Nabespreking Nazomer meeting 05-09-2015 @ TVS Engineering BV - Varsseveld NL

Status
Niet open voor verdere reacties.

Tuulster

Forumguru
Het onderstel is ook wel goed maar mag een kleine aanpassingen wel hebben door middel van een verlaging. DE uitvoering die ik mee had had DCC ( Dynamic Ride Control) Dat maakt de dempers in de comfortstand zo zacht dat het letterlijk een dweil van een auto word. De grote van de auto is dan erg van invloed op het weg gedrag in bochten enz. Nee niet prettig vind ik. Maar dit zal voor de prinses op de erwt daarintegen wel heerlijk zijn.

De Sportstand daarin tegen is super. Lekker strak afgeveerd en met elke stuur/rem beweging reageert de auto onmiddelijk. Vooral in scherpe bochten merk je dan pas hoe stabiel de auto toch ook zeker kan zijn ondanks zijn grote. Ook dit ag nog wel ene klein beetje gefinetuned worden om het helemaal lekker sportief te maken. ( binnen kort een S3c 270 verlagen met Eibach dit om het resultaat te krijgen dat we de softe stand de middelste stand gaan maken en en van de middelste stand de sportstand en van de sportstand een super sportstand) Dit moet dan het ultime onderstel gaan geven

@Antera ; wellicht ook interesse om een Superb III ZONDER DCC te verlagen?!:D:jaja:
Hier eens even contact over hebben via een PB'tje.......???:pieker:
 

Canon-Eye

Forumguru
Dit omdat de auto al snel ziet dat er een auto voor je rijd +/- 50m
Dat vind ik helemaal niet zo "snel".

Bij 80 km/u leg je in de bekende 2 seconden tijd al ruim 44 meter af, dus met hogere snelheden moet je er eigenlijk nog (veel) eerder achter vandaan om een veilige marge te houden.

En dan natuurlijk ook niet op 5 meter voor die vrachtwagen weer naar rechts gaan, want ook die hebben tegenwoordig vaak zo'n acc en dan zit die chauffeur ineens weer met z'n buik in het stuur... R.u.i.m er voorbij dus en dan pas invoegen zodat hij (of zij) ook gewoon de vaart erin kan houden.
 

blauwkeut

Forumguru
Dat vind ik helemaal niet zo "snel".

Bij 80 km/u leg je in de bekende 2 seconden tijd al ruim 44 meter af, dus met hogere snelheden moet je er eigenlijk nog (veel) eerder achter vandaan om een veilige marge te houden.

En dan natuurlijk ook niet op 5 meter voor die vrachtwagen weer naar rechts gaan, want ook die hebben tegenwoordig vaak zo'n acc en dan zit die chauffeur ineens weer met z'n buik in het stuur... R.u.i.m er voorbij dus en dan pas invoegen zodat hij (of zij) ook gewoon de vaart erin kan houden.
ACC is snelheidsafhankelijk, dus het eerste argument is niet meteen van toepassing... Op de snelweg tegen 140 pikt de ACC de auto voor je veel sneller op (en begint dus ook veel eerder af te remmen) dan op lokale banen tegen 50 km/u. De wagen berekent continu hoeveel afstand 'veilig' is en past de afstand tussen de voorliggen en jezelf daarop aan. Je moet echt bewust gas bijgeven om dan je voorligger dichter te benaderen. Uiteraard blijf je zelf de bestuurder, dus @Antera heeft ook een punt dat je je aandacht er zelf ook bij moet houden...

Je tweede argument, dat ligt aan de bestuurder van de wagen, niet zozeer aan de technologie ;) ...
 

Skoda-MAN

Forumguru
[QUOE="Canon-Eye, post: 556074, member: 6514"]En dan natuurlijk ook niet op 5 meter voor die vrachtwagen weer naar rechts gaan, want ook die hebben tegenwoordig vaak zo'n acc en dan zit die chauffeur ineens weer met z'n buik in het stuur... R.u.i[/QUOTE]

Die techniek "ziet" direct dat het object sneller gaat en dus de afstand binnen redelijke tijd weer oké is.
Als je kort voor invoegd en snelheid vermindert dan wordt Brumi boos
 

Canon-Eye

Forumguru
Je tweede argument, dat ligt aan de bestuurder van de wagen, niet zozeer aan de technologie
Natuurlijk.
Daarom wijs ik er ook juist op: om eraan te herinneren dat je gewoon even de tijd moet nemen om de ingehaalde grote jongens niet onnodig in de weg te zitten, ook al zou je denken dat het door het snelheidsverschil "geen kwaad kan" om direkt weer in te voegen.
"Kwaad" kan het ook niet echt, maar het kan wel verrekte hinderlijk zijn voor een ander. Heb ik althans van gebruikers uit het vak vernomen - maar dat kan natuurlijk aan een eerdere generatie ACC's liggen.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Canon-Eye

Forumguru
De wagen berekent continu hoeveel afstand 'veilig' is en past de afstand tussen de voorliggen en jezelf daarop aan.
Dat is mooi, want ik moet dat nog uit het hoofd inschatten en doe dat met een oog in de spiegel en eentje gericht op die vrachtauto of zo waar ik op inloop. En via de spiegels moet ik inschatten of die achteropkomer mij op tijd voorbij gaat zijn zodat ik zonder af te moeten remmen achter die langzamere voorganger vandaan kan.

Mocht dat laatste niet het geval zijn en ik rij zelf wel mijn gebruikelijke Vmax +5 km/u, dan ga ik dus ook eerder naar links zodat ik mijn eigen "gewone CC"-snelheid kan aanhouden. Dit kan dan nu nog wel weer ietsje later zijn dan met een ACC - maar dat weet ik pas bij m'n volgende auto.
En dát kan nog effe duren...
 

Antera

Donateur
Het klopt idd wel dat de ACC een veilige afstand ziet maar om 50m voor je voorligger al naar links te moeten is soms wel een hele grote afstand waardoor mensen toch wel eens denken waarom zo snel naar links je hebt nog ruimte genoeg. Maar goed dit is mijn bescheiden mening.

@Tuulster Omtrend de klep had ik nog niet ondervonden :thumbsup: maar goed ff een vrijdagavond in de regen wat staan klooien helpt dan ook niet mee
 

Canon-Eye

Forumguru
50m voor je voorligger al naar links te moeten is soms wel een hele grote afstand
We hebben het hier over de (Nederlandse) snelweg, toch?
Welnu, 50 meter achter je voorligger is maar 5,56 meter meer dan de veilig geachte remafstand bij de 80 km/u van die voorliggende vrachtauto. Zo veel is dat dus helemaal niet.

Andere, vrij realistische praktijkrekensom: voor je rijdt een vrachtauto met een verstandige chauffeur (d.w.z. eentje die niet tegen de begrenzer aan zit) die 85 km/u aanhoudt en jij komt hem redelijk netjes met bv 125 km/u achterop (op een 120km weg). Dat is een snelheidsverschil van 40 km/u, oftewel 11,11 meter per seconde.
Die "hele grote afstand" van 50 meter is dan in precies 4,5 seconden helemaal op... Nogmaals: zo veel is dat dus helemaal niet.
  • Bij zulke snelheidsverschillen hou ik die 50 meter (da's de halve afstand tussen 2 van die groene bordjes) als minimum aan om me naar links te gaan begeven - als het niet te druk is liever nog iets eerder.
  • Als er twee vrachtwagens met een tussenafstand van minder dan 100-150 meter achter elkaar elkaar rijden, ga ik daartussenin ook echt niet naar rechts zolang ik zelf de bekende Vmax+5km/u rij. Want als ik dat wel zou doen, dan moet ik in de remmen daar ik dan niet op tijd terug naar links kan omdat 'mijn' inhaler nog naast me zit.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan