Nils' familiewagen, Fabia Combi TDI | GT2260v | 251 PK 481 NM

Cuprani

Actief lid
Wat kost zo´n geintje met turbo upgrade? Is dat mogelijk op een 1.2 Tdi?


Tja.. veels te veel geld natuurlijk...

Ik heb de Fabia gekocht met 220.000 km op de teller. Er zat een trekhaak op en ik wist dat die man met een caravan in de bergen heeft gereden.
Hoeft niet verkeerd te zijn, maar met een eerste turbo en een eerste koppeling in de auto weet je dan gewoon dat die er tzt aankomen. Ik heb deze facelift Fabia dan ook echt super goedkoop gekocht met de wetenschap dat er veel onderhoud aan komt.

De distributieriem had bij de 250.000 km gemoeten, en omdat ik 50.000 km per jaar rij wist ik dat dit in 6 maanden er aan zou komen. De koppakking had ik geen rekening mee gehouden.

Omdat je bij de koppakking de turbo moet demonteren heb ik er voor gekozen om gelijk de turbo te vervangen, en omdat VVT een GT2260v had liggen maar gelijk voor een GT2260v setup gekozen.
Het scheelt nu dus dat ik voor heel veel zaken geen montage kosten heb, omdat alles al los is..

LOL! Op een driepittertje? .....:bye:
(en niet lullig bedoeld, de mijne heb er ook maar 3)

En tuurlijk is het mogelijk op een 1.2 TDI, zie daarvoor bijvoorbeeld mijn 1.4 TDI Arosa project met 138 PK en 288 NM. Dit is natuurlijk een stuk minder extreem maar rijdt echt super leuk. De gemiddelde leasebak rij je hier nog steeds mee zoek, en om in een Arosa een gefrustreerde Audi A4 berijder er uit te rijden blijft gewoon heel erg leuk. 0-200 km/h doet hij exact even snel als een Audi TT 180 PK. En de turbo is gewoon een OEM turbo van een 130 PK TDI en die past ook met dezelfde aanpassing op een 1.2 TDI.

Op een Polo/Ibiza/Fabia zou ik zo'n project echter nooit doen... om de simpele reden dat er ook gewoon kant en klaar een snellere uitvoering te koop is. Je verrast mensen dan niet meer, ze denken dan dat je gewoon in een RS rijdt. Waarschijnlijk is de RS zelfs nog steeds sneller. En al met al zal het goedkoper zijn om een RS te kopen, dan een 1.2 TDI naar de 140 PK te brengen, simpelweg omdat je ook remmen ed moet aanpassen. Bij de Arosa is dat ook gedaan, maar daar bestaat ook geen snellere uitvoering van en is super licht. 0-60 km per uur rij je 99% er op de weg mee uit.
 

Cuprani

Actief lid
Heb jij gelijk in.. maar das geen diesel ;)

[overdreven moden aan] De Arosa rijdt wel echt rondje om een Lupo GTI [overdreven moden uit]
.. heb bijna het dubbele aan koppel.
 

LT83

Forumguru
Hoe zit het trouwens met de versnellingsbak verhoudingen...oftewel hoe groot is de beperking m.b.t. topsnelheid?
Ben er bang voor dattie zo snel wordt dat die standaard 100pk tdi uit de fabia het de gechipte RSjes hier heel erg moeilijk gaat maken ;)
 

Cuprani

Actief lid
Toevallig kreeg ik net dezelfde vraag op het TDI forum.
Had dus ff bakverhouding uitgezet tegenover een 6 bak.. Blijkt dat ik één van de langste 5 bakken heb die er bestaan.

SFC_bakverhouding.jpg


Bij 120 km/h draai ik nog geen 2500 tpm, en met de toerenbegrenzer rond de 5500 tpm zou hij in theorie dus 280 (echte!!) km's / h halen.
Hard zat lijkt mij :tongue:

Even lang dus als de 6 van een Ibiza 6 bak.

IbizaCupraTDI_bakverhouding.jpg


Hier nog die van de Fabia RS. Die is dus nog langer..

SFRS_bakverhouding.jpg
 

LT83

Forumguru
interessant....of je die 280 echte km's haalt dat is een tweede natuurlijk...;)
Maar de versnellingsbak lijkt mij dus geen beperking!
 

LT83

Forumguru
Hey Nils...kan ik hieruit trouwens afleiden dat een standaard 1.9tdi in de fabia zijn topsnelheid dus al in de 4e versnelling kan bereiken?
Of ligt de koppel/pk verhouding bij de hoge toerentallen en standaard motor dusdanig slecht dat dit niet haalbaar is?
 

Cuprani

Actief lid
En als hij het zou halen...., die 280 km/h....., dan moet je het ook nog maar durven.. :tongue:
250 echt km's per uur is reëel, maar dat zal ik toch (bijna) nooit gaan rijden. Dat is al ruim de teller uit :laugh:

En als jij op een 1.9 TDI nog standaard 15 inch wielen hebt liggen, ligt de snelheid een stukje lager.
In theorie zou je in de 4 ook de top moeten kunnen halen, maar bij een standaard 1.9 TDI stort het koppel echt enorm in boven de 4000 tpm, waardoor je er heel lang over zou doen.
Tevens kan je met een standaard Fabia 100 pk diesel ook niet tot 5500 tpm doortrekken. Na tuning kan ik dat straks wel.
 

LT83

Forumguru
Helder...dat dacht ik al een beetje eerlijk gezegd. Nils jij hebt toch ook een Leron FR gehad......heb jij enig idee of je een forge twintake kunt aanpassen voor een Octavia RS of bijvoorbeeld Leon FR? Ze zijn volgens mij alleen geleverd voor de GTI-versies, Cupra's en S3. Kan een mooie overnemen en heb er veel goede verhalen over gehoord, maar hij past standaard simpelweg niet
 

Cuprani

Actief lid
Durf ik niet te zeggen. Alles is pas te maken, maar zou zonde zijn als je zo'n mooi systeem vervolgens zelf nog eens moet gaan aanpassen.

Kijk anders eens op het Britse Skoda forum, daar doen ze nog veel meer met tuning als hier. Moet vast iemand zitten die het wel weet.
 

Glenn

Actief lid
of ga anders in september mee naar de nurburgring daar gaat er er al zeker een fabia zijn met + 260 pk zal de datum nog eens op zoeken

ik ga al

Een van die versnellingsbak van een fabia rs er is ver schil in die van voor de facelift en er na denk dat die van er na korter is veel beter in normaal omstandigheden
 

Glenn

Actief lid
gevonden het is de week er voor
Thursday 20th - Morning Leave Prague Head to Nurburgring
Saturday 22rd September Leave Nurburgring, Germany, Holland, Belgium, France
Saturday 22nd around 8pm back in UK.
 

Cuprani

Actief lid
of ga anders in september mee naar de nurburgring daar gaat er er al zeker een fabia zijn met + 260 pk zal de datum nog eens op zoeken

ik ga al

Een van die versnellingsbak van een fabia rs er is ver schil in die van voor de facelift en er na denk dat die van er na korter is veel beter in normaal omstandigheden

Klopt, ik zag ook al in Elsawin dat er voor de Fabia RS twee verschillende versnellingsbakken zijn.

En ga niet zo graag meer de Ring op met mijn eigen auto. Heb ik nu een aantal keer gedaan, maar ga veel liever met een gehuurde auto de ring op.
Dan kan je echt knallen zonder je zorgen te maken dat je je eigen auto sloopt. Het is net iets te ver rijden om alleen even te komen kijken.
 
Bovenaan Onderaan