Nils' familiewagen, Fabia Combi TDI | GT2260v | 251 PK 481 NM

Cuprani

Actief lid
Dankje!

Nog wat kleine mods uitgevoerd ook afgelopen tijd.

Voor
SFCmetlogo.jpg


Na
SFCzonderlogo.jpg



Ook nog witte kentekenverlichting (led) gemonteerd.
Alleen nog even een keer zoeken naar een afneembare trekhaak ipv deze lelijke puist onder de achterbumper.
 

Cordoba

Forumguru
Nils, ik zag op de foto's dat je aan de rechterkant geen kofferbaklampje hebt, aan de linkerzijde wel, of daar ook niet?
 

Cordoba

Forumguru
Ik heb aan de rechterkant ook een lampje uit een sloopauto gemonteerd, dat scheelt veel in de wintermaanden, doordat je van 2 kanten licht hebt in de kofferbak, is een stuk makkelijker zoeken, omdat je jezelf niet in het licht zit. (zelf ff draad doorgetrokken langs de achterkant van de kofferbak)
 

Canon-Eye

Forumguru
voor als ik me een keer verveel.. ;)
Euh... mag ik nog een suggestie doen:
Kentekenplaathouder achter recht zetten - d.w.z. in lijn met de rand van de achterklep.

Ik heb ooit (vrij lang geleden overigens) een gloednieuwe auto bij aflevering in eerste instantie geweigerd omdat ze de kentekenplaat uit het lood hadden gemonteerd.
"Sorry meneer, geen tijd voor".
"Jammer dan mannen, maar zo ga ik niet over straat want dit is géén gezicht. Bel me maar als 't in orde is, dan kom ik wel terug met de centjes".
"Oh wacht u even, we kunnen 'm toch even tussendoor pakken...".
 

Cuprani

Actief lid
Ik weet het, dit ziet er echt niet uit zo..
..ik ga nog andere platen halen met opgelegde letters, daarom had ik er nog niks aan gedaan.

Ik erger er me net zo erg aan, en dit moet gewoon goed zitten, dus net toch maar even gelijk al recht gehangen.
 

Cuprani

Actief lid
Volgende mod is het verwijderen van de EGR klep en koeler. Dit heb ik vandaag gedaan.
Ik wilde de EGR klep weg hebben omdat het een enorme vervuiler is van de inlaat. Hij zit er voor het milieu, maar na verloop van tijd zorgt de vervuiling in de inlaat alleen maar voor veel meer schadelijke uitstoot door slechte verbranding.
Ik zal nu wel een foutcode gaan krijgen, maar die laat ik bij het chippen van de auto wegschrijven.

Hier gelijk even een how to voor geschreven op het TDI forum.


Ik heb de klep volledig verwijderd en een Allard EGR Delete Kit besteld via Ebay.
Deze kit is ook voor de 2.0L TDI en voor 1.9 TDI's die de smoorklep los van de EGR klep hebben.


SFC_EGR-1.jpg



De gedemonteerde koeler
SFC_EGR-9.jpg



Hier mijn smoorklep voor en na
SFC_EGR-3.jpg



SFC_EGR-7.jpg


Zie hier het vervolg....
 

Cuprani

Actief lid
...zie vorige pagina voor het begin.

Mijn EGR klep voor en na. Hoewel ik deze niet meer monteer wilde ik hem wel schoon wegleggen.
SFC_EGR-4.jpg



SFC_EGR-8.jpg





En mijn inlaat voor en na
Het rode streepje onder de pijl is allemaal roet. Ook hier zeker meer dan 5mm roetaanslag rondom.
SFC_EGR-5.jpg



SFC_EGR-6.jpg



Hier afgemonteerd met de EGR vervangbuis.
Die glimmende pijp is lelijk, maar je zier er gelukkig niks meer van als de motor afdekplaat er weer op ligt.
SFC_EGR-12.jpg
 

turboturbo

Forumguru
Wow, die laag roet is wel dik, zeg! :shocked:
Mooie how-to!
(gelukkig rijd ik geen diesel ;)) Of is zo'n EGR afdoppen bij benzine ook aan te raden...?
 

Cuprani

Actief lid
Dat komt door al die milieu rotzooi die ze op de auto monteren om de auto's te kunnen verkopen met zo min mogelijk co2 uitstoot...

Al die milieu systemen leveren op ten duur alleen maar problemen op met veel meer uitstoot tot gevolg (en een lege portemonnee).

Bij een benzine heb je geen roet in de uitlaatgassen waardoor de EGR veel minder vervuilend is als bij een diesel.
 

Race Eend

Forumguru
Zaterdag een chip op maat!!! :yeah:

Kannie wachten, eindelijk een beetje pony's in de Fabia..

Goed bezig!

Op SO zie ik in je onderschrift nog DSG-Dokter staan. Waarom wordt hij daar niet gechipt (je oude stage adres)? Toch naar het hoge noorden las ik op de TDI club?
 

Cuprani

Actief lid
Goed bezig!

Op SO zie ik in je onderschrift nog DSG-Dokter staan. Waarom wordt hij daar niet gechipt (je oude stage adres)? Toch naar het hoge noorden las ik op de TDI club?

Jij gaat voor een biefstuk toch ook niet naar de bakker? :)

Ik heb nog steeds goede contacten hoor met Ronald / DSG Dokter / TVS Engineering.
Ik vind Ronald nog steeds beste tuner van het land, maar vooral in zn specialisatie. DSG's en Turbo/Compressor projecten op atmosferische motoren of big turbo projecten (benzine maatwerk).

En voor een standaard diesel chip maakt het ook niet zo uit waar je naartoe gaat gezien het nou niet echt aba cadabra is om een beetje meer PK uit een diesel te krijgen.

Als het om een chip op maat gaat voor een 1.9 TDI denk ik dat Van Vught Tuning toch wel de specialist is.
Ik heb nu 3 auto's van Johan gehad, en Johan heeft mij echt super goed geholpen toen ik problemen had met de Lupo.

Toen ik de auto 3 dagen had was het blok vast gelopen. Ik had de auto niet eens van hem gekocht maar van de toenmalige eigenaar Iwan (particulier).
Iwan heeft de auto toen zelfs dezelfde dag nog met auto ambulance bij mij opgehaald (ff 300 km met de ambulance op en neer) en Johan heeft gratis een nieuw motorblok geregeld, 4 dagen een brug vrij gehouden, en de auto opnieuw afgesteld. Achteraf kon er niemand wat aan doen want de oorzaak was een lekkende verstuiver en daardoor plaatselijk veel warmte ontwikkeling in 1 cilinder.
In 4 dagen had ik mijn Lupo dus weer terug met een nieuw blok, en dat is natuurlijk echt TOP service van de heren. Ik had de auto particulier gekocht, dus ze hadden ook gewoon 'jammer' kunnen zeggen en hun hoofd om kunnen draaien en dan had ik nergens recht op gehad.

Daarom dus dat ik nu voor mijn maatchip ook naar VVT in Marum ga.
 

Cuprani

Actief lid
Vandaag 2 nieuwe banden gemonteerd op de vooras.
Michelin Pilot Sport 3 in 205 / 40 R 17.. rijdt gelijk 10 keer beter als de oude Conti's (maar daar zat ook hoogteslag in).

Nog ff een pic van de privacy shades op de auto

SFC_PS-2.jpg


SFC_PS-3.jpg
 

Cuprani

Actief lid
Zoals op de foto hierboven al te zien, ben ik vandaag bij Van Vught Tuning geweest voor het afstellen van de Fabia.


SFC_VVT1.jpg



SFC_VVT2.jpg





Het was een warme dag, en het arme beestje had er onder te leiden.
Bij de standaard run kwam de inlaattemperatuur al aan de 110°C. :smiley29:


Hij stond daardoor enorm terug te regelen dus het was niet mogelijk om een mooie grafiek te draaien.


Bij de tuning kwam Johan ook niet verder. Hij is ietsje verder getuned als de rollerbank laat zien. Bij de laatste runs was de buitentemperatuur in de rollerbankruimte bijna tot de 30°C en de inlaat temperatuur tot boven de 110°C de motorregeling uit veiligheid zelf het koppel gaat begrenzen.


Ik ben wel erg tevreden, hij staat nu op 146 PK en 332 NM en de auto loopt netjes en rookvrij.
Standaard kwam ik uit op 103 PK en 268 NM.


Een andere intercooler is eigenlijk wel een must... zelfs zonder opnieuw afstellen zal het koppel en vermogen dan al stijgen omdat hij dan het koppel niet meer begrenst. Tijdens het rijden merk je niks van het begrenzen en loopt hij vloeiend door.


SFC_DynoVVT-146PK.jpg
 
Bovenaan Onderaan