Nieuw en op zoek naar een Combi.....Octavia gevonden!

Tees

Donateur
Niets mis met een O2 hoor! Maar de 1.0 TSI is wel een stukje moderner (4-5 jaar) dan de 1.2 TSI die in de O2 zit. Ik rij zeer plezierig met die laatste hoor, maar mijn indruk is dat de 1.0 TSI (en sowieso de EA211 familie) wel een stukje robuuster is, en bovendien zuiniger. Komt natuurlijk nog bij dat de O3 een stukje moderner is qua electronica.

Ik heb de mijne ruim 2 jaar terug gekocht met 127k km op de teller. Uiteraard wel de nodige dingetjes gehad, ik wist dat de distributieketting nog moest gebeuren, dus die ingecalculeerd, verder wat gebruikelijke dingen voor die leeftijd (wiellager, schokdempers). Zie ook Mijn Auto topic (IJsvogel heet mijn beestje in de prachtkleur Storm Blue).

Maar goed, dat is natuurlijk ook een budgettaire kwestie, daar kan ik je niet over adviseren ;)

ertromp

Forumguru
De bouwkwaliteit van de Octavia 2 is op diverse punten beter dan een Octavia 3 of andere MQB auto.
Zo zie je meer metalen beugeltjes en andere kunststof afdekkingen in de motorruimte en onder de auto die bij de MQB auto's vanwege gewicht en kosten maar weer achterwege is gelaten. Of zie een achteras die bij een O2 nog van het multi link type is en bij de klein gemotoriseerde MQB auto's van het type star is.
Motoren zijn in MQB auto's weer van een betere kwaliteit al lees je op versnellingsbakken en koppelingen (handgeschakeld) weer meer problemen in de MQB modellen.
Elektronica blijft maar moderniseren met alle voordelen maar ook nadelen van dien. Het wordt steeds gecompliceerder om er zelf wat aan te doen.
Blijft moeilijke afweging en natuurlijk als er budget is gaan voor jong, weinig km's en alles er op en er aan je hent dan hopelijk minder snel dat je de bekende slijtage onderdelen al moet vervangen.

Herperduin

Forumguru
@Tees : ik had jouw ijsvogel al gespot. Mooie auto! Ook leuk dat je er zelf aan sleutelt. Zag de nieuw schokdempers mooi gemonteerd. Dat zou ik ook wel willen leren op termijn. Juist een oudere auto van een liefhebber zou best een optie kunnen zijn. Heb de verhalen van de 1.2 wel gelezen en weet ook dat hoe ouder des te eerder er wat werk aan kan komen. Zit namelijk zelf met een bijna 24 jarig exemplaar met 270.000km. Uiteindelijk betaal je ook minder en schrijf je minder af. Is ook beetje wat er uiteindelijk voorbij komt en waar ik wow-gevoel van krijg…

@ertromp : Johan C. (of Willem van Hanegem) zei het ooit al “Ieder nadeel heeft zijn voordeel”. Geldt voor een oudere auto met meer ervaring omdat hij goedkoper is in aanschaf maar ook naar verwachting eerder meer kosten. Electronica is ook zo’n ding waarvan ik verwacht dat het de totale levensduur niet gaat verlengen uiteindelijk maar heeft ook zijn voordelen op gebied van comfort en soms ook veiligheid (bijvoorbeeld Lane Assist en Vermoeidheids signalering).

Het blijft altijd een lastige keuze. Heb nu op een lijstje twee stuks staan. Een van 2019 met 90.000km en een exemplaar van eind 2020 met 140.000km. Ik zou graag de 140.000km aan willen durven maar nog niet overtuigd. De 140 zal naar verwachting wel meer snelwegkilometers gemaakt hebben maar je kan niet goed zien wie er hoe mee gereden heeft. Daarom vertrouw ik meer op een ex lease van een member hier. Maar ben niet voor niets weegschaal dus blijf nog even twijfelen in de luxe positie van iemand wiens auto het nog altijd doet…

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Tees

JeSko

Forumguru
Lastig, de Blauwe is eigenlijk weinig duurder voor een heel stuk minder km's, maar die grijze heeft wel weer zetelverwarming ( iets wat ik zelf niet meer kan missen eerlijk gezegd ) . Hecht je weinig waarde aan zetelverwarming en kan je het bedrag ophoesten zou ik wel voor de blauwe gaan, scheelt heel wat km's.

JeSko

Forumguru
Ook idd... Hmm ja heel moeilijk deze, kiezen is verliezen natuurlijk. Zou het zelf ook niet goed weten, maar zou wel voor beide een testritje aanvragen, vaak geven dan buikgevoel of gevoel bij de auto nog een doorslag richting de ene of de andere.

EdK

Forumguru
Buiten de wagen om zou ik ook altijd even google op het bedrijf en de ervaringen van kopers daar.
Lees je veel negatief mbt reparaties die verzwegen zijn of niet willen uitvoeren onder garantie oid dan kan dat een reden zijn om er met grote boog omheen te lopen en dan bij een ander toch maar wat duurder uit te zijn...

En ja met het interpret komen velen dingen gewoon boven water positief maar ook negatief !!

Herperduin

Forumguru
@EdK: heb ik ook al uitgebreid gedaan. Over Zieleman heel veel te lezen. Zowel positief als negatief. Ze reageren op alle reviews altijd met een voorgestelde oplossing waar dan vaak klant ook weer blij mee is. Blijft een aantal zeer negatieve reviews over die eenmalig reageren maar bij Zieleman niet bekend zijn. Op vraag van Zieleman of ze zich bekend willen maken volgt dan niets meer. Lijkt allemaal transparant.

Over de dealer zijn de reviews heel wat minder positief. Het is echter wel een dealer dus ik zou (wellicht klassieke gedachte) verwachten dat daar eea wel goed opgelost wordt. De ervaringen op internet zijn anders.

Voor beiden geldt dat het internet ook vol staat met discutabele ervaringen zowel positief als negatief dus ook daar ook altijd goed bij nadenken.

Mijn eerste (persoonlijke) indruk bij de twee auto’s is dat ik grijze mooier vind en de leeftijd gunstig vind. Aantal kilometers vind ik weer aan de hoge kant maar lees eigenlijk overal dat deze motor wel als betrouwbaar kan worden gezien.

Misschien moet ik gewoon even maand op vakantie naar een ver land zonder internet zodat ik ff niet hoef te zoeken en te twijfelen :ROFLMAO:

Tot dan blijf ik jullie meenemen en verzoeken om advies en meningen…

Herzog Jan

Forumguru

Is dit wat ?

Niet dat ik voor je ga zoeken maar kwam 'm toevallig tegen.
Soms moet je gewoon geduld hebben en de ogen open houden. Ik had vorig jaar een zoekopdracht lopen bij Vakgarage WeJeBe, maar kwam zelf bij mijn huidige Octavia uit. Via die Vakgarage de auto gekocht. Kostte me iets meer maar ik hoefde nergens naar om te kijken en alles werd geregeld.

Herperduin

Forumguru
Is dit wat ?

Niet dat ik voor je ga zoeken maar kwam 'm toevallig tegen.
Gracias. Wordt gewaardeerd! Niemand hoeft ook te zoeken maar als je iets tegenkomt is het altijd fijn om te kunnen kijken. Ik vind persoonlijk de chromen accenten bij race blue minder mooi dan bij een zwarte of grijze. Ik ga wel de site van vakgarage eens doorspitten. Deze week ook nog even bij mijn eigen garage langs om te vragen of zij hun ogen ook open willen houden.

EdK

Forumguru
@Herzog Jan iets met die fotos mbt media unit kloppen niet !!
En bij mij rijst de vraag nu van zit er wel of geen DAB in !!??
Want waar men met foto DAB laat zien dat is niet de unit die in de wagen zit en dan klopt zijn tekst ook niet meer
Net als dat er een DVD speler in zou zitten ...... :koffie:
:pieker:

jesse_s93

Forumguru
Voordat de lane assist discussie de overhand begint te krijgen (;)), hier wellicht nog twee suggesties. Automaat maakt de opties wel beperkt.

Is dit nog een mooie optie voor een Scala?
Of deze Octavia?

Edit: Zie nu net dat je zelf ook opties hebt aangedragen die handgeschakeld. Is dat geen vereiste meer?
Edit2: Nooit gezegd. Geen idee waar ik dit vandaan heb gehaald.

Laatst bewerkt:

JeSko

Forumguru
Twee mooie opties @jesse_s93 ,

Als ik dit zo zie @Herperduin dan zou ik als je de ruimte niet per se nodig hebt gewoon voor de Scala gaan, pak moderner, mooier interieur, digitaal dashboard, pano dak, led lampen ipv halogeen lampen op de Octavia, zetelverwarming erop, echt een mooie frisse hedendaagse wagen voor geen al te gek geld, je kan imo niet verstandiger kopen dan deze Scala :thumbsup:

Bovenaan Onderaan