Motorolie ... vragen

Tees

Donateur
Als je een oliemelding krijgt hangt t af van welke melding: is t een oliepeil melding (geel) of oliedruk (rood)? Die eerste is ook makkelijk te checken met de peilstok, maar geeft pas melding als ie echt flink te laag is. De tweede is niet een kwestie van bijvullen, dan zit t meer in de oliepomp of een van de filters.

Tees

Donateur
Tsja, controleren bij aankoop is verstandig, maar een beetje beun die gooit m gewoon vol (met goedkope olie) om dat af te dekken. Al betwijfel ik hoeveel mensen er naar t oliepeil en de kleur van de olie kijken bij aankoop. Toevallig heb ik wel de olievuldop eraf gehad toen ik m'n Octavia kocht, om even de kleur en substantie te bekijken. Keurig helder geelbruin was t en is ie nu 1.5 jaar later nog steeds (natuurlijk wel al olie ververst in die tijd).
Heb je al gepeild hoeveel er nu in zit? Als je alleen bij gaat vullen en hij krijgt binnenkort een beurt, zou ik er gewoon een relatief standaard 5W30 ingooien. Heeft weinig zin om een dure te kopen voor een maandje en als je alleen bijvult. Zo te horen ga je niet zelf de olie verversen, dus dan staat die fles daar anders maar oud te worden.

Het peil is nu oke, ging bijna een liter in. Ik laat hem binnenkort idd een beurt geven bij de garage, ik heb momenteel geen plek meer voor de deur om te sleutelen en met twee kleine kinderen geen tijd meer. Als ik de verkoper een beetje mag inschatten dan is hij wel zo ja. Bedankt voor de hulp!

Testedoene

Forumguru
0W20 VW 508.00 werd bij het onderhoud gebruikt. Was een andere olie dan bij de levering (VW 504.00 5W20 denk ik. Ik had de mijne als 1 van de eersten in BE).

ik ben de eerste maal naar mijn dealer gegaan om daar een (duur) busje te halen, maar zo wist ik dan toch duidelijk de viscositeit: inderdaad 0W20. Ondertussen nog geen 2de busje moeten halen :eek:)

@hemi24 ; jawel. De PHEV iV gebruikt de EA211 motor, de 1.4 TSI, en daar gaat 5W30 in. De 1.5 TSI in de niet-hybrides gebruikt inderdaad 0W20. Ik weet niet wat er in de 1.0 TSI (eventueel met 48V mild hybrid systeem?) moet maar gezien dat een vrij nieuw blok is verwacht ik ook daar een dunne viscociteit.

QOTSA

Actief lid
0w20 valt nog niet zo mee om bij een tankstation te krijgen. Paar keer opgelet maar niet zien staan.

hemi24

Forumguru
@QOTSA : anders even langs de dealer, die heeft er genoeg van staan..!
Of als het niet accuut benodigd is: online bestellen (kan een hoop geld besparen)…

RoelF

Forumguru
Misschien wel slim om een litertje de de kofferbak te bewaren.
Zijn er nog bepaalde merken aanbevolen?

Ikzelf ben fan van Castrol (Edge). Dat is ook jaren de standaard leverancier geweest. Kan mij VW modellen herinneren waar het Castrol logo op de oliedop staat. Voor de Toyota rijders is het overigens nog leuker: die moeten 0W16, dat heeft o.a. te maken met het tegengaan van de carbon afzetting op de inlaatklepstelen. Maar dat ga je al helemaal niet bij een pomp kunnen vinden natuurlijk ;)

Indien je olie koopt om het op voorraad te hebben; even bedenken welke beurten je doet. Je kunt reguliere grote-kleine-grote beurt doen of zoals wat je vaker ziet de LongLife beurten. En de olie is zowel in een reguliere als LL variant te krijgen.

Tees

Donateur
Castrol Edge of Shell Helix Ultra. Beiden aanbevolen leverancier (geweest) van VAG autos, en prima spul. Online even goed zoeken, dan vind je best een goede prijs.

dirkie996

Forumguru
Onlangs voor de dochter haar Skoda Rapid (zie foto ) en tevens voor mijn Karoq 'n litertje 0W20 om als reserve bij te hebben, gehaald bij de dealer. Nog nooit eerder dit merk gezien, was wel 56€ voor de twee. ( vloeibaar goud) olie Rapid.jpg

Tees

Donateur
€56 voor 2 liter?!? Dat betaal ik online voor Castrol Edge niet eens voor 5L. Maarja, de dealer moet ook ergens z'n dure showroom van betalen.

dirkie996

Forumguru
@Tees , heb net eventjes opgezocht, en dit betreft 'n Belgisch bedrijf, maar op hun site vind ik geen prijzen voor particuliere verkoop.
Wel prijzen gevonden op 'n Nederlandse site van hun, en inderdaad, mijn dealer ( stealer) heeft de prijs maal twee gedaan. 't Is maar dat ik gewoon één litertje wou bij hebben, als reserve, maar toekomstgericht zal ik ze ook elders gaan aanschaffen.

Sneeuwwitje

Senior Member
Weet iemand of je 0W20 bij de/een pomp kan kopen. Kon het bij de lokale Shell en BP niet vinden. Bijvullen bij de dealer koste me een klein half uur. Bij mn lease auto is de keuze tankstation of laten bijvullen bij de garage/ dealer. Gelukkig verbruikt de O4 (nog) niet zoveel olie maar vul toch liever zelf bij dan dat ik er voor naar de dealer moet.

Bovenaan Onderaan