O2: Swing vervangen door Zenec - Fotoverslag

Vanenkelen

Forumguru
Rotterdam - Tilburg.... Maar idd dat staat wel op het programma als volgende stap, niet nog een keer via de post, maar daar naartoe.

Ik zou het qua bekabeling niet weten @EdK, ik heb alles gecontroleerd en het ziet er ok uit, VCDS geeft met de Swing erin geen foutmeldingen op de radio en de speakers. Blijft de Zenec en zijn aansluitkabels over. Er zit ook nog zo'n Canbus interface kastje in de aansluitkabel, wellicht is die wel kapot...

EdK

Forumguru
Er zit ook nog zo'n Canbus interface kastje in de aansluitkabel, wellicht is die wel kapot...
Ja weet wat erbij zat.
Maar die had je niet meegestuurd met de unit ?

Maar die update , als je nog nooit update hebt gedaan dan is er wel één en ander op site van zenec te vinden
Heb je al eens ge-update dan denk ik dat er weinig verder is te vinden.

Vanenkelen

Forumguru
Heb al wel eens de system update gedraaid, ben op dit moment aan het checken of ik de Canbus update ook al wel eens gedaan had....

Ja had ik wel meegestuurd, maar ik gok dat zij in hun testkast geen CANBus simuleren/testen...

ElScorpione

Forumguru
ACR Helmond verkoopt ook Zenec. Zie http://www.zenecstore-helmond.nl. Misschien kun je daar eens te rade gaan? Dan kun je eventueel je auto meenemen?

Ik blijf dit topic ook volgen, want ik denk er zelf ook aan om een Zenec te monteren in plaats van mijn verouderde Amundsen (zonder de +).

Heb ik wel twee vraagjes voor je die je misschien wilt beantwoorden:
  1. Hoe bevalt de navigatie van de Zenec?
  2. Hoe kun je de kaarten updaten?

EdK

Forumguru
En ik weet niet of je de mogelijkheid hebt om de unit los onder 12V te zetten.
en dan paar losse speakers en gps antenne erop en kijken of hij inderdaad dan opstart.

Maar als je orginele swing het gewoon zonder probs doet dan is de autobekabeling gewoon goed mijn inziens

Vanenkelen

Forumguru
ACR Helmond verkoopt ook Zenec. Zie http://www.zenecstore-helmond.nl. Misschien kun je daar eens te rade gaan? Dan kun je eventueel je auto meenemen?

Ik blijf dit topic ook volgen, want ik denk er zelf ook aan om een Zenec te monteren in plaats van mijn verouderde Amundsen (zonder de +).

Heb ik wel twee vraagjes voor je die je misschien wilt beantwoorden:
  1. Hoe bevalt de navigatie van de Zenec?
  2. Hoe kun je de kaarten updaten?
Tilburg is dichterbij.... :thumbsup:, maar dank voor de tip.

Navigatie bevalt perfect, snel, up-to-date, soms wel wat lastig om "nuttige plaatsen" te vinden. Dus even een zwembad zoeken of een hotel op naam lukt me meestal toch niet zo goed. Dan is het handiger om even het adres te googlen en dan dat in te voeren.

Kaarten updaten gaat via naviextras.com, de eerste update is gratis en daarna kun je steeds voor een redelijk bedrag (80 euro) de meest actuele kaarten kopen. Heb hem nu 1,5 jaar en nog geen behoefte aan nieuwe kaarten. De kaarten liepen zelfs voor op de werkelijkheid (oa een nieuwbouwwijk in utrecht stond er al in, terwijl er nog geen straat was aangelegd.

Vanenkelen

Forumguru
En ik weet niet of je de mogelijkheid hebt om de unit los onder 12V te zetten.
en dan paar losse speakers en gps antenne erop en kijken of hij inderdaad dan opstart.

Maar als je orginele swing het gewoon zonder probs doet dan is de autobekabeling gewoon goed mijn inziens
Nee heb ik zo snel niet...

Maar was mijn gedachte ook. De Swing doet het, geen foutmeldingen, bekabeling moet ok zijn...

EdK

Forumguru
Dan zou ik ritje Tilburg maken ( even bellen van te voren ) en laat ze maar kijken en eventueel een andere zenec erin zetten
Als die het wel goed doet tsja dan is het verhaaltje defect in jouw zenec.
Eigenlijk erg simpel en kort en krachtig uit te zoeken en kun je meteen koppen met spijkers slaan ( of was t nou andersom met die spijkers ?? )

Vanenkelen

Forumguru
Jup was idd ook mijn plan, langsgaan andere Zenec er in en kijken wat die doet....

Canbus update net gedraaid en nu moet de auto een half uurtje van de accu om het hele systeem te resetten, daarna zou de boel elkaar weer in de armen moeten sluiten.

Ben benieuwd...

CDK

Forumguru
oeps jammer dat het probleem zo lang blijft aanhouden, persoonlijk zou ik mezelf niet helemaal serieus genomen voelen op deze manier, maar hopelijk komt het alsnog allemaal goed #beterlaatdannooit

Vanenkelen

Forumguru
Agree Corné, maar het is ook wel raar dat hij het daar perfect doet. Dan ga je toch even twijfelen en bovendien verloopt de communicatie met De Tijger heel plezierig, het hangt er ook heel erg van af hoe je te woord gestaan wordt. Ze blijven communiceren en beschikbaar voor vervolgvragen. Het was hun verzoek om die update te draaien en daarna weer contact op te nemen. Dus dat doe ik nu en kom daarna weer bij ze aan met het vervolg.

En aangezien ik helaas nu net geconstateerd heb dat updaten van firmware en canbus software niet geholpen heeft ga ik nu weer even in de mail klimmen.

Hou jullie op de hoogte.

• Leuk
Waarderingen: CDK

EdK

Forumguru
wit scherm maar wel kunnen updaten ??
Of gaat hij dan wel naar het juiste scherm zodra de USB erin zit ?
Moet je toch ook eerst via scherm naar instellingen om te kunnen updaten...?
Of is het echt puur in je navi scherm en dan het geluid ook niet ?

Vanenkelen

Forumguru
Nee witte scherm was alleen gisteren. Na af en aankoppelen start hij nu wel weer op, maar heb ik geen geluid....

EdK

Forumguru
Maar als je het stuurbedienings kastje er tussenuit haalt kun je dan wel gewoon op de Zenec het geluid en beeld bedienen ??
Zit er opeens aan te denken of je geen constante MUTE vanuit dat kassie krijgt ???
En zonder dat kastje er tussen kun je alleen niet met je stuurknoppen de unit bedienen maar wel gewoon alles vanuit de unit.
Misschien is deze wel defect en geeft hierdoor een canbus sluiting oid en dus een constante mute aansturing

Of zit ik nu het te ver te zoeken ??

Falcon

Donateur
Ik zou persoonlijk ervoor kiezen om eerst zelf even contact te zoeken met Zenec via het emailadres.

Vanenkelen

Forumguru
Ik zou persoonlijk ervoor kiezen om eerst zelf even contact te zoeken met Zenec via het emailadres.
Nog niet gedaan... maar het lijkt een andere kant op te gaan.. :bloos:

Update 1574 dan maar weer (wordt er wel gek van, klussen is leuk, maar troubleshooten is toch niet mijn hobby, helemaal omdat er zoveel tijd in gaat zitten).

Afgelopen weekend maar weer eens met de hele spullenboel in de auto gaan zitten. De Tijger had nog twee tips/vragen voor me om verder te onderzoeken:
1. Er is één draad in de kabelboom van de zenec die in principe wel beschermd is, maar een heel klein stukje ontbloot (voorgesneden). Deze kan volgens een buitendienst medewerker ook voor de witte schermen zorgen, zodra hij contact maakt met het chassis van de auto.
2. Controleren weerstand luidsprekers, de versterker schijnt hier nogal gevoelig voor te zijn en bij afwijkingen snel in noodstand (uit dus) te gaan.

Dus draad geïsoleerd en de luidpsrekers doorgemeten. Voor 2x 3,6 Ohm en achter 4,2 en 3,9. Allemaal rond de 4 Ohm dus zou geen probleem moeten zijn. Toen bedacht dat ik maar eens 1 voor 1 alle aansluitingen aan ga sluiten om delen uit de kabelboom of andere items (GPS sensor, microfoon, USB/Ipod interface, etc) ook maar uit te sluiten als mogelijke oorzaken. Dus doosje neergezet over versnellingspook, Zenec erop en eerst maar eens powerkabel, can-interface en luidsprekers aangesloten. Aanzetten.... hij werkt.... :sterretjes:..... huh... en kraakhelder. Andere kabels aangesloten en hij blijft werken... nou wordt ik gek...

Dus ik de Zenec in het dashboard geschoven (terwijl hij aanstond) en toen hij halverwege was begon hij te kraken. Tegen de tijd dat hij helemaal netjes tot achteraan zat was het weer stil. Dus ik hem weer naar buiten geschoven en maar eens aan de kabels in de kabelboom gaan "jutteren": weer gekraak, helder, gekraak, helder.

Vermoeden is nu dan toch de kabelboom (hopelijk) of de aansluiting achterop de Zenec (niet hopelijk).... Nieuw kabelboompje kost 2 tientjes, die nu dus maar besteld en hopen dat het daarmee voorbij is. Met de Tijger afgesproken dat als dit geen oplossing biedt ik maar eens met auto en al langs kom om er samen naar te gaan kijken, maar ik heb goede hoop :thumbsup:.

CDK

Forumguru
Gelukkig ben je heel erg handig en gaat het troubleshooten je goed af, want anders had je deze waarschijnlijke oplossing niet gevonden. Goed bezig kerel en hopelijk kan je weer snel van dat mooie apparaat genieten / gebruik maken!

Bovenaan Onderaan