In mijn eerste 3 auto's heb ik ook altijd dikke audio installaties gehad, maar sinds de motorische tuning mijn ding was ben ik daar (vanwege onnodig extra gewicht) vanaf gestapt.
Nu mis ik toch wat in het laag, dus ga ik voor een simpele setup, maar kwalitatief goede setup voor wat extra bass.
Ik heb een subwoofer gekocht die speciaal ontworpen is voor zijn lage inbouwdiepte. Slechts 8,5cm inbouwdiepte nodig.
Rockford Fosgate Punch P3
P3SD210
10 inch
300 Watt RMS @ 2 Ohm
Daarnaast een versterker gekocht die hier op papier perfect bij past.
Kicker ZX300.1 mono versterker
300 Watt RMS @ 2 ohm
Kicker staat er om bekend dat ze het opgegeven vermogen ook
echt halen in tegenstelling tot bijvoorbeeld Pioneer of JBL
Dus gister weer even aan 't hobbyen geslagen om een subwooferkist te bouwen...
Hieronder gelijk even een "how to" voor het maken van een kist die bij een Fabia Combi voor het reservewiel past.
Ik had vooraf even opgemeten hoe groot de kist moet worden, dus het 18mm MDF (plaat van 60 x 122 cm) in de bouwmarkt op maat laten zagen.
Achteraf pas het dan natuurlijk nooit dus het is geen vierkante kist geworden zoals je op de foto hierboven ziet. De reservewielbak is bij de achterbank dieper als bij de kofferklep waardoor de kist ook schuin moet verlopen.
Als je deze kist voor in je combi wil namaken moet je het volgende laten zagen en dan past hij perfect.
2 x | 550 x 270mm (onder en boven paneel)
1 x | 514 x 136mm (achter paneel)
1 x | 514 x 119mm (voor paneel)
2 x | 270 x 136mm* (zij panelen)
* Die laatste (zijkanten) moet je vervolgens zelf nog schuin zagen. De hoogte moet aan de ene kant 136mm zijn, en aan de andere kant 119mm. Dit kan je niet bij de bouwmarkt laten doen.
Je kan er ook voor kiezen om alles zelf te zagen, maar zij zagen met een zaagwand veel rechter als je zelf kan met een decoupeerzaag, en zij zijn in 2 minuten klaar waar je zelf een uur voor nodig hebt.
Bij mijn bouwmakrt (Praxis) was het ook nog is gratis..
Volgens de fabrikant zou de kist minimaal 14,2 liter moeten zijn. Optimaal is 16,4 liter.
De kist die ik gebouwd heb is 15,33 liter.
Met synthetische dempingswol mag je 20% bij het volume optellen. Met noppenschuim is dat zo'n 10%.
Ik ga de binnenkant dus nog bekleden met noppenschuim en kom dan op ongeveer op 16,8 liter effectieve inhoud.
Ik heb alles voor geboord met een 2mm boor, en vast gezet met 3,5mm houtschroeven (40mm lang).
Ook alles even
gesoevereind.
Eerst de hele kist in elkaar gezet met in elke schroevenrij maar 1 scroef.
Dan kan je makkelijk voorboren zonder dat je je zorgen hoeft te maken dat er een paneel verschuift.
Vervolgens alles uit elkaar gehaald en de kopse kanten goed in de houtlijm gezet.
Voordat het laatste paneel er op ging heb ik alle naden van binnen en buiten afgesmeerd/gedicht met poly urethaan kit.
De laatste naden van het laatste paneel heb ik van binnenuit gedaan via het gat van de subwoofer.
Ook de speakerbedrading aansluiting en subwoofer zelf zijn afgekist met de poly urethaan kit. Deze kit wordt niet hard, maar dicht wel af. Demonteren blijft daarom gewoon nog mogelijk zonder schade.
Omdat de reservewielbak vochtig kan worden is het verstandig de kist altijd even af te weken met een laag verf. Dit mag gewoon grondverf zijn. Bekleden doe ik niet omdat je de kist straks toch niet meer ziet.
De versterker hangt aan een paneel welke ik thv de rechter wielkast heb gemonteerd. Foto's van de afgemonteerde kist volgen (als het beter weer is).