Antera , wat is je mening na een dag de S3Combi te hebben gereden ?
Wat is het verschil met de S2Combi facelift ?
En welke motor en uitvoering was het ?
DE S2 heb ik nooit mogen rijden en kan daar dus helaas niet over oordelen. Ik moest de O1 als voorbeeld nemen
Het was een 2.0TDi met 150PK. Ik moet zeggen het was een zeer fijne ervaring. De auto was voorzien van de nodige snufjes. De ruimte die je erin hebt verbaast me elke keer weer. Zelfs met de stoel helemaal naar achteren is het zelfs voor mijn 2 meter goed vertoeven. Aparte airco bediening achterin de armsteun en de comfortabele ruime zit doet je zelfs als passagier goed. Een directeursplek. Ook de ruim kofferbak met electrische achterklep ( te openen met je voet onder de bumper) is een ware uitkomst. Wat helaas wel tegen viel is dat de klep niet meer te programmeren is om met de sleutel dicht te kunnen doen maar alleen nog maar met de knop op de klep.
Verder is deze natuurlijk kwa indeling redelijk gelijk aan de O3.
Motorisch rijd deze zoals het een S3 hoort te rijden. Op de Comfort stand lekker rustig en toch vlot genoeg om in te halen enz. Daarnaast vind ik hem dan kwa stuurgedrag niet prettig rijden en allemaal te traag met reageren.
De sportstand daarintegen is een heel stuk leuker ( smaken verschillen) alle vermogen lekker gevoelig gaspendaal en rempedaal en vooral het sturen word er heel veel beter op een heel stuk direkter. Ja dit is mijn favo standje.
Het onderstel is ook wel goed maar mag een kleine aanpassingen wel hebben door middel van een verlaging. DE uitvoering die ik mee had had DCC ( Dynamic Ride Control) Dat maakt de dempers in de comfortstand zo zacht dat het letterlijk een dweil van een auto word. De grote van de auto is dan erg van invloed op het weg gedrag in bochten enz. Nee niet prettig vind ik. Maar dit zal voor de prinses op de erwt daarintegen wel heerlijk zijn.
De Sportstand daarin tegen is super. Lekker strak afgeveerd en met elke stuur/rem beweging reageert de auto onmiddelijk. Vooral in scherpe bochten merk je dan pas hoe stabiel de auto toch ook zeker kan zijn ondanks zijn grote. Ook dit ag nog wel ene klein beetje gefinetuned worden om het helemaal lekker sportief te maken. ( binnen kort een S3c 270 verlagen met Eibach dit om het resultaat te krijgen dat we de softe stand de middelste stand gaan maken en en van de middelste stand de sportstand en van de sportstand een super sportstand) Dit moet dan het ultime onderstel gaan geven
Zo is mijn eerste ervaring met de ACC ( adaptive Cruise Control) ook goed bevallen. Wat een heerlijk systeem. Ik verbaasde me erover dat het zo werkt en dat de auto vanzelf remmen gaat en netjes de afstand houd en zodra de weg vrij is hij weer naar de ingestelde snelheid accelereert. Je moet er wel mee leren rijden. Nu snap ik bijvoorbeeld wel waarom sommige auto's zo vroeg naar de linkerbaan komen ( als ze met acc rijden) Dit omdat de auto al snel ziet dat er een auto voor je rijd +/- 50m en dan al langzaam begint af te remmen omdat hij afstand wil bewaren. ( wat ik erg vroeg vind met ene klein snelheids verschil) Door op tijd je knipperlicht aan te zetten en naar links te gaan vermijd je dit. Dan loopt hij soepel door.
Nadeel vind ik wel van laatste moment auto's invoegen waardoord de afstand door de auto te klein word opgemerkt en dan soms best fors gaat afremmen. Lijkt me voor de achterliggers niet prettig.
Ik vind het een leuk maar toch gevaarlijk systeem moet ik bekennen. Je word er makkelijker mee in de auto omdat de auto toch wel doet wat hij moet doen door af te remmen enz. Makkelijk dus ff je telefoon pakken of iets anders is dna snel gedaan. Je vertrouwt er nu eenmaal op.
Daarnaast nog ene kleine opmerking. De dode hoek spiegel is vervangen voor een oplichtend symbool in de spiegels. Dit licht op als er een auto in de dode hoek zit. Ik ben dat niet gewent en kijk altijd in me spiegels met de dode hoek erin of er verkeer rijd. Nu dat me automatisme is zag ik dus een mede forum lid over het hoofd omdat ik niet op het lampje lette
. Het systeem werkt best goed heb ik naderhand ondervonden want auto's die jij voorbij gaat registreerd ie niet mits je je knipperlicht die kant op zet maar auto's die je links inhalen worden wel waargenomen. Dit zal een kwestie van wennen zijn denk ik maar ik kon er in de 500km die ik ermee gereden had nog niet aan wennen.
de ruitenwissers werken ook super op de interval. Deze zijn dusdanig geregeld dat deze traploos ingesteld zijn kwa snelheid afhankelijk hoeveel het regent. Ik vind vaak bij de oudere modellen dat de regensensor de wisser soms net te langzaam of ineens veel te snelle heen en weer laten zwiepen. De S3 heeft dit goed voor elkaar.
Wat me ook opviel als laaste is dat ik van achter toch wat bijgeluiden hoorde die ik niet thuis kon brengen. Waar het precies vandaan kwam geen idee maar was vanaf de 100 km/u toch wel aanwezig.
Al met al geef ik de S3C een dikke 8.5 ALs er een DSG in had gezeten was het wel een 9 geweest.
dit was mijn ervaring met de S3C