Kort verslag testrit Octavia II 1.6 TDI Greenline
Afgelopen woensdag heb ik ruim een uur in een zilvergrijze Skoda Ocatavia Combi Greenline Businessline 1.6TDI mogen rondrijden.
Ik zou hem ophalen in Heemstede maar de dealer was door omstandigheden niet in staat om de Skoda op te halen in Leusden bij PON. Aangezien ik vrij was deze dag ben ik zelf naar Leusden gereden om zo toch nog de testrit te kunnen maken zonder de afspraak te verzetten.
Op dit moment rij ik in de lease een Seat Leon 1.9 TDI Stylanca uit jan 2007. Inmiddels meer dan 150.000 km op de teller dus hoog tijd om me te gaan oriënteren op wat anders (en wellicht goedkoper in de bijtelling...)
Na kopie rijbewijs en ontvangst sleutels de Skoda tot leven gewekt. Wat opvalt is dat deze CR aanzienlijk stiller stationair loopt dan de PD blokken. Bij start was de CR koud en zelf met het raam helemaal open was ik verbaasd over het gebrek aan herrie. Pluspunt dus! Vervolgens Leusden uit en de A28 op richting Utrecht. Eerst even rustig de boel laten opwarmen en goed om me heen gekeken in de cockpit. Wat valt mij op:
- Schakelindicator
- Geen automatische airco
- Laaaannnnggggge 4 & 5
- Geen zesbak en de pookknop glimt iets teveel
- Navi ziet er goed uit en werkt snel en duidelijk
- Armsteun is zoveel beter dan in de Leon....
- Geen zonnebril houder
- Getint glas vanaf de achterpassagiers staat goed en houdt de boel ook wat koeler
- Knopjes op het stuur geven te weinig weerstand/gevoel bij harder/zachter zetten van volume en bladeren door menu's
- Heerlijk ruim (ik ben 2.09 mtr en kan dat dus wel gebruiken)
- Dashboard ziet er goed en degelijk uit.
- Lekker veel opbergruimte en een dashboardkastje waar je tenminste wat (gekoeld) in kwijt kan
Het rijden was zeer zeker wel even wennen. Zeker de lange 4 & 5 maken het rijden voor mij in eerste instantie wat onnatuurlijk. Zeker omdat, als de indicator aangeeft dat het milieutechnisch verstandig is om op te schakelen, en je dit advies opvolgt je vervolgens in een toerengebied komt wat het blok niet erg lijkt te waarderen. Het maakt wat herrie en schudt een beetje en wil niet van harte vooruit.
Op de snelweg zal je dan bij 100 per uur snel erachter komen dat terugschakelen gewenst is indien je een (snelle) inhaalactie wil gaan uitvoeren. In de basis zijn er dus zeker voldoende zaken aanwezig om zuinig te rijden. Door de lange 5 zal hij zeker zuiniger zijn bij 120 dan mijn Seat die dan echt niet meer zuinig te noemen is. Als ik het me goed herinner dan draait het 1.6 CR blok zo'n 2000 toeren bij 120.
Ook miste ik de karaktervolle fluit van de turbo die de 1.9 kan produceren, maar daar valt natuurlijk aan te wennen. Alleen omdat de arbeid van het blok in veel meer stilte gebeurd zou je kunnen zeggen dat het wat afstandelijker wordt. Daar waar de Leon op de snelweg niet altijd uitblinkt in comfort, zeker sommige hobbels worden duidelijk doorgegeven, is de Greenline gemoedelijker en comfortabeler. Ik weet dat de Greenline verlaagd is ten opzichte van de andere Ocatavia's maar heb dit niet als storend ervaren. Gezapig kan je het weggedrag van deze Skoda zeker niet noemen.
De standaardvelgen hebben mij nog niet echt kunnen overtuigen en het afrolgeluid van energiezuinige Michelins is nog niet volledig afwezig.
Maar wat een complete auto voor dit geld. Los wat missers wat mij betreft hier en daar is dit echt een "value for money" zakelijk representatieve auto. Maar de 20% bijtelling komt dus helaas niet geheel zonder offers. Ik ga er nog maar even over nadenken en wellicht nog wat andere auto's testen.
Indien jullie nog vragen hebben dan hoor ik dat graag.