Mijn eerste detailing-ervaring

Joske

Forumguru
Heb ik inderdaad ook al gelezen Ed, sommigen gebruiken het ook op hun douchescherm en op de spiegels in huis. :)
 

Rob

Forumguru
Heb ik inderdaad ook al gelezen Ed, sommigen gebruiken het ook op hun douchescherm en op de spiegels in huis. :)

Andersom kan ook ;) Ik koop "altijd" bij Gamma een spuitbus Plieger Anti condens spiegel- en glasreiniger en spuit dit op de autoruiten.

OT:
@Joske Goed bezig met poetsen!


Ik ben enige tijd aan het experimenteren ermee en heb me een jaar geleden een pakket van Mequairs aangeschaft.
- Ik was nu 2 wekelijks met Gold Class Car Wash Shampoo & Conditioner
- 2x per jaar poetsen met Gold Class Carnauba Plus Premium Wax
- De allereerste keer eerst Ultimate Compound gebruikt, daarna de Carnauba Plus Premium Wax.
- Gold Class Premium Quik Detailer® na elke wasbeurt. (Oke, dat is in ieder geval mijn intentie :angel:)
- Er zit ook klei in het pakket maar dat heb ik nog niet (durven) gebruiken.

Lak voelt altijd glad aan, kleur is ontzettend helder en vuil hecht niet.
Kan het dan ook niet laten om elke keer voor het instappen even "te voelen" :itwasntme:

Ik zal het vast niet perfect doen maar aldoende leert men en ben tot nu toe tevreden met het resultaat.

Voor de velgen gebruik ik ook de Quick Detailer. Eerst op doek spuiten en daarna aanbrengen. Anders gaat de nevel over de remmerij.
 

Rob

Forumguru
@Joske
Ik doe alles met de hand inderdaad. Hoewel, Daags erna lijkt het alsof ik ook met m'n schouders, m'n bovenbenen, m'n nek en m'n rug heb gepoetst :shutup:

Ik zal mij eens op de klei storten dan. Ben benieuwd. Nog tips?
Btw, mijn vrouw zal zich eens goed achter de oren krabben bij het horen dat ik even de auto ga kleien.. Zal bij haar associaties oproepen met kleuterschool en/of een bepaald toiletbezoek :lezen: :D
 

Joske

Forumguru
In zoverre dat ik de meest aangewezen persoon ben om tips te geven over detailen.. :laugh:

Genoeg luben is alleszins de boodschap (quick detailer spray). De klei goed warm maken in je handen, goed vouwen en kneden. (stukje maar van het blokje)

Restanten afnemen met microvezeldoek, vervolgens aan volgende stukje beginnen.

Ik heb klei met de grootte van een 2 euro munststuk de volledige motorkap kunnen doen van een Fabia, dus goed platvouwen en regelmatig opnieuw kneden.

Ik heb al filmpjes gezien waar ze klei gebruiken de grootte van een half hand, maar gezien de kostprijs van een blokje klei lijkt me dat wat overdreven ;).

Uiteraard auto eerst uitgebreid wassen met shampoo (zonder wax), @Cordoba gaf me de tip om eventueel goedkope shampoo (genre Action / lidl) in overmaat te doseren in een sopje om zo de oude waxlagen te kunnen strippen. Dan kleien, opnieuw wassen (eventueel) en dan sealant en een wax er over. (zo ga ik het doen alleszins ;) )
 

Rob

Forumguru
Ga ik het eerdaags zo eens aanpakken!

En Joske, zolang de raadgever meer weet dan de raadvrager is raadgeven geen enkel probleem ;)
 

Joske

Forumguru
hahaha ;)

waar ik wel niets van wist toen ik mijn setje kocht was de hardheid van de klei, moet je wel mee oppassen ook al is de lak van VAGauto's heel hard. Ik denk dat ik vrij zachte klei heb, daar kan je weinig mee misdoen. Harde klei daarentegen kan marring veroorzaken.. en dat wil je echt wel niet, ben je "verplicht" van nadien te polijsten..

marring: (extreem)

163.jpg
 

Rob

Forumguru
:shocked: Dat ziet er inderdaad niet best uit! Ik zal eerst eens kijken naar het soort klei dat meegeleverd was.
Als het er zo uit komt te zien denk ik dat ik uit wanhoop gelijk maar aan carwrapping ga doen, haha!
 

H@RM

Senior Member
De mequiar's klei word vergeleken met de monello en de Super Natural Fine dus je dan er van uit gaan dat het zachte klei is die weinig tot geen marring achter laat.

De foto vertoont verschillende soorten lak schades. Mijn ervaring met grove klei op zachte lak leert dat het behandelde deel dof word.

Nog een klei tip; (ja kom maar met alle opmerkingen :nailbiting:)
Hou het klei pannenkoekje iets onder de toppen van je vingers zodat je gelijk de lak kunt controleren op eventuele hardnekkige contaminaties die meerdere herhalingen vragen


@Joske
De volgende keer zou ik toch een iets groter stuk klei pakken dan een 2 Euro munt. Omdat het comfortabeler en veiliger werkt

Comfortabeler omdat je het minder krampachtig vast houd
Veiliger omdat er veel meer schone klei is. Bij een extreem vervuilde auto word de klei heel snel vies. En krijg je bij het om kneden op een gegeven moment gewoon geen schoon stuk meer.

Qua kostprijs zal kleien nooit de voordeligste handeling zijn van het detailen. Maar wat een hoop scheelt is iets verder kijken dan het merk Mequiar's. Dat blijft in verhouding gewoon mega duur spul.

Klein voorbeeld;
De Meguiar's Smooth Surface Clay Bar kost €16,99 voor 50 gram
De Monello Dolce Verde klei kost €15,99 voor 150 gram. Maar ervaring leert dat er gemiddeld 200 gram klei in het doosje zit.

Dus links om of rechts om de Meguiar's is minimaal 3x zo duur
 

Cordoba

Forumguru
De mequiar's klei word vergeleken met de monello en de Super Natural Fine dus je dan er van uit gaan dat het zachte klei is die weinig tot geen marring achter laat.

Volgens mij heeft Meguiar's 2 of 3 verschillende hardheden van klei, maar in zo'n set zal wel de zachte versie zitten. Hieronder een afbeelding van de agressieve versie
(zie ook de tekst in de rode balk op de pot)
100999.jpg

Verder kan ik het alleen maar met je eens zijn.

@Octavia 1.2TSI DSG Poetsen zonder vooraf te kleien, geeft juist kans op krasjes: vuildeeltjes die vast zitten op de lak, komen vaak los als je gaat 'poetsen' en dan veeg je ze juist over je lak, en als je daar ook nog veel druk op zet, kun je beter een vel schuurpapier pakken, dan is het tenminste egaal mat.;) Ik krijg in elk geval de indruk dat je veel te veel druk zet tijdens het 'poetsen' , gezien de spierpijn die je dan hebt. Een lichte stijfheid, na het detailen van een auto, die voor het eerst een detailbeurt krijgt, dat is niet vreemd, maar krijg de indruk dat het bij jou een stuk heftiger is.
 
  • Leuk
Waarderingen: Rob

H@RM

Senior Member
Die pot agressive clay kost bijna net zo veel als de Meguiar’s Brilliant Solutions Paint Restoration Kit van Octavia 1.2TSI DSG :deuk:

Nu je het spierpijn verhaal weer aanhaalt, kan me er wel wat bij voorstellen na een rondje Ultimate Compound. Maar als de auto alleen in de Gold class is gezet dan is het veel te dik gebeurt
 

Rob

Forumguru
Volgens mij heeft Meguiar's 2 of 3 verschillende hardheden van klei, maar in zo'n set zal wel de zachte versie zitten. Hieronder een afbeelding van de agressieve versie
(zie ook de tekst in de rode balk op de pot)
100999.jpg

Verder kan ik het alleen maar met je eens zijn.

@Octavia 1.2TSI DSG Poetsen zonder vooraf te kleien, geeft juist kans op krasjes: vuildeeltjes die vast zitten op de lak, komen vaak los als je gaat 'poetsen' en dan veeg je ze juist over je lak, en als je daar ook nog veel druk op zet, kun je beter een vel schuurpapier pakken, dan is het tenminste egaal mat.;) Ik krijg in elk geval de indruk dat je veel te veel druk zet tijdens het 'poetsen' , gezien de spierpijn die je dan hebt. Een lichte stijfheid, na het detailen van een auto, die voor het eerst een detailbeurt krijgt, dat is niet vreemd, maar krijg de indruk dat het bij jou een stuk heftiger is.

Ik snap 'm. Volgende keer na het wassen eerst even lekker kleien! :jaja:
Weet niet of ik teveel druk zet. Volgens mij begint de aftakeling gewoon bij 31 :D
 

Renzo4000

Forumguru
Na een nacht wat regenen (gisterenavond was effect nog spectaculairder) toch nog wat beading effect:
(Komt volgens mij door de shampoo van Autoglym want die heeft wel wat waterafstotende elementen in de samenstelling zitten)

Bekijk bijlage 28780

Tja beading kan altijd mooie plaatjes opleveren. Onderstaande foto heb ik een keer geschoten na een nachtelijke regenbui. volgens mij zat de Megane net een paar weken in de collinite 845 :)

8ox9tUF.jpg


Overigens beading zegt niet alles over de beschermende factor van je lak.
 

Joske

Forumguru
Ik heb de titel van het topic aangepast, gisterenavond het in mijn koppie gekregen van de Faab nog te wassen (met Meguiars Ultimate wash and wax) en vervolgens de motorkap te kleien (Auto Glym), te polijsten met oranje handpad (lichte cutting) en Monello Mezzo. Dan met witte polishing pad (no cutting) icm PB Polish er nog eens over. Dan een Black Hole er over met de rode applicatorpad, klein halfuur laten curen (beetje te weinig, heb niet echt hazing gehad) en vervolgens afgewerkt met PB ExP. Dit heeft de hele nacht mogen curen (stond toch in de garage), deze morgen opgepoetst en het resultaat mag er wel zijn. :)

Alleen 1 grote MAAR, wat ik helemaal niet wist.. de motorkap is ineens bedekt met zichtbare steenslag.. dat vind ik wel een tegenvaller, maar goed, het is wat het is. Dmv de polish en de filler (BH) is er een goeie 50% van de swirls verdwenen op de motorkap en voelt zijdezacht aan ;).

Fotootje (snel , lage resolutie) van deze morgen:

motorkap gedetailed.jpg
 

Joske

Forumguru
Heb daarnet de motorkap nog eens extra goed bekeken, heb zeker 40 steenslagputjes die ik nu heel goed kan zien :facepalm:

Zou het kunnen dat ik deze door een verkeerde handeling geaccentueerd heb? Door de polish ofzo??

Het kan toch niet zijn dat een "verwaarloosde" auto die iemand helemaal detailt vervolgens herspoten moet worden? Dan was ie beter voor de detailing dan er na?! :sterretjes:
 

Renzo4000

Forumguru
Het kan zijn dat er polijststof is achtergebleven in de putjes. Anderzijds is het zo dat beschadigingen na een goede detail ook beter zichtbaar zijn. Ik denk dat je schade herstel moet overwegen als je je er erg aan stoort.
 

Joske

Forumguru
Maar ik heb ze verzegeld met de sealant nu natuurlijk ;)

Maar bedankt voor de geruststelling ;)

Als ik nu ga IPA'n dan verwijder ik terug de sealant..

Maar goed, al doende leert men, ik heb vast ook te veel product gebruikt. (ook al zat er in mijn achterhoofd: less is more :D )
 
Bovenaan Onderaan