Update van mijn ervaringen na de TVS meeting:
Nu 2 weken verder met de motortuning en DSG aanpassingen aan mijn Octavia 1.4 TSI kan ik alleen maar zeggen dat het top gedaan is door TVS. Wat een kennis en kunde. Tja dat er foutcodes niet gewist zijn dan kan gebeuren tijdens zo'n hectische dag maar ook dat kan gefixt worden
.
De DSG schakelt nu subliem en het overtreft zelfs m'n verwachtingen. De motor gaat nu verder in de toeren alvorens er een hogere versnelling gekozen wordt door de mechatronic en waarbij de dubbele koppeling merkbaar minder te verduren krijgt dan de af fabriek situatie waarbij bij lage toeren al doorgeschakeld wordt. Gelukkig heb ik zelf geen problemen ondervonden maar ik kan me voorstellen dat dit funest is voor de koppelingsplaten.
Eigenlijk is het jammer dat de fabriek op basis van emissies zoveel genot om zeep moet helpen.
Ook de combinatie van de DSG aanpassingen samen met motortuning is perfect. De motor pakt in alle toeren lekker op en inhaalacties op 80km/h wegen hoef ik nu niet meer ver het gaspedaal in te trappen.
Rustig het gaspedaal intrappen en de bak schakelt nu 1 versnelling terug wat voldoende is met het hogere koppel om een goede inhaalsprint te maken.
Geinig vind ik zelf dat de motor bij gebruik van alleen gaspedaal (dus zonder cruise) langer in een versnelling blijft rijden en wanneer je de cruise aanzet er gelijk een versnelling opgeschakeld wordt.
Dus eerst zat ik bij gebruik gaspedaal zo tussen de 50 - 60 km/h in de 6e versnelling en dat is nu bij alleen gaspedaal de 5e versnelling geworden. Schakel je dan de cruise in dan wordt er wel weer gelijk naar de 6e versnelling doorgeschakeld.
Het verbruik is iets hoger als je alleen het gaspedaal gebruikt (dus niet op de cruise rijdt). Maar dat verbruik daar liggen mijn prioriteiten niet. Ik vind een stuk techniek wat lekker loopt (DSG in combinatie met de motor) vele malen belangrijker dan verbruik/emissie. Laten we maar zeggen ieder zo z'n gebrek.
Ook heb ik geen rollenbank laten doen omdat ik echt zelf het gevoel wil hebben dat ik er content mee ben en dat er merkbaar instellingen verbeterd zijn en dat het voelbaar is dat de motor beter presteert. Dat voel ik zelf wel en daar heb ik geen uitdraai voor nodig
De prijs wat ik uiteindelijk moest betalen voor de tuning en DSG aanpassingen vind ik super want ten eerste is m'n rijplezier ondanks dat ik die in de originele situatie ook al had toch weer toegenomen en ik ben ervan overtuigd dat m'n DSG preventief aangepakt is voordat je echt de rekeningen gepresenteerd krijgt.
Al met al super tevreden en voor degen die twijfelen: TVS is echt aan te raden!
Ik ben benieuwd naar andere ervaringen van degenen die hun auto hebben laten tunen en/of de DSG hebben laten aanpassen. Laat wat van je horen!