Motorolie ... vragen

Tja ook die wil ik controleren en bijvullen zij het nodig, gewoon een gevoel. Krijg via het kentecken intypen de keuze uit 3 types. Helaas kan het nergens met een chassisnummer invullen?

Rosinfield

† In Memoriam
Wat voor auto is het met welke motorisering en en met DSG? Dat maakt beantwoording van de vraag wat makkelijker

kwillems

Donateur
Tja ook die wil ik controleren en bijvullen zij het nodig, gewoon een gevoel.
Je schrijft niet dat er iets mankeert aan de DSG. Gelet op alle misère die je de afgelopen maanden met je auto hebt gehad is mijn advies om je gevoel te overwinnen en van die DSG af te blijven.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Tees

hemi24

Forumguru
Ookal is het geen DSG, maar gewoon een handbak; ook dan zou ik het advies van @kwillems aanhouden: afblijven!

Als er geen aanleiding tot is, gewoon niet aankomen!

kwillems

Donateur
En ik begrijp dat je het oliepeil niet gecontroleerd hebt? Waarom niet?

Laatst bewerkt:

rvhees

Nieuw lid
Hallo,
Ik heb een melding dat ik voor de eerst keer mijn oliepeil moet aanvullen. Nooit eerder gedaan dus wilde even opzoeken welke olie ik moet hebben. Echter krijg ik op diverse websites verschillende opties te zien (0W30, 5W30 enz) als ik via nummerbord zoek en het is me niet helemaal duidelijk welke nou het "beste" is.
Wat adviseren jullie en is bv huismerk prima of juist af te raden?
Dank!

ertromp

Forumguru
Als je auto nieuw is moet je onder de motorkap een sticker zien met welke olie je auto is afgevuld en anders bij je garage navragen.

hemi24

Forumguru
Voor ons ook een beetje gissen, als je enkel meldt dat het een auto is…
Je post in het Octavia IV deel, dus dat zal het model zijn wat je hebt?
Benzine/Diesel/Hybride..?

rvhees

Nieuw lid
Voor ons ook een beetje gissen, als je enkel meldt dat het een auto is…
Je post in het Octavia IV deel, dus dat zal het model zijn wat je hebt?
Benzine/Diesel/Hybride..?

Het gaat om een een Octavia Combi (4) Ambition 1.5 110 kW / 150 pk TSI Combi 6 versn. Handgeschakeld, benzine (import uit Duitsland). Ik ga vanavond ook even kijken of ik iets op de motor kan vinden. Maakt het uit als je verschillende oliën gebruikt?

Tees

Donateur
Beter olie dan geen olie, maar nog beter is dezelfde type olie als erin zit. Als je zou verversen, heb je wat meer te kiezen.
Gezien t een nieuwe auto betreft, zal die waarschijnlijk op longlife olie staan, en dan is t denk ik VW508.00 specificatie. Dat is altijd 0W20. Ik weet niet wat tegenwoordig de preferred supplier van VAG is, is dat niet weer Shell nu?

ertromp

Forumguru
Kijk eerst maar eens onder de motorkap

e05122d8250e6d6510dbb0d1486d6cf7.jpg

hemi24

Forumguru
Mijn Kodiaq met dezelfde 1.5 TSI had 0W20.
Volgens mij is dat volgens specificatie VW 508.00

Hoi, kan iemand mij helpen aan de beste olie voor mijn nieuw aangekochte Octavia 1.2TSI
Uit het boekje word ik niet wijzer en als ik zoek op kenteken op internet krijg ik een scala aan viscositeit en mineraal tot vol synthetisch aangeboden. Ik zoek de beste oliw voor normaal gebruik waarvan 99% in Nederland. Via de zoekhulp op het forum vond ik ook niet zo gauw wat. Alvast bedankt!

Tees

Donateur
Volgens mij zit deze generatie motoren nog op VW502.00 (standaard) of VW504.00 (longlife) specificatie. 504 is altijd volsynthetisch 5W30, 502 kan van alles zijn. Ik zou een goede volsyntheet van een van beide specificaties gebruiken, mits je jaarlijks of max 15k km ververst. En als je 502 kiest, dan een 5W30. Ik gebruik zelf een 504.00 (motor van één generatie ouder), Castrol Edge Titanium LL 5W30, maar verwissel alsnog jaarlijks. Voor t prijsverschil hoef je t nauwelijks te doen.

Edit: wat getallen door elkaar gehaald, nu klopt t weer :-)

Laatst bewerkt:
Bedankt, ik heb hem nog maar kort maar begon nu al om olie te piepen, dus ik hoop dat het niet wijst op motorpech, lekt er in ieder geval niet onder en rookt niet uit de uitlaat zover ik weet. Binnenkort krijgt hij bij mijn vertrouwde garage toch meteen grote een beurt om zeker te zijn. Bij een achteraf nonchalante handelaar gekocht.

Bovenaan Onderaan