer 10 km/u in een file, komt er een motor tussendoor gescheurd, ineens een harde piep en mijn muziek hoor ik bijna niet meer. Is er een optie om de sensoren alleen handmatig aan te zetten?

micky

Forumguru
Ja gewoon instellen in je Columbus dat ze bij vooruitrijden niet vanzelf geactiveerd worden, bij achteruit parkeren gaan ze dan wel vanzelf aan... Gevalletje RTFM

Frenkie

Forumguru
Sorry dat ik het zeg, maar de F had hier niet echt gehoeven. Ik heb de handleiding gelezen, maar deze is redelijk lang, was het niet tegen gekomen. Blijkbaar overheen gelezen.
Heb het alsnog gevonden.

Altos

Banned
Tis maar een uitdrukking toch?
Niet te letterlijk nemen...
Read The Fantastic Manual dan?

• Leuk
Waarderingen: CDK

Tuulster

Forumguru
Ja gewoon instellen in je Columbus dat ze bij vooruitrijden niet vanzelf geactiveerd worden, bij achteruit parkeren gaan ze dan wel vanzelf aan..

Ik vind het juist wel fijn. had het op mijn vorige Sup II niet op mijn sensoren voor. Vooral bij vooruit inparkeren zonder eerst achteruit te hoeven vind ik het erg fijn dat de voor sensoren meteen werken. Bij mijn Sup II moest ik eerst een keer in zijn achteruit om ze voor te activeren.

Frenkie

Forumguru
Ik vind het juist wel fijn. had het op mijn vorige Sup II niet op mijn sensoren voor. Vooral bij vooruit inparkeren zonder eerst achteruit te hoeven vind ik het erg fijn dat de voor sensoren meteen werken. Bij mijn Sup II moest ik eerst een keer in zijn achteruit om ze voor te activeren.
Bij mij zit er zo'n knop naast de versnellingspook. Daarmee kan ik ze ook aan zetten. Stoor me er alleen verdomd aan dat in de file telkens die dingen aan gaan.

micky

Forumguru
Sorry dat ik het zeg, maar de F had hier niet echt gehoeven. Ik heb de handleiding gelezen, maar deze is redelijk lang, was het niet tegen gekomen. Blijkbaar overheen gelezen.
Heb het alsnog gevonden.

Sorry dat IK het zeg, maar het is gewoon zo dat als je de handleiding niet fatsoenlijk doorleest, je gewoon niet weet wat je auto wel en niet aan mogelijkheden biedt en je zegt hem gelezen te hebben, maar er overheen gelezen te hebben, tja, de hele handleiding kun je niet onthouden, maar daarna ipv het stellen van de vraag kun je ook gewoon gericht zoeken en eigenlijk nog veel simpeler, gewoon in het menu van de auto kijken bij parkeren en de optie "auto" (of iets dergelijks, hoe het ook heet, maar het wijst voor zich) uitvinken en kijken wat er gebeurd toch!?
maar laten we er geen zwaar topic van maken, ik legde het netjes aan je uit, maar verwijs wel even naar de RTFM ;) .....
En vragen mag altijd, domme vragen zijn er ook niet, maar er zijn wel vragen die beantwoord kunnen worden met RTFM ;)

micky

Forumguru
ietsje verder van je voor rijdende / stilstaande auto blijven helpt ook :maakmegek:
Nee, dus, het zijn de motoren die tussen jou en de buurman doorrijden in de file die dit concert veroorzaken en ik baal er zelf ook van, heb 1 dag gereden met de auto stand uit en reed bijna de voorbumper eraf, dus ik heb me aangewend er gewoon mee om te gaan :)

Bovenaan Onderaan