Zo, we zijn weer even verder. Circa 1,5 geleden de auto opgehaald bij kiwiparts na montage van de custom downpipes. Is weer een knap stukje laswerk geworden met lege pijpen tot de onderzijde van de auto en tussenpijpen met sportcats ter plaatse van de oorspronkelijke middendempers. Het geluid is echt geweldig, heerlijk luid met de kleppen open. En nog steeds beschaafd met de kleppen dicht. Ik zal nog wel een keer een filmpje plaatsen.
Vandaag naar Lochem afgereisd voor de stage 2 motortuning en ook nieuwe aanpassing van de baksoftware Bij aankomst even een korte tegenvaller aangezien ze erachter kwamen dat de stekkers van de 2e lambdasonde verkeerd om zaten. Oorspronkelijk kruisen de downpipes door de aanwezigheid van de grote kats, maar door de lege voorpijpen recht naar beneden is dit veranderd. Alleen zat daarmee nu ook de sensor van bank 1 op uitlaat bank 2 aangesloten. Dit zorgde voor verkeerde meetwaarde en correcties. Gekukkig hebben de mannen bij JD dit weten op te lossen waarna de tuning kon beginnen. Topservice.
De eerste run met een basissetting kwam uit op 738pk, na de maatwerk aanpassing zag ik een bizar mooie 772pk en 1073nm. Dit was echter met een reeds afgekoelde motor met optimale inlaattemperatuur, de direct hieropvolgende run liet 754pk en 1039nm zien. Ga je wat langduriger sportief rijden of op warmere dagen is die laatste run representatiever. Maar bij een incidentele sprint of na een korte afkoelperiode levert hij met deze temperaturen die 772pk. Echt bizar mooi resultaat voor een 10 jaar oude auto al zeg ik het zelf. En een mooie verbetering ten opzichte van de reeds aanwezige stage 1. Zie onderstaand vergelijk van de verschillende uitdraaien.
Maar veel belangrijker dan de cijfers: het rijdt geweldig!! Een egale brute versnelling als je hierom vraagt en een veel fijner schakelende versnellingsbak. Dikke glimlach op de terugweg was zeker aanwezig.