Lijst kinderziektes etc. Octavia III

XX_Alexander_XX

Actief lid
Ik had afgelopen zaterdag een probleempje op de snelweg. Ik had de Sync aan en beide waren op 20.5 graden. Opeens kwam uit de linker ventilatie hete lucht net alsof het op 30 graden stond. De rechterzijde was normaal? . Erg vreemd. Ik heb toen verschillende zaken bekeken/gedraaid en uiteindelijk de airco een paar minuten aangezet. Daarna weer uit en het probleem was weg. :pieker:
 

Stewie

Senior Member
Na 60000km ben ik nog steeds tevreden van de octavia. Al mocht hij wat meer vermogen hebben... :).

Probleempjes of dingen die storen tot nu toe:
- Fuzzy stuur, de stuurbekrachtiging lijkt nog actief bij hoge snelheid. Vermoeiend op zeer lange afstanden omdat je steeds moet bijsturen.
- Kwaliteit van het leder van het stuur, Ik heb nog nooit krassen gehad of glanzende plekken na 60.000km, nu dus wel...
- Olieverbruik, om de 20000km moet er een liter bij. Auto is slecht ingereden (files) wat het zou kunnen veroorzaken (heb ik mij laten wijsmaken). Ik krijg echter geen busje olie van de leasemaatschappij en moet de wagen dus vaker langs de dealer brengen dan mij lief is.
- Grip, de standaard banden (Pirelli P7) zijn gewoon slecht. Op de golf had ik bridgestone potenza's en die hadden veel meer grip. De voorbanden zijn na 40.000km dan ook op, met de bridgestones deed ik bijna het dubbel aantal kilometers... De lease werkt tegen, de volgende banden zullen weer die pirelli's zijn...
- Rammeltje in het portier van de passagier; Weet niet of ik dat ga melden, doen ze er iets aan?
- Amundsen GPS, wat een traag gedrocht is dat seg. De RNS315 was een pak sneller...
- Er rammelt iets onder de motorkap bij stationair (al 10000km), enkel te horen als je buiten de auto staat
- Te kleine opbergvakken in de deuren en handschoenkastje.
- Koffer die soms weigert te sluiten, net alsof het slot niet pakt. Sta je dan op de parking je koffer 5x dicht te doen.
- ophangend gaspedaal... Waarom doen ze dat in deze tijd nog. Een pedaal op de grond rijdt zoveel relaxter.

Voor de rest alles cava. Zelfs de stoelen geven genoeg steun, iets waarvan ik in het begin schrik had.
Het zijn kleine dingen, maar dingen waarvan ik met mijn golf 6 geen last van had, dus of de volgende nog een skoda gaat zijn weet ik niet. Mss toch maar terug een 'echte' VW of zelfs wat bijleggen en een audi A4.
 

Stewie

Senior Member
Vraag de dealer bij de volgende beurt eens om een busje olie.

Mogen ze dus niet geven van de leasemaatschappij (of toch niet factureren).
De dealer heeft alle baat bij een extra tussen onderhoud dus waarom zou hij het geven eh.

En zelf een busje olie kopen weiger ik te doen.
 

M&M

Lid
Met nu ruim 90k op de km teller dan nu toch eindelijk iets te melden over de auto.

Het eerste is een optisch punt (wil het niet een probleem noemen), de bekleding van de versnellingspook begon te verpulveren wat allemaal kleine zwarte kruimels in de auto opleverde. Gemeld bij de dealer tijdens de beurt en er is een nieuwe versnellingspook besteld en in gekomen.

Het tweede punt is wat minder, net vertrokken voor een rit van 200 km om thuis te komen, krijg ik de melding koelwater temperatuur te hoog (120 graden C). De olietemperatuur was op dat moment rond de 60 graden C. Snel de auto aan de kant gezet om de motor af te laten koelen en onder de motorkap te kijken. Tot mijn verbazing koelde de motor snel af naar de gebruikelijke 90 graden C en stond de ventilator vol te blazen. Verder niets, maar ook niets te zien. Geen kokend water in het reservoir, geen overloop geweest, niets. Na een minuut of 10 weer gaan rijden en zodra ik op de snelweg was, weer een oplopende temperatuur en weer naar de kant. Dan toch maar de hulpdienst (ANWB) bellen. Afijn anderhalf uur verder de wegenwacht kan ook niets vinden en concludeert een haperende sensor. Bied aan om een tijdje achter mij aan te rijden zodat als het weer mis gaat hij meteen kan kijken. Rara er gebeurt niets meer. Hierna ondertussen alweer z'n 1000 km gereden en totaal geen problemen meer.....

Tot op heden een plezierige kilometers gemaakt met de Octavia en dor het boven staande laat ik mij niet tegenhouden om nog steeds te genieten van deze auto. De combinatie van ruimte, complete uitrusting en prijs vind ik een erg prettige en beveel de auto ook nog steeds aan.
 

Skoda-MAN

Forumguru
@M&M Het zou kunnen zijn dat de thermostaat niet wilde openen door een moment van verkleming, dat is een mechanisch ding, sommige blijven open staan en blijft de motor te koud en soms wil hij niet openen en dan wordt de motor te heet. .
 

Stewie

Senior Member
@Stewie Dus de enige mogelijkheid voor jou om olie bij te vullen is om dat door de dealer te laten doen?
In dat geval: je werkgever heeft de afspraken met de leasemaatschappij gemaakt. Je werkgever wil kennelijk dat niet je zelf bijvult. Dat ritje langs de dealer om olie bij te vullen is dus werktijd.

Enkel bij dealer ja, tijd van de Werkgever is kortzichtig. Die betaald mij niet om netjes 40h te kloppen (contractueel wel natuurlijk) maar om mijn job te doen.
Ik heb op het werk zeer veel vrijheid en geen hond die werktijden controleert.

Het is vervelend maar ik kan het nu herkennen. Als de motor snel warm is (olietemp) is het tijd om eens langs de dealer te rijden.

Het is trouwens een restrictie van de leasemaatschappij.

@Stewie kan het niet op je tankpas dan? zo doe ik het al jaren

Ik kan enkel tanken en dan alleen nog maar via een betaalautomaat. In een shop betalen gaat gewoon niet.
 

hemi24

Forumguru
Ik had afgelopen zaterdag een probleempje op de snelweg. Ik had de Sync aan en beide waren op 20.5 graden. Opeens kwam uit de linker ventilatie hete lucht net alsof het op 30 graden stond. De rechterzijde was normaal? . Erg vreemd. Ik heb toen verschillende zaken bekeken/gedraaid en uiteindelijk de airco een paar minuten aangezet. Daarna weer uit en het probleem was weg. :pieker:

Ik had laatst exact hetzelfde euvel in mijn Golf 7: ineens gaat de verwarming op links heel warm blazen terwijl rechts de temp normaal blijft, en de temperatuur links en rechts gelijk staat.
Niets hielp, behalve de auto aan de kant en even van contact af, daarna niet weer gehad.

Even een bitje dat op z'n kant wat gevallen?!?
 

micky

Forumguru
Mijn O3 beslaat ineens elke keer spontaan onder het rijden, alle ramen, dus ook de achterruit. pas beurt gehad en geen rommel in de parafan.....
 

micky

Forumguru
@Joske, ik heb de automatische stand daarvan uit staan en gebruik hem zelf nooit, de laatste dagen gaat het trouwens weer goed, het lijkt alsof het met de mist buiten te maken heeft??....
 

Stewie

Senior Member
Mijne beslaat af en toe ook minimaal. De blazer 10seconden op max volstaat dan wel om het weg te houden.
Heb daar nooit aandacht aan besteedt.
 

erikkie

Senior Member
Wat kleine storingen na ruim 70k sinds herfst 2013:

Mijn octavia van 2013 heeft nu al twee nieuwe xenon lampen, ben ik de enige??
in februari de ene kant en in november de andere kant, die dingen moeten toch veel langer meegaan?

Leer versnellingspook begint lelijk te worden, hier en daar beetje kaal?

Kofferbak na dag parkeren regelmatig niet meer dicht :sterretjes:

Geen sensorzicht bij uitrijden van veel Tunnels??

Verder geen problemen ...
 

CharlesTucker

Forumguru
Best een interessant topic dit, maar tijdens het lezen kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat de O3 toch net een fractie minder goed in elkaar zit dan de O2. Hij is weliswaar wat moderner, heeft meer (sommige leuke en zinvolle) opties, maar ik lees hier toch wel een en ander wat allemaal niet zo heel schokkend is, maar waar ik me toch wel enigszins aan zou storen. Zaken waar ik na 170.000km O2 geen last van heb (rammeltjes, minder goede leer-kwaliteit, merkwaardig gedrag van de airco). Zijn er hier "veelrijders" die zowel ervaring hebben met de O2 als de O3 en kunnen vertellen of mijn indruk terecht is, of puur met de topic-titel te maken hebben, dit topic is tenslotte bedoeld voor probleempjes met de O3 ?
 

pr0mo

Lid
Met bovenstaand verhaal ben ik het eens. Heb een O2 gehad van 2012 en hiermee 180000 km probleemloos gereden. Alleen regulier onderhouden zoals banden en remblokken, verder zelf nooit eens olie bij gevuld. Mijn huidige O3 heeft al een behoorlijke waslijst met problemen gehad. In mijn geval duidelijk een mindere auto. Ok wel ruimer, stiller en mooier haha.
 

canth

Actief lid
Ik heb ook wat problemen met mijn vorige O2 gehad hoor (olieverbruik, maar pas in de laatste 30.000 km, airco is nooit helemaal goed geweest, DSG vervangen, allemaal bij een 1.8 tsi). Ben nu heel tevreden met de O3, alhoewel ik wel een bladderende versnellingspook heb. Zal het bij de volgende beurt eens melden.
 
Bovenaan Onderaan