Nils' familiewagen, Fabia Combi TDI | GT2260v | 251 PK 481 NM

MarcoO2

Forumguru
En ga niet zo graag meer de Ring op met mijn eigen auto. Heb ik nu een aantal keer gedaan, maar ga veel liever met een gehuurde auto de ring op.
Dan kan je echt knallen zonder je zorgen te maken dat je je eigen auto sloopt. Het is net iets te ver rijden om alleen even te komen kijken.
Heb je de voorwaarden wel eens goed gelezen? Vaak is schade aan een geleende auto (veel) duurder dan de schade aan een eigen auto zou zijn.

Overigens rijd ik die paar honderd kilometer regelmatig alleen maar om te kijken (o ja, en te fotograferen), zeker de moeite waard! Vooral als je vooral de agenda checkt en een weekend kiets waarin leuke races worden gereden.
 

Cuprani

Actief lid
Zekers heb ik de voorwaarde gelezen.
Eigen risico is 2000 euro, daarnaast ben je zelf aansprakelijk voor de schade die je aan De Ring toebrengt.

En er geldt ook dat als jij iets stuk maakt door onjuist gebruik je zelf 100% verantwoordelijk bent voor de schade.
Bijvoorbeeld wanneer je de motor over-toert hebt. De Ring vol gas door rijdt terwijl al lang het motor temperatuurlampje brand, of je de bak kapot maakt door verkeerd schakelen.

Maar mijn daily moet ik dagelijks mee naar mijn werk, die moet het brood op de plank brengen.
Zelfs toen ik 3 eigen auto's voor de deur had staan voelde het racen in eigen auto niet zo lekker als in de huurauto. Ik ben met de Lupo op de ring geweest terwijl er nog 2 auto's thuis stonden, maar ik bleef toch een soort angst voelen tijdens het rijden. Angst om hem in de poeier te rijden, angst om de boel te overbelasten, ik sta daar dan ook zonder trailer dus als er iets gebeurt moet je je auto achter laten (of je bent ook 2000 euro kwijt voor de repatriëring).

In de huurauto heb ik dat gevoel totaal niet, en kan ik ongehoord knallen zonder dat ik mij zorgen maak.
Met mijn Lupo deed ik 11 minuten over een rondje ring (tussen de bruggen). De Lupo had toen 270 PK en 480 NM op 850 kilo. (het was toen wel aardig druk).

Met de huurauto, (een Clio Cup die met moeite net de 200 PK haalt en veel meer weegt) rij ik onder de 10 minuten tussen de bruggen.
Ik durf dan lekkerder te sturen en heb dan ook meer vertrouwen tijdens het racen.
 

Glenn

Actief lid
Klopt, ik zag ook al in Elsawin dat er voor de Fabia RS twee verschillende versnellingsbakken zijn.

En ga niet zo graag meer de Ring op met mijn eigen auto. Heb ik nu een aantal keer gedaan, maar ga veel liever met een gehuurde auto de ring op.
Dan kan je echt knallen zonder je zorgen te maken dat je je eigen auto sloopt. Het is net iets te ver rijden om alleen even te komen kijken.

ik ga ook niet om te rijden doe ik niet meer auto is er echt wel te laag voor :) maar gewoon leuk dagje met een paar van briskoda
 

MarcoO2

Forumguru
@ cuprani: uiteindelijk is het inderdaad het belangrijkst dat je zó rijdt dat je je er zelf het prettigst bij voelt. Da's ook gelijk het veiligst voor iedereen. Lekker blijven huren dus ;)
 

Cuprani

Actief lid
Nog maar 2 nachtjes slapen (als alles goed gaat bij het afstellen).. :grin:


Ik zou het eigenlijk eerst later pas doen, maar vandaag toch ook maar besloten om gelijk de complete uitlaat naar 2,5 inch te doen.


Morgen afstellen.. :cool:
 

Cordoba

Forumguru
Nils, zien we je ook nog op de forummeeting? Het eindpunt (Veprada) kan voor jou niet ver weg zijn.
 

Cuprani

Actief lid
Ik die van jou wel...
SF_DarP_Arosa.jpg

...in 't echt ook een hele mooie Fabia. :xyxthumbs:

Moest met de Arosa op vakantie omdat de Fabia nog in Groningen staat.. helaas worden het ook iets meer nachtjes slapen voor ik hem terug heb. Tijdens het afstellen kwam er een hoop rook uit de uitlaat. De ruilturbo was inwendig defect en stond koelvloeistof mn uitlaat in de blazen. Nu moet hij een nieuwe turbo bestellen en hoop ik hem volgend weekend weer te hebben.

In de Arosa met het hele gezinop vakantie is ook weer een nieuwe ervaring, maaaar, 't is gelukt.
Heb de helft van de achterbank er voor gedemonteerd om de kinderwagen mee te kunnen nemen.

Erg mooie omgeving ook waar je woont, was lekker een midweekje op vakantie in Limburg, ook voor mn andere hobby, mountainbiken.
Zat in een appartement in een heel klein dorp 200 km van huis vandaan.. wel grappig om dan een bekende van 't forum tegen te komen.
 

darkprojectx

Forumguru
Haha ik stond bij de kassa en zag opeens iemand met een camera om mn auto heen lopen,
er was toch even de vrees dat iemand er tegenaan gezeten had :shocked:
Maar gelukkig was jij het die gewoon gezellig fotos van mn auto stond te nemen :grin:
Leuk je ff kort te ontmoeten, hopelijk heb je een fijne vakantie gehad
 

Cuprani

Actief lid
Anders ik wel! ;)

Maar zie 2 posts terug.. ruilturbo was niet goed.
Ze moeten dus eerst een nieuwe vinden.

Het is helaas ook niet zomaar plug en play.
De turbo heeft origineel een elektronische VNT verstelling dmv een servo als actuator.
Dit moet omgebouwd worden naar vacuüm verstelling aangestuurd via een electromagneetklep (N75).
Er moet een beugel worden gemaakt en er moet een vacuüm pot worden gemonteerd.
Daarna weer monteren en afstellen. Ik hoop hem dit weekend dan echt te hebben, maar dat is een beetje afhankelijk of ze snel een nieuwe Garret GT2260v kunnen vinden.
 

LT83

Forumguru
Sorry, helemaal overheen gelezen.
Maar dat is wel balen zeg, hopelijk ben je snel weer met een smile onderweg.
 

Cuprani

Actief lid
Het was het wachten meer dan waard.. =)

SFC_DynoVVT-251PK.jpg


251 PK en 481 NM :cheer:

Het is een GT2260v setup zoals ik ook op de Lupo en vorige Ibiza had.
Uitgevoerd bij VVT.

Het koppel is nu begrenst op 480 NM, omdat ik geen piek koppel wilde hebben. Dan had hij sneller aangevoeld, maar is ook een flinke belasting voor de aandrijflijn.
Hij komt nu heel geleidelijk in wat hem lekker comfortabel houdt. Als ik plots op het gas moet komt hij toch super snel op. Je merkt niks van een turbogat.

Wat Johan nu gedaan heeft is
- Koppakking met versterkte kopbouten
- Ditributieriem - spanner - waterpomp
- SRE Koppeling met versterkte drukgroep (vast vliegwiel had ik al)
- Turbo: Aangepaste Garret GT2260v
- FMIC en aangepaste luchtfilterbak met 80MM LMM (wel weggeprogrammeerd)
- Complete uitlaat
- Nieuwe nokkenas (standaard)
- Nieuwe verbeterde klepstoters.
- PD 783 Race en natuurlijk op maat afgesteld.

Zelf had ik mijn EGR al weg gehaald. Internals zijn nog standaard.

Nog even wat plaatjes geschoten van de FMIC
Gister met Torque op mn telefoon ook de inlaaat temperatuur bekeken.

Met warme motor blijft de inlaat temperatuur meestal op de 25°C staan. Met doortrekken tot 5000 toeren loopt hij op tot 35°C max. Erg netjes dus.

SFC_FMIC-1.jpg

Moet alleen nog even een dicht rooster zoeken voor de linker kant.

SFC_FMIC-2.jpg


SFC_FMIC-3.jpg

Ja ik weet het, het is erg vies onder de kap... maar gelukkig ziet het er, op de zekering van de audio na, nog wel nog volledig origineel uit.
 

VEEJAY

Forumguru
Mooi man, ik kan me voorstellen dat je net als ik veel lol hebt onderweg doordat je auto niet 123 als zodanig krachtig wordt aangenomen door overige weggebruikers. Elke dag weer verbaasde blikken en mensen die achter hun oren krabben ;). Toch?! :)
 

Cuprani

Actief lid
Mooi man, ik kan me voorstellen dat je net als ik veel lol hebt onderweg doordat je auto niet 123 als zodanig krachtig wordt aangenomen door overige weggebruikers. Elke dag weer verbaasde blikken en mensen die achter hun oren krabben ;). Toch?! :)

Ik weet niet wat jij rijdt ;)
Maar lol heb ik nu zeker in de Fabia..

Mijn Lupo was helemaal een sleeper, met SDI logo nog achterop.
Zo snel is de Fabia niet, maar scheelt niet heel veel. Die was 900 kilo op 480 NM en 260 PK (met het nieuwe motorblok).
De Lupo deed 0,53 NM per kg.
De Fabia doet nu 0,42 NM per kg.
Origineel deed de Fabia 0,21 NM per kg.

Even als vergelijk.
Een nieuwe Porsche 911 Turbo doet ook 0,42 NM per kg.
Een nieuwe Audi RS6 doet 0,32 NM per kg
Een nieuwe BMW M5 doet 0,37 NM per kg

Allemaal auto's die ik het nu met de Fabia moeilijk kan maken.. zo lang het niet vanuit stilstand is en tot maximaal 200km/h
Daarboven wordt vermogen belangrijker als koppel.. en zal ik het goed afleggen, maar de meeste sprintjes zijn toch tussen de 80 en 200km/h

Op de terugweg van VVT naar huis al even een Volvo C30 D5 er uit gereden alsof hij stil stond :tongue:
 

Cuprani

Actief lid
Die is er (nog) niet..

Met de originele intake kreeg hij te weinig lucht, daarom hebben ze die er met het afstellen vanaf gehaald.
Nu pakt hij warme lucht onder de motorkap vandaan, maar zelfs dan komt de inlaat temperatuur niet boven de 35°C uit.

Ik ga het wel aanpassen, want je hoort nu ook aardig wat aanzuiggeluid, dus met een Cupra D intake wordt hij hopelijk ook wat stiller.
Dus als er nog iemand een Cupra D intake in de aanbieding heeft...???
 
Bovenaan Onderaan