Octavia Greenline bestelbaar

De dealer heeft mij zojuist geinformeerd dat de productie van mijn auto definitief in week 37 is.
Nu maar afwachten hoe lang het duurt vanuit de fabriek tot bij mij op de oprit.
 
Omdat de leasemaatschappij liever een auto van januari 2010 heeft rijden, dan december 2009.. bouwjaar 2009 is veel minder gunstig dan bouwjaar 2010, ook al scheelt het dus maar een maandje..


O puur voor het psychische effect, wel logisch eigenlijk.
 

A_V

Lid
Niet alleen psychologisch effect, het scheelt ook in de restwaarde van de auto, een auto uit 2010 is na de looptijd meer waard dan een auto uit 2009.
 
Niet alleen psychologisch effect, het scheelt ook in de restwaarde van de auto, een auto uit 2010 is na de looptijd meer waard dan een auto uit 2009.

Ja, en dat is dus juist precies wat wordt bedoeld met het psychologische effect. Immers een auto uit december 2009 of een auto uit januari 2010 scheelt technisch niets, maar qua restwaarde flink.
 

nounou

Lid
Op 6 juli is de auto besteld en zojuist de dealer gesproken, ik kan mijn O2 greenline combi volgende week vrijdag 4 september al ophalen. :super:

Niet verkeerd dacht ik zo.
 
Op 6 juli is de auto besteld en zojuist de dealer gesproken, ik kan mijn O2 greenline combi volgende week vrijdag 4 september al ophalen. :super:

Niet verkeerd dacht ik zo.
Heb je een speciale uitvoering besteld (extra af fabriek opties) of de volledige standaard uitvoering?

Inderdaad wel een snelle levering.
 

nounou

Lid
Ik heb als extra fabriek opties: elektrische ramen achter en getinte ruiten. De rest wordt door de dealer gedaan.
 

Utmost B

Nieuw lid
De dealer heeft mij zojuist geinformeerd dat de productie van mijn auto definitief in week 37 is.
Nu maar afwachten hoe lang het duurt vanuit de fabriek tot bij mij op de oprit.

Ook die van mij gaat in week 37 in productie, de dealer verwacht dat hij er eind september dan wel is. bestelling was ergens in de derde week van juli.

Ik hoop op een uitgebreide review van NOUNOU!!!
 
Ook die van mij gaat in week 37 in productie, de dealer verwacht dat hij er eind september dan wel is. bestelling was ergens in de derde week van juli.

Ik hoop op een uitgebreide review van NOUNOU!!!
Heb je ook nog kaarten voor je Amundsen besteld?

Ik ben ook wel benieuwd naar de review van "nounou". Pas geleden heeft er ook al iemand een korte review gegeven over de rijeigenschappen van de Greenline.
Ik heb er wel vertrouwen in dat in de Greenline een comfortabele dieselmotor zit.
 

tesanole

Nieuw lid
Kort verslag testrit Octavia II 1.6 TDI Greenline

Afgelopen woensdag heb ik ruim een uur in een zilvergrijze Skoda Ocatavia Combi Greenline Businessline 1.6TDI mogen rondrijden.

Ik zou hem ophalen in Heemstede maar de dealer was door omstandigheden niet in staat om de Skoda op te halen in Leusden bij PON. Aangezien ik vrij was deze dag ben ik zelf naar Leusden gereden om zo toch nog de testrit te kunnen maken zonder de afspraak te verzetten.

Op dit moment rij ik in de lease een Seat Leon 1.9 TDI Stylanca uit jan 2007. Inmiddels meer dan 150.000 km op de teller dus hoog tijd om me te gaan oriënteren op wat anders (en wellicht goedkoper in de bijtelling...)

Na kopie rijbewijs en ontvangst sleutels de Skoda tot leven gewekt. Wat opvalt is dat deze CR aanzienlijk stiller stationair loopt dan de PD blokken. Bij start was de CR koud en zelf met het raam helemaal open was ik verbaasd over het gebrek aan herrie. Pluspunt dus! Vervolgens Leusden uit en de A28 op richting Utrecht. Eerst even rustig de boel laten opwarmen en goed om me heen gekeken in de cockpit. Wat valt mij op:
- Schakelindicator
- Geen automatische airco
- Laaaannnnggggge 4 & 5
- Geen zesbak en de pookknop glimt iets teveel
- Navi ziet er goed uit en werkt snel en duidelijk
- Armsteun is zoveel beter dan in de Leon....
- Geen zonnebril houder
- Getint glas vanaf de achterpassagiers staat goed en houdt de boel ook wat koeler
- Knopjes op het stuur geven te weinig weerstand/gevoel bij harder/zachter zetten van volume en bladeren door menu's
- Heerlijk ruim (ik ben 2.09 mtr en kan dat dus wel gebruiken)
- Dashboard ziet er goed en degelijk uit.
- Lekker veel opbergruimte en een dashboardkastje waar je tenminste wat (gekoeld) in kwijt kan

Het rijden was zeer zeker wel even wennen. Zeker de lange 4 & 5 maken het rijden voor mij in eerste instantie wat onnatuurlijk. Zeker omdat, als de indicator aangeeft dat het milieutechnisch verstandig is om op te schakelen, en je dit advies opvolgt je vervolgens in een toerengebied komt wat het blok niet erg lijkt te waarderen. Het maakt wat herrie en schudt een beetje en wil niet van harte vooruit.

Op de snelweg zal je dan bij 100 per uur snel erachter komen dat terugschakelen gewenst is indien je een (snelle) inhaalactie wil gaan uitvoeren. In de basis zijn er dus zeker voldoende zaken aanwezig om zuinig te rijden. Door de lange 5 zal hij zeker zuiniger zijn bij 120 dan mijn Seat die dan echt niet meer zuinig te noemen is. Als ik het me goed herinner dan draait het 1.6 CR blok zo'n 2000 toeren bij 120.

Ook miste ik de karaktervolle fluit van de turbo die de 1.9 kan produceren, maar daar valt natuurlijk aan te wennen. Alleen omdat de arbeid van het blok in veel meer stilte gebeurd zou je kunnen zeggen dat het wat afstandelijker wordt. Daar waar de Leon op de snelweg niet altijd uitblinkt in comfort, zeker sommige hobbels worden duidelijk doorgegeven, is de Greenline gemoedelijker en comfortabeler. Ik weet dat de Greenline verlaagd is ten opzichte van de andere Ocatavia's maar heb dit niet als storend ervaren. Gezapig kan je het weggedrag van deze Skoda zeker niet noemen.

De standaardvelgen hebben mij nog niet echt kunnen overtuigen en het afrolgeluid van energiezuinige Michelins is nog niet volledig afwezig.

Maar wat een complete auto voor dit geld. Los wat missers wat mij betreft hier en daar is dit echt een "value for money" zakelijk representatieve auto. Maar de 20% bijtelling komt dus helaas niet geheel zonder offers. Ik ga er nog maar even over nadenken en wellicht nog wat andere auto's testen.

Indien jullie nog vragen hebben dan hoor ik dat graag.
 

Wasmachineman

Forumguru
Mooi en duidelijk testverslag. Hier heb je wat aan !!

Lijkt me een fijne auto alleen jammer dat er geen climate control aanwezig is. Dit zou voor mij de doorslag kunnen geven !
Ik heb me altijd voorgenomen om niet te gaan pielen met airco en dat moet dan nu weer.
Zonnebrilhouder weg, nou pech dan. Wel jammer en ik begrijp ook niet dat ze die weghebben gelaten ??? Scheelt het gewicht, lijkt me niet.
De lange 4 en 5, wen ik ook wel aan.

Ik denk dat deze "Greenline" wel succesvol zal zijn want het scheelt serieus wel wat geld.
Maar een ieder zal voor zich moeten besluiten of hij inderdaad zonder die comfortverhogende zaken kan leven cq rijden.
 
Wat zijn eigenlijk de voor- of nadelen van een "laaaannnnggggge 4 & 5"?

Verder 120km/uur met 2000 toeren is wel comfortabel.
 

tesanole

Nieuw lid
Voordeel is natuurlijk het verbruik (minder toeren is zuiniger....) en een nadeel is dat, omdat er dus ook een redelijk gat zit tussen de verhoudingen van de 3 naar de 4 en dan weer van 4 naar 5 het anders rijden is. Iets meer doortrekken voordat je schakelt om "stilvallen" te voorkomen. De toeren in zijn 5 bij 120 zijn inderdaad comfortabel, maar 80 in zijn 5 (volgens het nieuwe rijden) is dat niet echt.
 
Is het niet zo dat je aan elke nieuwe auto moet wennen? Meestal duurt het een paar honderd kilometer voordat je een auto begrijpt. Daarna weet je niet meer beter en is het gewoon een auto die je van A naar B brengt.
 

BlackMica

Nieuw lid
Hoe zit het nou met het gevoel,is de 1.6 duidelijk anders dan de 1.9 waarbij je
de push toch voelt als je op het gas gaat.We hebben het over zuinig rijden maar ik rij bijna nooit 80 in z'n 5 en zelfs als ik 110-120 rij en snel moet inhalen schakel ik wel eens terug naar z'n 4 om door te trekken maar als je bij de Greenline dat constant moet doen dan weet niet of ik hier voor zou kiezen.
Trouwens weet iemand of de Greenline met een DSG bak komt.Dan wordt het
schakelen voor je gedaan.
 

Rallye

Forumguru
Is het niet zo dat je aan elke nieuwe auto moet wennen? Meestal duurt het een paar honderd kilometer voordat je een auto begrijpt. Daarna weet je niet meer beter en is het gewoon een auto die je van A naar B brengt.

Maar sommige zaken kunnen je blijven ergeren, al raak je eraan gewend. Ik heb jaren geleden in de Vectra van mijn pa gereden (ook een lange 4 en 5) en daar moest je om fatsoenlijk in te kunnen halen op een 80km-weg naar de 3. Elke keer weer vervelend. mijn eigen (1.3 ltr) 106 Rallye kon dat in z'n vijf. De Octavia ook, soms zelfs in de zes. Heerlijk.
 
Bovenaan Onderaan