@
Antera de stadslichten mogen niet alleen branden tijdens het rijden, die zijn voor parkeren, tenzij dit onlangs veranderd is, zo was het in het verleden namelijk.
Je mag overdag best met alleen stadslicht rijden als je dat leuk vindt, daar kun je niet voor bekeurd worden. Niet dat het zinvol is, maar da's een heel andere discussie.
Formeel mag er samen met de brandende dagrijlichten geen andere verlichting
aan de voorzijde worden gevoerd. Daarom is het normaal zo dat de DRL uitgaat of tot 60% van de sterkte wordt gedimd bij het inschakelen van andere verlichting**, en wel direct bij de eerste stap wat normaal gesproken het stadslicht is. Die stadslichten mogen hetzij in de koplamparmatuur zitten (en dan zie je er niks meer van als dim- of grootlicht aan gaat) of apart. Gedimde DRL krijgt dan de status van afzonderlijke stadslichten.
Met dimlicht plus voluit brandende DRL loop je overigens meer kans op reacties van geüniformeerde zijde dan met stadslicht plus DRL, want in het laatste geval is de gevaarzetting c.q. hinder voor tegenliggers nihil. Ik rij al jaren zo, omdat het bij de Fabia helaas niet anders kan als met de DRL ook de achterlichten moeten branden (en dat moet van mij).
**Zo zie je bij bv. diverse Audi's de DRL aan één kant ook even dimmen als de richtingaanwijzer wordt ingeschakeld, omdat die anders wellicht te weinig zou opvallen tussen de leds van de DRL. Ik vind het niet mooi, maar 't is wel effectief.