Mijn eerste detailing-ervaring

Cordoba

Forumguru
Hoeveel klei heb je gebruikt, en hoe vuil was ie? Ik pak altijd een klein deel van een klei bar, en aan het eind van de sessie gooi ik het weg al er serieus vuil op de auto zat, of als het meevalt bewaar ik de klei in een plastic zakje (tegen het uitdrogen, en om te voorkomen dat ie in contact komt met de schone klei in de box), om eventueel een volgende keer te gebruiken voor bijvoorbeeld de velgen.

Voor een echte goede inspectie heb je een speciale zeer felle lichtbron nodig, maar de meeste detailers hebben die niet en kiezen voor zonlicht.
 

Rob

Forumguru
Hoeveel klei heb je gebruikt, en hoe vuil was ie? Ik pak altijd een klein deel van een klei bar, en aan het eind van de sessie gooi ik het weg al er serieus vuil op de auto zat, of als het meevalt bewaar ik de klei in een plastic zakje (tegen het uitdrogen, en om te voorkomen dat ie in contact komt met de schone klei in de box), om eventueel een volgende keer te gebruiken voor bijvoorbeeld de velgen.

Voor een echte goede inspectie heb je een speciale zeer felle lichtbron nodig, maar de meeste detailers hebben die niet en kiezen voor zonlicht.
De foto van het stuk klei in een paar posten hiervoor is gemaakt na motorkap en kofferklep gedaan te hebben. Ligt naast een stuk schone klei, geeft een goed beeld hoe vuil ie is geworden.

Ik heb de helft van het stuk klei gebruikt.

Bewaren voor de velgen is een goed idee.
 

Cordoba

Forumguru
@Octavia 1.2TSI DSG Ik kan/mag de bijlagen niet openen, dus kan die foto nou net niet zien. Afgaande op je beschrijving heb je veel klei gepakt, dus als de vervuiling niet te gek is, goed om nog eens te gebruiken. Overigens ook tussen door, regelmatig het gebruikte klei-oppervlak naar binnen vouwen en opnieuw kneden. Ik zou zeggen probeer het volgende keer een met de helft van de klei, en gooi die daarna gewoon weg (of bewaren voor een vuile klus zoals de velgen).
 

Frank

Forumguru
Ik heb deze middag de eerste keer mijn auto "goed" gewassen, na jaren wasstraat of zelf-basbox gebruiker.

Ik heb heel wat geleerd (bv dat 10l shampoo echt wel teveel is voor 1 wasbeurt), maar heb toch nog een pak vragen. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen. Ik heb geen tijd en geen zin om te kleien, polieren en waxen. Het beperkt zich dus tot:

- shampoo (poorboys suds and slick)
- velgenproduct (turtlewax iets)
- Wetcoat spuitbusje

Voor het wassen moet het nat, je velgenproduct mag max 1 minuut inwerken, Wetcoat moet nat én moet onmiddellijk daarna grondig gespoeld en direct gedroogd worden.

Ruiten moet je ook direct drogen.

Dan zit ik met het probleem: hoe doe je dat praktisch? Je maakt een stukje nat, wast, spoelt en doet het volgende stukje. Maar droog je dan ook direct dat stukje? Want als je aangrenzend stukje natmaakt, wordt je gedroogd stuk direct terug nat?

Of hou je alles nat en droog je op het einde alles in 1 keer?

Doe je Wetcoat achteraf? Of nadat je met 1 deel klaar bent?

En laatste: wat gebruiken jullie voor de velgen? Afzonderlijk washandje? Borstel? Klassieke spons?
 

Cordoba

Forumguru
Allereerst beginnen met de velgen: voor veel velgen heb je een borstel nodig om overal te komen, en borstels spetteren altijd, dus ook op de lak. Als je begint met de velgen heb je geen spetters op je schone lak. Zelf doe ik de velgen meestal als laatste met de washmitt (die gaat daarna toch de wasmachine in) en af en toe met de borstel en wat grondiger.

Overigens zelf-was-box is niet zo verkeerd hoor, als je dat met verstand gebruikt.

@Joske Non-ferro op de velgen van je nieuwe ride, of wat? (ik neem aan dat het Non Ferro is en geen Iron-X)
 

Joske

Forumguru
@Cordoba

Idd, non ferro van Monello. Stinkt ook nog aardig vind ik.. Was wel verrast van de hoeveelheid verkleuring! Morgen ga ik ze in de wax (proberen) zetten zonder demonteren..ben benieuwd of dat praktisch allemaal wat goed zal lukken.. ;)
 

Pendragon

Donateur
Non Ferro stinkt wel maar lang niet zo erg als ironx. Na het inspuiten en laten werken nog even met een velgenborstel goed inboenen, nog een keer laten inwerken en dan afspuiten. Werkt super.
 

Joske

Forumguru
@Joske wat doet dat spul? Brengt het een glans naar voren of beschermende laag?
het verwijdert alle vliegroest en remstof, waar het paars kleurt, daar zit het de vuiligheid op de velg. Dus eigenlijk een verklikker met kleur zodat je goed weet waar je kan/moet extra poetsen ;)

maar het reinigt echt enorm goed EN überbelangrijk: het is pH-neutraal en tast dus de velgen absoluut niet aan!
 
Bovenaan Onderaan