Lijst kinderziektes etc. Octavia III

hemi24

Forumguru
Sterker nog, ik vond de O2 van (begin '07) degelijker in elkaar zitten dan de O2 van na de facelift (eind '09).

M.b.t. de problemen met lederen bekleding heb ik het idee dat er hier een hoop gevalletjes zijn van aftermarket-setjes die veelal bij Pon in Leusden worden gemonteerd!
 

rdiderich

Nieuw lid
Best een interessant topic dit, maar tijdens het lezen kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat de O3 toch net een fractie minder goed in elkaar zit dan de O2. Hij is weliswaar wat moderner, heeft meer (sommige leuke en zinvolle) opties, maar ik lees hier toch wel een en ander wat allemaal niet zo heel schokkend is, maar waar ik me toch wel enigszins aan zou storen. Zaken waar ik na 170.000km O2 geen last van heb (rammeltjes, minder goede leer-kwaliteit, merkwaardig gedrag van de airco). Zijn er hier "veelrijders" die zowel ervaring hebben met de O2 als de O3 en kunnen vertellen of mijn indruk terecht is, of puur met de topic-titel te maken hebben, dit topic is tenslotte bedoeld voor probleempjes met de O3 ?

Eens, heb meer last van rammeltjes en kraakjes van de binnenbekleding in de O3 dan in de O2. Zeer ergerlijk.
 

Stewie

Senior Member
Vandaag auto binnengedaan voor 60k onderhoud waarbij de technieker meerijdt naar het bedrijf en met mijn auto terugrijdt. Uiteraard net vandaag geen rammeltje te horen in het interieur (ook al niet als ik thuis vertrok).
Ofwel was het 1 van de balpennen, flesjes, kinderstoel (auto uitgemest) ofwel pure pech :D.

De technieker vertrok nogal hevig om zich dan in te houden, wss gewend om met 1.6TDI bedrijfswagens te rijden :D
 
Beste leden,

Heb een Skoda octavia 1.6TDI

Heeft er iemand last van:

- hoog stationair (bij vol indrukken van de koppeling zakt hij naar 800 RPM)
- soms de ventilator lang nadraait na langere ritten?
 

Edition2015

Forumguru
Beste leden,

Heb een Skoda octavia 1.6TDI

Heeft er iemand last van:

- hoog stationair (bij vol indrukken van de koppeling zakt hij naar 800 RPM)
- soms de ventilator lang nadraait na langere ritten?
Ik denk dat je het regenereren van het roetfilter bedoelt, staan meerdere posts op het forum!
 

AndreM

Forumguru
Beste leden,

Heb een Skoda octavia 1.6TDI

Heeft er iemand last van:

- hoog stationair (bij vol indrukken van de koppeling zakt hij naar 800 RPM)
- soms de ventilator lang nadraait na langere ritten?

Hoog stationair: het toerental gaat automatisch omhoog wanneer je de koppeling omhoog laat komen.
Dit voorkomt afslaan van de motor bij optrekken op een heuvel of viaduct.
Trap de volgende keer de koppeling maar eens tot de bodem, dan zal je zien dat het toerental zakt.

Ventilator draait lang na: voordat je de motor uit zet, zie je ook het toerental boven de 1000 tpm staan.
Zoals @Edition2015 al aangeeft is de motor aan het regenereren. Wat betekend dat het roetfilter schoon gebrand wordt.
 
@AndreM bedankt voor je reactie,
het klopt inderdaad, m'n auto is nog nooit afgeslagen was wel wennen na een 1.9TDI gereden te hebben.
De octavia voelt heel erg licht aan.
 

Spoetnik

Forumguru
Vraag me af wat degene achter je denkt in de file als die wagen gaat regenereren:bloos:. De mijne heeft er een voorkeur voor om dat in de file te doen.
 

yesRS@

Forumguru
Mijn O2 1.9 tdi toverde elke dag een glimlach op mijn gezicht, zoveel kwalitatieve auto voor relatief weinig geld.
Na 8 jaar had daar nog geen sleutel opgestaan.
Dit is nu mijn 2e O3 en hoewel beide aan mijn verwachtingen voldoen merk ik toch wat slordigheidjes mbt tot afwerking en wat kleine probleempjes.
Misschien is het ook de perceptie want de O3 vind ik in tegenstelling tot de O2 geen koopje meer. ( behalve voor de RS dan :D
 

elsinga

Forumguru
Deze week (na ruim 10.000 km in nog geen 3 maanden) de eerste rarigheid: de ramen gingen bij het automatisch sluiten weer automatisch open. Okay, even sluiten vasthouden om opnieuw in te leren, maar toch, raar dat zoietes spontaan optreedt.

En de motor stinkt na een lange rit. Stank die van voren komt, dus ik associeer het niet gelijk met het regenereren van de katalisator. Of heb ik het mis?
 
@elsinga het probleem met de ramen zal een sluiting(kje) zijn geweest? Als dit herhaaldelijk gebeurd, zou ik terug naar de garage gaan!

Betreft die stank, daar heb ik na 42.000 km nog wel eens last van, enkel en alleen als de ventilator lang nadraait na een (vaak langere) rit, dit lang nadraaien komt volgens de dealer door het koelen en regenereren van de roetfilter, die nu dichter bij het blok zit.
Het nadraaien kan bij warme dagen wel tot max 20(!) minuten duren.
 

elsinga

Forumguru
En nadat ik bij het binnenrijden van de wasstraat (het was echt nodig en wel zo fijn voor de monteurs die mijn winterbanden hebben gemonteerd) weer hetzelfde probleem had met de ruiten, toch maar de garage gebeld. Tijdens het telefoontje bleek nu het bestuurder raam geen auto functie meer te hebben... Volgende week de auto een dagje laten vertroetelen door de dealer.
 
Bovenaan Onderaan