Nils' familiewagen, Fabia Combi TDI | GT2260v | 251 PK 481 NM

Cuprani

Actief lid
Had hem na de lange rit naar huis ook maar even gewassen en wat plaatjes geschoten..


SFC_Schoon-1.jpg



SFC_Schoon-2.jpg



SFC_Schoon-3.jpg



SFC_Schoon-4.jpg



Aankomende dinsdag wordt de auto nog professioneel gereinigd en gepoetst .
Dit wilde al doen sinds na de aanschaf van de auto, de auto is van binnen niet 100% fris en zit vol met krassen. Dinsdag gaat een poets bedrijf het volgende uitvoeren:


- Exterieur wordt gereinigd tot showroom staat
- Interieur wordt gereinigd dmv oa shamponeren van de bekleding
- Ozon behandeling tegen nare luchtjes
- Auto wordt volledig gepolijst
- Diamondbrite lakverzegeling met 3 jaar garantie
 

turboturbo

Forumguru
Mooie foto's en dat zonder filter(s)!

De Fabia Mk1 is toch wel een erg mooi model, geschikt om er wat van te moois maken, zoals sommigen hier op het forum laten zien... :xyxthumbs:
 

Cuprani

Actief lid
Thnx! Met zo veel licht wil je inderdaad geen flitser gebruiken. Een goede camera is voldoende. ( en een mooie auto natuurlijk :-) )
 

Cuprani

Actief lid
Vandaag de auto bij de poetser opgehaald.

SFC_poets-4.jpg


SFC_poets-5.jpg


Zoals je ziet glimt hij wel, maar verder ben ik echt ontevreden.
De auto heeft geen ozon behandeling gehad. Het interieur is alleen gestofzuigd en niet gereinigd.
De auto heeft geen lakverzegeling gehad, alleen een diamond brite wax behandeling.

Ze zeggen dat ze de auto gekleid en gepolijst hebben, maar volgens mij is dat onzin. Waarom zou je een auto kleien als je daarna ook gaat polijsten. Ik vermoed dat ze alleen gekleid hebben want werkelijk alle haarkrasjes zitten nog op de auto terwijl ik had gehoopt dat ze die met polijsten er uit zouden halen.

Ik heb deze actie via Groupon aangekocht voor de actie prijs van € 80,-.
Op de voucher staat groot "Programma D ter waarde van € 220,-".

Die man van het poetsbedrijf vertelde mij dat het de fout was van Groupon dat ze hadden doorgelinkt naar zijn site. Daar staat namelijk op dat bij programma D ook die andere zaken meegenomen worden, maar het programma D voor Groupon is een aangepaste versie dus ze hadden nooit naar zijn site mogen linken..

Ik vind het zelf gewoon dikke oplichterij en ga bij Groupon nog wel proberen een deel van mijn geld terug te halen.
Wassen en stofzuigen kan ik zelf ook...
 

Cuprani

Actief lid
Ik had de camera mee, dus wel nog wat meer foto's gemaakt ook.

SFC_poets-1.jpg


SFC_poets-2.jpg


SFC_poets-3.jpg

Die laatste heb ik ook in bureaublad formaat online staan: KLIK
 

Cuprani

Actief lid
Schoon issie wel.. maar wassen en stofzuigen kan ik zelf ook.
Polijsten niet, ozon behandeling niet, en shamponeren niet. Daar heb ik hem speciaal voor weg gebracht en dat is allemaal niet gedaan.
 

Race Eend

Forumguru
Nils. Kleien doe je wel voor het polijsten, dat is de volgorde. Je kunt wel polijsten zonder te kleien, echter dan zit je het vuil eigenlijk in de lak te krassen. Uiteraard moet je alle kleine waskrasjes wel wegkrijgen door goed te polijsten.

Echter voor 200 euro kun je je auto bij een bedrijf tegenwoordig niet meer goed laten behandelen. Als je het goed wilt doen ben je 1 hele dag bezig en dan nog je materialen. Dat red je niet voor dat geld.

De swisswax poetser hier in de buurt vraagt al snel 700 euro voor een gehele beurt (maar dan gaan ook de wielen eraf en worden die geheel nagelopen. Neemt dus ook 2 dagen voor ie klaar is. Dan is hij wel geheel vrij van hologrammen (iets wat je vaak krijgt als de poetser te grof te werk gaat met zijn machine, ZEER lastig te verwijderen achteraf, dan moet je echt heel diep gaan om dit weer te corrigeren).

IMG_5209.jpg
3.jpg


Dan zijn swirls (iets wat je simpelweg niet geheel kan voorkomen, ook niet door op de hand te wassen), veel makkelijker te verwijderen:

IMG_3395.jpg
 

Cuprani

Actief lid
Nils. Kleien doe je wel voor het polijsten, dat is de volgorde. Je kunt wel polijsten zonder te kleien, echter dan zit je het vuil eigenlijk in de lak te krassen. Uiteraard moet je alle kleine waskrasjes wel wegkrijgen door goed te polijsten.

Echter voor 200 euro kun je je auto bij een bedrijf tegenwoordig niet meer goed laten behandelen. Als je het goed wilt doen ben je 1 hele dag bezig en dan nog je materialen. Dat red je niet voor dat geld.

De swisswax poetser hier in de buurt vraagt al snel 700 euro voor een gehele beurt (maar dan gaan ook de wielen eraf en worden die geheel nagelopen. Neemt dus ook 2 dagen voor ie klaar is. Dan is hij wel geheel vrij van hologrammen (iets wat je vaak krijgt als de poetser te grof te werk gaat met zijn machine, ZEER lastig te verwijderen achteraf, dan moet je echt heel diep gaan om dit weer te corrigeren).

OK, dat van dat kleien wist ik niet.
Waskrassen zijn echter ook niet weg. Auto ziet er wat dat betreft net zo uit als er voor.

En normaal doen zij ook een diamon brite lakverzegeling voor die EUR 220,-.
Volgens de website van Gusto zijn ze met programma D ook wel een hele dag bezig.

Dat zal vast niet net zo netjes gebeuren als dat poetsbedrijf wat er 700 euro voor vraagt, maar nu heb ik het helemaal niet gekregen terwijl ik er (in de deal) wel voor betaald heb.
 

darkprojectx

Forumguru
Mijn broer had met zijn BMW M3 ook een dergelijke poets kneus aan zn auto gehad.. maar dan vanuit de dealer.
Volgens de dealer zat het in de lak dat hij van die swirls enz erin had want hij was daar professioneel gepoetst........
Mijn broer helemaal uit zn plaat bij de dealer.. mja is toch een auto van bijna een ton en een aparte BMW Individual kleur. Die er dan niet uit ziet..
Dus hij heeft middels hun forum de auto naar een poetser gebracht. Een verschil!!! Van dag en nacht!!
Dit is het topic met foto's (staan allemaal op de 1e pagina);
BMW3Series Forum • Bekijk onderwerp - BartM3's E93 M3 Rubin-schwarz: van D.I.S.O. naar D.O.I.
 

Cordoba

Forumguru
Nils, ik zie dat Mark (Race eend) je al gecorrigeerd heeft met betrekking tot het kleien en polijsten. Overigens had je dat op het forum en de site van Carclean (moet jou bekend voorkomen) ook kunnen vinden. Dan heb je nog dat VAG-lakken zo'n beetje tot de hardste lakken behoren, dat betekent dus ook dat als je éénmaal swirls hebt, je er ook wat steviger tegen aan moet dan bij bijvoorbeeld een Peugeot. Mogelijk dat de poetser een lichte polijst behandeling heeft gedaan, die wel werkt voor een zachte lak, maar te weinig doet voor een harde VAG-lak zoals op je Fabia.

Ik heb vorig jaar mijn Faab flink onder handen genomen, en heb verspreid over een aantal dagen de auto gewassen, gekleid, gepolijst met Monello Raffini Mezzo, vervolgens fijn gepolijst met Poor Boys Professional Polish, lak gevoed met Poor Boys Black Hole, en vervolgens nog met Poor Boy Ex-P behandeld. Niet zo geweldig als de BMW van de broer van Darkprojectx, maar toch wel een hele forse verbetering (zelf 8 maanden later kreeg ik nog opmerkingen over de glans, terwijl ik het hard nodig vond, om de auto weer opnieuw, maar minder uitgebreid te poetsen)
 

Cuprani

Actief lid
Heb zelf ooit een jaar of 3 terug bij carclean een heel poetspakket aan geschaft, maar ben niet zo'n poetser als sommige hier.
Ik vind het belangrijk dat hij goed schoon is, en was hem regelmatig met goede producten. Zet de auto 2 keer per jaar netjes in de wax, maar kleien was bij mij een eenmalige gebeurtenis.
Heb ooit 16 uur gedaan over het wassen van mijn Ibiza waarbij ik de auto ook compleet gekleid heb, maar vind het gewoon een pokke klus dus zal niet echt mijn hobby worden.

Was er niet van op de hoogte, maar had er gewoon meer van verwacht. De volgende keer zal ik het zeker uitbesteden aan een hobbyist van 't forum.
 

Cuprani

Actief lid
Tijdje terug mijn EGR koeler verwijderd ivm een hele minimale koelvloeistof lekkage. Na de chiptuning merkte ik dat het er helaas niet beter op was geworden.
Op de rollerbank is de auto natuurlijk vaak maximaal belast, en op de terugweg naar huis nogmaals om met het nieuwe vermogen te spelen. Onderweg bleek het reservoir weer leeg te zijn, dus helaas was er meer aan de hand.

Ik heb de afgelopen week niet met de Fabia gereden omdat ik toch wel zeker wist dat de koppakking lek is.


Tja.. slechte zaak.. maar goed excuus.
Als de kop er af ligt en gevlakt wordt, liggen straks de verstuivers los, turbo in de hand, en waarom zou je dan dezelfde terug zetten. :tongue:

Deze motor heeft al 225.000 km gedraaid, de turbo fluit al aardig, en de koppeling zit al hoog. Deze zaken zouden er tzt toch echt ook aankomen.
De kop wordt helemaal fris gemaakt. Gevlakt, nieuwe stoter plaatjes, verstuiverzittingen even fris maken enz enz.
Komen versterkte kopbouten in, en de distributieriem wordt vervangen, gelijk natuurlijk waterpomp mee.

Setup wordt een GT2260v setup zoals er al velen rond rijden.

- VVT aangepaste Garret GT2260v met VVT uitlaatspruitstuk
- VVT downpipe
- Seat Ibiza Cupra FMIC met 4 bar mapsensor
- PD 783 race
- Sachs versterkte drukgroep en koppeling
- Boederijstickers op de achterruit van de combi.

Het koppel laat ik ivm de 5-bak begrenzen op 480nm, vermogen mag richting de 260 pk, ben benieuwd waar het op uit komt.
De Fabia staat nu weer in Marum... ik kannie wachten :grin:
 

LT83

Forumguru
Kijk dat zijn de leuke projecten!!! Dat zal best vooruit willen dadelijk, wat is het gewicht van de fabia?
Ben erg benieuwd naar je resultaat, maar denk dat je heel veel verbaasde gezichten gaat krijgen als je de Faba een keertje open trekt ;)
 

Cuprani

Actief lid
De Fabia weegt 1150kg, vooral het koppel met deze turbo zorgt er voor dat het een hele snelle auto wordt. Dit koppel houdt hij vast over een breed gebied. Heb deze setup ook in de Lupo gehad.
 
Bovenaan Onderaan