Nils' familiewagen, Fabia Combi TDI | GT2260v | 251 PK 481 NM

Bakkertje

Forumguru
Da's inderdaad netjes (wel met verlaging uiteraard :xyxthumbs:)
Even andere vraag, die wielen die eronder lagen is dat 15 of 16 inch? In dat laatste geval wat ga je daarmee doen, ben nog op zoek naar een set voor een New Beetle. Maar dan PM me maar even)
 

Cuprani

Actief lid
De 15 inch blijven als winterset.

Dit weekend flink geklust aan de auto.
Heb de Fabia een grote beurt gegeven met alle filters (origineel), behalve het luchtfilter (Pipercross).
Oliewissel gedaan met Castrol Edge 5W40 Turbo Diesel.

Tevens de bedrading getrokken voor een versterker in de kofferbak.
De voeding (20mm2) en remote netjes in de rechter dorpel weg gewerkt, en de signaal draad door de linker dorpel.

Ook vast een mal gemaakt voor een paneel waar de versterker aan komt (achter de rechter wielkast) en een mal voor de subwoofer kist (een kleine kist die achter het reservewiel komt te liggen).

Daarnaast ben ik begonnen om de Fabia dichter ter aarde te brengen met de AP schroefset.
Voor de achterdempers heb ik nieuwe aanslagrubbers, stofhoezen en dempersteunen gekocht.
Voor de voorpoten heb ik ook gelijk nieuwe veerpootlagers en veerpootsteunen gekocht.

voor/na
SFC_VerlagingAPachter1.jpg



En zo staat ie er nu bij... daar heb je toch geen airride voor nodig ;)
SFC_VerlagingHalf.jpg


Ik hoop dat ik morgen even bij de garage de voorpoten kan laten monteren.
Ik heb dit bij een Ibiza 6L ook eerder zelf gedaan (op straat), maar het is echt een kl*te werk om de fussee's te splitsen waardoor ik het denk ik maar even laat doen.
 

Cuprani

Actief lid
Dit is trouwens nog MET stelring er tussen ook. Als ik die ring weg haal zou hij nog lager kunnen (maar dat ga ik zeker niet doen).
Hij mag van mij nog wel een cm hoger komen te staan, maar ik denk dat dat al wel gebeurd als de voorkant omlaag gaat.
 

LT83

Forumguru
Zo.....jij hebt een leuk autoverleden zeg! Die Lupo zal wel aardig wat verbaasde blikken gebracht hebben. Hoe was de stabiliteit bij 220+?
Nette fabia trouwens..;)
 

Cuprani

Actief lid
Zo'n Lupo heeft een hele korte wielbasis waardoor hij op hogere snelheden best zenuwachtig wordt. Ik had hem afgesteld voor op circuit met een beetje uitspoor wat het alleen maar versterkt.

Het hardst wat ik er mee gereden heb is 250 op gps. Theoretisch zou hij met die bak 270 kunnen lopen, maar dat heb ik maar nooit geprobeerd. Bij 220 werd hij een beetje zweverig, daarom heb ik er een extra Golf 3 VR6 onderlip onder gezet. Minder lucht onder de auto is meer downforce. Als ik hem had gehouden had ik er ook een spoiler op gemonteerd van een Lupo GTI, maar dat is er nooit meer van gekomen.

De leukste auto die ik er mee heb verrast is een S65 AMG V12 bi-turbo.
Mijn koppel/gewicht verhouding is beter waardoor ik vanaf de 80 à 100 km/h ietsje sneller weg kwam. Tot aan de 180 à 200 gingen we gelijk op.. Tegen zo'n auto is het natuurlijk al bizar dat je niet compleet wordt zoek gereden. Bij de 200 km per uur trok hij wel makkelijk meters bij me weg, maar dan heb je gewoon vermogen tekort.

Een M5 kon je wel bijhouden tot de 250 km/h.

Ik mis mn Luup nog steeds elke dag...
 
Staat de achterkant nu in zijn laagste stand ? Ziet er erg netjes uit.
Ik zat er aan te denken om het tzt ook zelf te doen, maar als iemand met een dergelijk autoverleden het al niet zelf gaat doen, hoef ik het helemaal niet te proberen... Kun je een beschrijving geven wat er aan de voorkant allemaal gedaan moet worden ? Ik dacht de veerpoot los, andere er in en klaar (op uitlijnen na). Maar ik krijg de indruk van niet...
 

Cuprani

Actief lid
Achter is eitje, voor is lastiger, zeker op straat.
Achter staat niet op zn laagst, je kan de stel-ring er nog tussenuit halen waardoor hij nog zo'n 1,5 cm lager komt.

Heb voor nu ook eronder liggen, ff snel wat telefoon pics geschoten.
Hier de laagste stand voor de APK van de AP schroefset.
APK eis is, dat als de wielen vrij hangen, er nog spanning op de veren staat.
Bij de foto's hieronder staat de veer in de veerpoot precies net onder spanning als de wielen vrij hangen.

SFC-MinAPK.jpg


SFC-MinAPKvoor.jpg


SFC-MinAPKbodem.jpg


Achter kan hij nu nog 1,5 cm lager.
Voor heb ik nog zeker 4 cm schroefdraad over. (zie foto)

SFC-APvoor.jpg


In deze stand kraakt er niks, en loopt er niks aan (ook niet met 160 bij flinke hobbels op de snelweg of hobbels die je tegenkomt in een bocht).

Omdat ik dit net te laag vind, heb ik zowel voor als achter 1,5 cm omhoog geschroeft.

SFC-APplus1.5.jpg


Ik denk dat ik hem zo hou.
De set is niet knijter hard, slechts ietsje minder comfortabel als origineel.
Kan na 80 km nog geen echte beoordeling geven, ik moet de auto ook nog uitlijnen, maar voor zover ik er nu mee gereden heb ben ik erg tevreden over deze set!
 
Super ! Ziet er erg strak uit. De velgen staan hem ook erg goed !
Maar ik vroeg mij af. Als je voor nu +/- 5,5 draad over hebt en de AP kan van 3,5 - 6,5, dan heb je de auto dus +/- 4,5 laten zakken. Dat zou bijna met veren kunnen toch ? Of maak ik een rekenfoutje ergens.
 

Cuprani

Actief lid
Snap je beredenering, maar je ziet inderdaad wat over het hoofd ;)

Die verlaging 35 tot 65mm klopt al niet. Er is maar 1 set die zowel voor de Polo, Ibiza als Fabia is uitgebracht, en voor alle modellen geven ze op dat de verlaging 35 tot 65mm is met deze set.

Op een Seat Ibiza Cupra zal deze set op zijn laagste stand (voor APK goedkeuring) misschien net 20mm verlagen, terwijl deze set op een Seat Ibiza Basic met 14inch staal de auto waarschijnlijk op zn laagste stand 65mm zal verlagen.
De Fabia staat echter veel hoger op zijn poten als de Ibiza of Polo, waardoor deze schroefset de Fabia dus (zelf gemeten) op zijn laagste stand volgens de APK norm al 9 a 10cm verlaagd!

Daarnaast kan je je bijvoorbeeld ook voorstellen dat de Fabia met 1.9 TDI met deze set op zijn laagst, lager staat als een 1.4i, simpelweg omdat de 1.9TDI zwaarder is.
De informatie van AP klopt dus niet!!

En met laagste stand, bedoel ik laagste stand voor APK.
De AP schroefset heeft een Tüv keurmerk, en de eis voor een tüv keuring is gelijk aan de Nederlandse APK regelgeving.
De regel is dat als je de auto op een kolombrug heft, en alle wielen volledig vrij naar beneden laat hangen, de veren nog steeds onder spanning staan.
Als ik de set nog lager zou schroeven (die laatste 5,5cm draad die je over hebt), dan staat de veer bij vrij hangende wielen niet meer onder spanning.

Of dat voor jou en mij uit maakt...?? NEE! Je merkt er geen reet van tijdens het rijden...
..maar omdat het APK afkeur is zal AP nooit in de specificaties opnemen dat de set lager kan.
Ze hebben de veerpoten wel zo gemaakt dat het toch kan, omdat de set dan beter verkoopt (er zijn veel mensen die hem lager willen hebben)

AP geeft dus op dat deze set op een VW Polo 1.6 een minimale verlaging (met apk goedkeuring) heeft van 65mm. Dit nemen ze over voor alle modellen auto's maar klopt dus niet.
Op mijn Fabia gaf de set op de laagste stand (voor APK) al 9 a 10cm verlaging. Ik heb de auto nu dus nog steeds 7,5 a 8,5cm verlaagd.
 
Super! Dank je. Weer wat geleerd. :-) Weet nu voordat het gemonteerd gaat worden dus al in welke stand ik het moet zetten.
 

Cuprani

Actief lid
In mijn eerste 3 auto's heb ik ook altijd dikke audio installaties gehad, maar sinds de motorische tuning mijn ding was ben ik daar (vanwege onnodig extra gewicht) vanaf gestapt.
Nu mis ik toch wat in het laag, dus ga ik voor een simpele setup, maar kwalitatief goede setup voor wat extra bass.

Ik heb een subwoofer gekocht die speciaal ontworpen is voor zijn lage inbouwdiepte. Slechts 8,5cm inbouwdiepte nodig.

Rockford Fosgate Punch P3
P3SD210
10 inch
300 Watt RMS @ 2 Ohm

rockpunch-p3s-woofers.jpg


Daarnaast een versterker gekocht die hier op papier perfect bij past.

Kicker ZX300.1 mono versterker
300 Watt RMS @ 2 ohm

Kicker staat er om bekend dat ze het opgegeven vermogen ook echt halen in tegenstelling tot bijvoorbeeld Pioneer of JBL

11zx3001_gal.jpg



Dus gister weer even aan 't hobbyen geslagen om een subwooferkist te bouwen...
Hieronder gelijk even een "how to" voor het maken van een kist die bij een Fabia Combi voor het reservewiel past.

SFC Subw1.jpg



Ik had vooraf even opgemeten hoe groot de kist moet worden, dus het 18mm MDF (plaat van 60 x 122 cm) in de bouwmarkt op maat laten zagen.
Achteraf pas het dan natuurlijk nooit dus het is geen vierkante kist geworden zoals je op de foto hierboven ziet. De reservewielbak is bij de achterbank dieper als bij de kofferklep waardoor de kist ook schuin moet verlopen.

Als je deze kist voor in je combi wil namaken moet je het volgende laten zagen en dan past hij perfect.

2 x | 550 x 270mm (onder en boven paneel)
1 x | 514 x 136mm (achter paneel)
1 x | 514 x 119mm (voor paneel)
2 x | 270 x 136mm* (zij panelen)

* Die laatste (zijkanten) moet je vervolgens zelf nog schuin zagen. De hoogte moet aan de ene kant 136mm zijn, en aan de andere kant 119mm. Dit kan je niet bij de bouwmarkt laten doen.
Je kan er ook voor kiezen om alles zelf te zagen, maar zij zagen met een zaagwand veel rechter als je zelf kan met een decoupeerzaag, en zij zijn in 2 minuten klaar waar je zelf een uur voor nodig hebt.
Bij mijn bouwmakrt (Praxis) was het ook nog is gratis..

Volgens de fabrikant zou de kist minimaal 14,2 liter moeten zijn. Optimaal is 16,4 liter.
De kist die ik gebouwd heb is 15,33 liter.
Met synthetische dempingswol mag je 20% bij het volume optellen. Met noppenschuim is dat zo'n 10%.
Ik ga de binnenkant dus nog bekleden met noppenschuim en kom dan op ongeveer op 16,8 liter effectieve inhoud.


SFC Subw2.jpg


Ik heb alles voor geboord met een 2mm boor, en vast gezet met 3,5mm houtschroeven (40mm lang).
Ook alles even gesoevereind.

Eerst de hele kist in elkaar gezet met in elke schroevenrij maar 1 scroef.
Dan kan je makkelijk voorboren zonder dat je je zorgen hoeft te maken dat er een paneel verschuift.

Vervolgens alles uit elkaar gehaald en de kopse kanten goed in de houtlijm gezet.
Voordat het laatste paneel er op ging heb ik alle naden van binnen en buiten afgesmeerd/gedicht met poly urethaan kit.
De laatste naden van het laatste paneel heb ik van binnenuit gedaan via het gat van de subwoofer.

Ook de speakerbedrading aansluiting en subwoofer zelf zijn afgekist met de poly urethaan kit. Deze kit wordt niet hard, maar dicht wel af. Demonteren blijft daarom gewoon nog mogelijk zonder schade.
Omdat de reservewielbak vochtig kan worden is het verstandig de kist altijd even af te weken met een laag verf. Dit mag gewoon grondverf zijn. Bekleden doe ik niet omdat je de kist straks toch niet meer ziet.

De versterker hangt aan een paneel welke ik thv de rechter wielkast heb gemonteerd. Foto's van de afgemonteerde kist volgen (als het beter weer is).
 

huubvanvugt

Forumguru
Ik blijf dit topicje ook maar eens volgen! Ziet er namelijk erg goed uit! Ik was ook al aan het bedenken hoe ik net wat meer bass in de auto kan krijgen.
 

Cuprani

Actief lid
Hier nog even wat foto's van de audio.

Na een week met de kist los voor het reservewiel te hebben rond gereden toch maar besloten de ruimte aan te passen zodat de kist niet meer kan schuiven.
Heb hiervoor een bak van purschuim gemaakt. Eerst even folie in de kofferbak neergelegd en daarna 2 componenten pur schuim gebruikt om de hele bodem vol te spuiten.
Daar de kist in gedrukt, met hieronder het resultaat.

SFC_A_Kist1.jpg


SFC_A_Kist2.jpg


SFC_A_Kist3.jpg


SFC_A_Kist4.jpg


Die kist zit nu echt geen beweging meer in.
 

Cuprani

Actief lid
Hieronder het paneel waar de versterker aan hangt.
De versterker hangt dan in de ruimte voor de rechter wielkast.
De bedrading komt allemaal in deze ruimte uit en de signaal kabels liggen nergens langs de voedingskabels om storing tegen te gaan.
Vervolgens het paneel bekleed met hoedenplank stof.

SFC_A_Pan2.jpg


SFC_A_Pan1.jpg


SFC_A_Pan3.jpg
 

Cuprani

Actief lid
Hier het eind resultaat.
De hoedenplank stof is verlijmd met de kist maar ligt los in de kofferbak zelf.

SFC_A_Bod1.jpg


Zo rij ik nu rond.

SFC_A_Bod2.jpg


Als de kinderwagen of de boodschappen in de auto gaan leg ik de originele bodembedekking weer terug.
Deze is verstevigd dus beschermt de subwoofer dan ook.
Als ik op dat moment de audio op normaal niveau hou gaat het prima, maar als het volume omhoog gaat gaat deze plaat klapperen en moet ik de bodembedekking weer terug vouwen.
Op zich is dat geen probleem want als ik met die kleine in de auto zit gaat hij toch nooit hard..

SFC_A_Bod3.jpg
 
Bovenaan Onderaan