Mooi alternatief voor Nexus / Columbus

ikke

Lid
ik heb nu zelf zo een Witson navigatie scherm zitten. Het kost weinig geld, kwaliteit is goed. Mooi geintegreerd.

Zenec was mij iets te duur, 1100 euro voor een navigatie.
Witson kost de helft, en is makkelijk zelf te plaatsen.

TL@

Forumguru
ik heb nu zelf zo een Witson navigatie scherm zitten. Het kost weinig geld, kwaliteit is goed. Mooi geintegreerd.

Geen RDS, dus zeker een no go voor mij

Heb je wat foto's? Werkt iGO8 er goed op of heb je TT draaien?

Geen RDS, dus zeker een no go voor mij...

RDS staat er toch echt bij:

* DVD with fixed monitor
* DVD/DVD-R/VCD/CD/CD-R/CD-RW/DivX player
* 7 Inches new color TFT-LCD
* Graphical User Interface
* Built-in GPS system operated by touch screen (OS:windows CE5.0)
* Dualzone function
(Listen Radio/CD while watching GPS image)
* Built-in bluetooth
& Coming Tel No. dispaly function
& Call out directly by touch screen

* USB plug
* SD/MMC card slot
* I-POD supported
* RDS receiver function
* Built-in TV tuner
* Steering wheel control function
* Full-function OSD remote control
* FM/AM stereo receiver
* 4*45 Watts amplifier
* One way video input
* Two-way A/V output
* Electronic & mechanical anti-shock system
* Auto rear viewing function
* RCA line out

Waar heb je hem gekocht?

TL@

Forumguru
De Winston heeft geen RDS en geen TMC.

De Zenec heef geen TMC maar wel RDS.

De volgende versie van de Zenec (speciaal voor Skoda) heeft ook TMC.

Dus de Winston (de goedkope) is voor mij een no go, de Zenec komt zeker op de volgende O2 (of misschien S2 of toch een Golf break, is nog lang en er kan nog veel veranderen)

Bakkertje

Forumguru
De ervaringen die ik heb met de columbus icm TMC zijn nou echt zo geweldig dat ik per se TMC zou willen op mijn navigatie systeem. Vaak komen de medingen vertraagd binnen. Dus dan krijg je het bericht pas later door als je al in de file staat (alsof je dat dan nog niet weet). 9 van de 10 keer ben je die afslag die je had willen pakken om de file te omzeilen net voorbij en schiet dat dus ook niet op. Als laatste heb ik gemerkt dat er steeds meer mensen zijn met TMC en de alternatieve routes net zo druk zijn en dat je er qua file ontwijken geen r.k mee opschiet.

Wat overigens dan weer weer heel relaxed is aan de columbus is dat je altijd voldoende muziek bij je hebt om de file door te komen.. Maar de hier genoemde alternatieven hebben een USB poort wat het ook weer makkelijker maakt om muziek mee te nemen.

Enkhuizen

Senior Member
Ik heb nu de bolero en heb hier 4x 8gb sd kaartjes bij, bij elkaar dus 32gb, 12gb meer als in de Columbus overblijft aan ruimte op de harddisk en eigenlijk nog te kort... (mijn muzieksmaak is nogal breed en humeur gevoellig).

Vroeger heb ik nog wel eens van die systemen gezien waar je met een harddiskslee een complete hardisk aan kon sluiten op je systeem, een beetje net als die ICE-Link. Weet iemand of er nog zo iets bestaat? En of dit werkt op de bolero/columbus? Kan je dit misschien aansluiten via de MDI poort? Een 500GB disk met muziek lijkt me helemaal perfect....

Vroeger heb ik nog wel eens van die systemen gezien waar je met een harddiskslee een complete hardisk aan kon sluiten op je systeem, een beetje net als die ICE-Link. Weet iemand of er nog zo iets bestaat? En of dit werkt op de bolero/columbus? Kan je dit misschien aansluiten via de MDI poort? Een 500GB disk met muziek lijkt me helemaal perfect....

Da's precies het idee waar ik ook al een tijd mee rondloop (20gig. is gewoon veel te weinig voor mij (30gig. min 10gig. voor Europa kaart)),
helaas had ik m'n O2 reeds besteld voordat ik wist dat er een MDI aansluiting in kon komen, dus dan maar achteraf alleen vraag ik me af of er nog VAG-Com aanpassingen gemaakt moeten worden als ik achteraf die MDI inbouw.

En dan zit ik met nog een 2de vraag; kan ik überhaupt een MDI aansluiten als er reeds een DVD vrijschakeling op de Columbus aangesloten is (maw. past de stekker van de MDI in de stekker van de DVD vrijschakeling).?

Ach ja, halverwege Maart krijg ik m'n nieuwe O2 en dan kom ik er vanzelf wel achter.....

Enkhuizen

Senior Member
Da's precies het idee waar ik ook al een tijd mee rondloop (20gig. is gewoon veel te weinig voor mij (30gig. min 10gig. voor Europa kaart)),
helaas had ik m'n O2 reeds besteld voordat ik wist dat er een MDI aansluiting in kon komen, dus dan maar achteraf alleen vraag ik me af of er nog VAG-Com aanpassingen gemaakt moeten worden als ik achteraf die MDI inbouw.

En dan zit ik met nog een 2de vraag; kan ik überhaupt een MDI aansluiten als er reeds een DVD vrijschakeling op de Columbus aangesloten is (maw. past de stekker van de MDI in de stekker van de DVD vrijschakeling).?

Ach ja, halverwege Maart krijg ik m'n nieuwe O2 en dan kom ik er vanzelf wel achter.....

Welke dealer is er in voor wat ge-experimenteer? Die van mij is erg behoudend...

911gt2

Actief lid
Ik heb nu een paar dagen mogen rijden met mijn DSS systeem. En ik kan alleen maar zeggen niets dan lof! Er zitten een paar hele kleine schoonheidsfoutjes in dat geef ik toe. Maar het systeem is supercompleet geleverd en alles werk eigenlijk out of the box.

Enige echte minpuntjes zijn dat het standaard niet overweg kan met de parkeersensoren, wat zonde is omdat het systeem er een mooie interface voor heeft. Tweede echte minpunt is dat de DSS niet compatible is met de maxi-dot display. Ik weet niet of de columbus dat wel is.

De navigatiesoftware is perfect, en is nagenoeg gelijk aan de tomtom interface! De iPod interface is wel voor verbatering vatbaar. Al heb ik al meer merken gezien die er meer problemen mee hadden. Alles wordt in principe gewoon netjes weergegeven zoals op de ipod zelf alleen het scrollen gaat wat moeilijk (maar misschien is er nog een handigheidje wat ik mis ;) )

DVD interface werkt perfect. Ook onder het rijden is er gewoon DVD te kijken :)
Radio gewoon goed, RDS werkt soms wat moeizaam maar dat ligt meer aan de zender 538 dan aan het systeem vermoed ik.

Bluetooth werkt ook zoals het hoort. Microfoon zit wel in de hoofdunit en dus niet bij het hoofd van de bestuurder, maar het geluid is voldoende. Verbetering is wel mogelijk. Grootste nadeel is dat contacten synchroniseren met mijn HTC me nog niet gelukt is. Maar dat schijn ook een columbus kwaaltje te zijn... dus dat zal wel aan HTC liggen dan.

Dolby geluid heb ik nog niet kunnen testen omdat het nog niet in te stellen is zonder mijn subwoofer.

Al met al een goede keuze geweest, zeker als je bedenkt dat het systeem 1/3 kost van de columbus en dezelfde functies (en meer) biedt.

Ik zal zodra ik de auto terug heb wat foto's plaatsen

Bakkertje

Forumguru
Even los van alles features die de alternatieven voor de columbus bieden, zou een dergelijk systeem ook minder diefstal gevoellig zijn?

Dat zou voor mij een overweging zijn om geen columbus meer te nemen maar een dergelijk systeem..

Bovenaan Onderaan