Lijst kinderziektes etc. Octavia III

fonzamundo

Forumguru
Dat is een vaseline stick, bij voorkeur zuurvrij.
Kan je krijgen van het merk Würth of bij VW-dealer (de Skoda-dealer kan dit waarschijnlijk dus ook bestellen)

Kost hier in België iets van een zes euro voor stick van Würth en iets van een tien euro voor die van VW (omdat er nu eenmaal VW op staat uiteraard :tongue:)

B.Stuurder

Forumguru
Vaseline is een aardolie derivaat en niet alle soorten rubber vinden dat fijn, @ertromp heeft daar gelijk in. Het kan best goed gaan maar je kunt ook de boel verzieken.

King_pin

Nieuw lid
Nu we toch nog bij het panorama dak zitten heb ik gelijk een andere vraag.

Ik zag vandaag een O3 rijden met alleen het middelste gedeelte van het panorama dak open/omhoog ....
Dat krijg ik alleen maar voor elkaar als ik voordat ik ga rijden de ramen en dak open met de sleutel.
Alleen dan blijft hij in die stand staan.
Vanuit de auto zelf doen lukt deze stand niet bij mij. Klopt dat? En snappen jullie überhaupt wat ik bedoel :D

Ja; de kantelstand werkt zo dat je op de knop moet duwen/trekken (daar aan de kant waar er een uitsparing in de draaiknop zit) om het raam te kantelen..

Staat gewoon in je boekie hoor! ;)

B.Stuurder

Forumguru
Ja ik moest ook even zoeken in het begin @King_pin . Als je de draaiknop aan de zijde die naar achteren wijst, indrukt, dan gaat het dak in de ventilatiestand. Trekken aan de knop aan de achterzijde sluit het dak weer.

Edit: véél te laat weer, maar ik krijg tussenliggende berichten pas na mijn eigen reactie? :pieker:

rouwehand

Senior Member
Nu het weer beter wordt, ook het panoramadak weer lekker open. Alleen bij het open- en sluiten kraakt het enorm.
Maar ook als het dak eenmaal openstaat (niet in de kantelstand) kraakt het, voornamelijk op klinkerwegen en/of bij hobbels en riggels in het wegdek.
Het lijkt wel als de carrosserie bepaalde torsie moet opvangen, het dak kraakt.
In de winterperiode het panormadak niet gebruikt, maar daarvoor deze vervelende geluiden nooit gehad.
Een bezoekje bij de dealer heeft niet geholpen, die hebben met wat spray de geleidingsrails en scharnierpunten ingespoten.

Maar volgens mij moet dit gebeuren met "speciaal vet"?!
Iemand hier nog tips / suggesties?

Anders toch maar weer terug naar de dealer :mad:

Pollewop

Forumguru
Speciaal vet is vaak duur en overbodig. Gewoon een beetje kettingspray of WD40 is vaak goed genoeg... :)

rouwehand

Senior Member
Vandaag een bezoek aan mijn eigen voorkeurs dealer gebracht. Het hele systeem van het panoo-dak is nagelopen en het probleem zat hem voornamelijk in de scharnieren. Deze zijn nu extra gesmeerd incl. de geleidingsrails. Monteur heeft hier ruim 1 uur aanbesteed, met een positief resultaat. Nu even afwachten of het zo blijft.

Rubbers insmeren werd trouwens afgeraden, kan juist vuil aantrekken en i.c.m. water averechts werken.

Rebel

Senior Member
Never nooit niet je panoramadak / rubbers daarvan met vaseline behandelen.
Rubbers goed schoonmaken en deze en glijoppervlakken goed behandelen met G 052 172 A1

Bekijk bijlage 57366
Zou dit product mijn probleem kunnen verhelpen?

Ben beetje gaan duwen op de achterzijde van het open dak, zowel langs boven als langs onder.. en het geluid komt echt voort van de rubber..
Of kan het dak afgeregeld worden? Want er zit precies meer "spanning" aan de achterzijde. En dit veroorzaakt het gekraak.

Bestuurdersstoel schiet tijdens het rijden een stukje naar achteren.
Olieverbruik vrij hoog. 1-1,5 liter op 10.000km

AndreM

Forumguru
Kweet nie? :nono:

Maar is het een kinderziekte, zoals deze topic heet, dat je een O3 heb gekocht.:D

Desalniettemin gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst. :bloemen:

Nee, maar ik las even bij kinderziektes en toen dacht ik:
Hai de Wietska, vooruit geef gas.
Niks geen kinderziektes. Genieten.....!,
Bedankt voor je reactie AndreM

Roog75

Nieuw lid
Yeah!
Donderdag mijn O3 fl combi opgehaald, superblij natuurlijk. Mooier, luxer en ..... meer herrie??? Ik heb dezelfde 1.6tdi echter geen 14% meer maar nu met 116 pk. Op de snelweg boven de 100km klinkt het alsof ik continue aan het versnellen ben terwijl ik constant rijd. Is dit een soundactuator of is er wat anders aan de hand... hellepie

Bovenaan Onderaan