Nieuwe Skoda Rapid ( de foto's )

Witte Yeti

Actief lid
Skoda Rapid is officieel!
19-06-2012

Pats! Na de spyshots was het geen geheim meer. De Skoda Rapid wordt een nieuwe budgetboldie van de Tsjechen die de ruimte tussen de Fabia en Octavia opvult. Dit zijn de eerste foto’s.
Wat opvalt is dat ze flink hebben vastgehouden aan de MissionL Concept (livepics). Deze productieversie is grotendeels gelijk, op de minder spannende deurgrepen, koplampen, spiegels en velgen na. Ook is het dak nu gewoon wit. De Rapid (4,48 meter lang, 1,70 meter breed) komt in eerste instantie met 4 benzine- en 2 dieselmotoren op de markt, die niet nader worden gespecificeerd.
En met de Rapid kunnen we kennis maken met de nieuwe designrichting die het merk opgaat. Tuurlijk, in de basis is het een sedan die nét iets teveel op de Seat Toledo lijkt, maar net als met de stadsvoitures als de Citigo en Mii krijgen ze allemaal een eigen smoeltje.
Prijzen zijn er nog niet, maar Skoda strooit wel met termen als ‘betaalbare auto’ en ‘prijs-kwaliteitsverhouding’. Die gaat niet gek veel kosten dus. En daar is vraag naar, nietwaar Dacia?

Michel

Forumguru
Het is wel duidelijk dat dit een model wordt dat onder de Octavia komt, maar qua verhoudingen vind ik hem wel kloppen, hoewel hij volgens de informatie "maar" 1.70 meter breed is.

Een aantal dingen die mij opvallen:
- Schijfremmen achter. Misschien komt dit omdat dit een luxer model is, maar bij bijvoorbeeld de Fabia zijn die niet altijd aanwezig
- Geen regensensor/lichtsensor achter de spiegel aanwezig. Als dit een luxe model is, mag je er vanuit gaan dat dit niet standaard is of zelfs niet eens leverbaar is
- Richtingaanwijzers aan de zijkanten zitten in de voorspatborden en niet in de buitenspiegels
- Climate control bestaat wel, maar zo te zien zonder links/rechts scheiding (ik ga even uit van de interieurfoto's van de Seat Toledo)
- Een goedkope middenarmsteun vóór (ik ga weer even uit van de interieurfoto's van de Seat Toledo). Dat vind ik echt geen gezicht
- Geen beschermingsstrips op de portieren
- De ruitewissers zijn, in tegenstelling tot de Fabia, in ruststand wel netjes achter de motorkap verstopt. Vind ik een lelijk detail bij de Fabia

Ik ben benieuwd hoe hij er in het echt uitziet en wat de prijs gaat doen. Maar ik denk dat ik voor de opvolger van mijn huidige Octavia toch nog even wacht op de komst van de Octavia III.

Glenn

Actief lid
Maar 1.70m breed super voor mijn parkeerplaat een octvia zou er niet in kunnen .
En zo weinig verschil met het concept, ze zijn goed bezig alleen zien hoe het met de hoofd ruimte gaat zijn

hemi24

Forumguru
- Schijfremmen achter. Misschien komt dit omdat dit een luxer model is, maar bij bijvoorbeeld de Fabia zijn die niet altijd aanwezig

Helaas, zoals al iemand op autoweek.nl opmerkte bij de foto's waarbij 2 verschillende exemplaren over de Nurburgring gejaagd werden: één van beide was uitgerust met trommelremmen achter...

Heb de bewuste foto er nog even bijgezocht:
m1fyd09b51jp.jpg

Wat mij verder ook opvalt is dat het interieur erg smal is, als je naar de ruimte tussen de voorstoelen kijkt en de breedte van de middenconsole onder bij de schakelpook...

Kensel

Forumguru
Ziet er inderdaad flink uitgeleefd uit.
Is dit nou ook de definitieve 'look' van het interieur (even door de rommel/zooi/smerigheid/eventuele beschadigingen heengekeken)?

RefleCs

Forumguru
Kijk dat zijn nogal eens wat foto's! Vooral de Tsjechische site laat goed zien hoeveel ruimte de auto heeft. Wat mij opvalt is de binnenruimte en dan met name de beenruimte achter! De breedte is imho te vergelijken met de Fabia.

De kofferbak lijkt op die foto's toch wat tegen te vallen. Doet me vrij smal overkomen zo op de foto. Kan niet echt ergens vinden hoeveel liter die zou moeten zijn.

Toch een heel knappe auto geworden met extreem veel ruimte voor een auto in dit segment.

hemi24

Forumguru
De kofferbak lijkt op die foto's toch wat tegen te vallen. Doet me vrij smal overkomen zo op de foto. Kan niet echt ergens vinden hoeveel liter die zou moeten zijn.

Volgens de links uit de post van Michel meet de kofferbak 550 liter..!
Ter vergelijking: een O2 HB heeft een inhoud van 585 liter.

RefleCs

Forumguru
Hmm dan heb ik er overheen gelezen ;) tnx voor het opzoeken. Maar dat is idd een mooie hoeveelheid! De faab combi heeft er 505. Op de foto's toont het dan duidelijk kleiner dan dat hij daadwerkelijk is.

hemi24

Forumguru
Kijk, nu is ook ineens duidelijk wat dat komische plastic deel is aan de binnenzijde van de tankklep: een ijskrabber..!

Wel een beetje jammer dat de journalist niet begrijpt dat de inkepingen in de tankdop zijn bedoelt om de dop op het klepje te zetten...

skra859_4fe9768bb357e.jpg

skra844_4fe976895b725.jpg

Wat dan weer jammer is: Autointernationaal.nl heeft uiteindelijk 2 dagen nodig gehad om het stukje van de andere sites te vertalen... (of zijn het stuk voor stuk rip-offs van een persmap van Skoda?) In elk geval komt keer op keer het vergelijk met de koffer van een Ford Mondeo terug en het materiaalgebruik wat ondanks de economische keuze, verre van goedkoop aanvoelt.

turboturbo

Forumguru
Ah. Er mag dus geen bio nafta in.... :(

En: Wauw! Een bekerhouder (oke: plek om je beker neer te zetten) vóór de versnellingspook en de handrem, zowaar binnen handbereik van de bestuurder!
In mijn Fabia moet ik op de tast naar m'n beker drinken grijpen, die áchter de handrem staat, achter de leuningen van de voorstoelen.

RefleCs

Forumguru
Ah. Er mag dus geen bio nafta in.... :(

En: Wauw! Een bekerhouder (oke: plek om je beker neer te zetten) vóór de versnellingspook en de handrem, zowaar binnen handbereik van de bestuurder!
In mijn Fabia moet ik op de tast naar m'n beker drinken grijpen, die áchter de handrem staat, achter de leuningen van de voorstoelen.

De Faab II heeft dat ook al ;) Ik ken het probleem in de Faab I, hoewel ik nooit mis heb gegrepen.

Pendragon

Donateur
Ziet er mooi uit, maar ik vind het minder als ik hem zo recht van voren zie. Ik vind de koplampen niet mooi. Ziet er ouderwets uit. Ik vind de koplampen op de Toledo mooier. Maar misschien moet ik hem eerst in het echt zien.

Falcon

Donateur
Ik mis persoonlijk een mooie nette substiel achterspoilertje, als bij de Octavia Greenline hb... verder zet maar neer ;)

Bovenaan Onderaan