Onderstaand een stukje uit een review betreffende de Octavia Greenline.
De volledige review is te vinden op:
http://auto.limburger.nl/profiles/1...648-skoda-octavia-combi-ook-met-20-bijtelling
Rijtest
De 1.6 TDI motor kan deze auto – tóch een 1.280 kg – goed aan, in 11.9 seconden tikt hij de 100 km/u al aan. Op de Autobahn gaat hij vrolijk verder – op naar 180. Met die snelheid ervaar je de perfecte isolatie, want je hoort nauwelijks de motor en rijwind, het rollen van de banden krijg je op de achtergrond mee. De dieselaandrijving is écht stiller geworden met zijn common rail constructie. De auto van ruim 4.5 meter laat zich met zijn mooie koppel soepel rond een minirotonde sturen, omdat de besturing zo lekker direct aanvoelt. Terug naar twee, flink gas geven en uitaccelereren in de uitrit. Je voelt nauwelijks dat je een Combi om je heen hebt, zo uitdagend voelt hij aan. Maar ook in de vijf trekt hij bij 100 gedecideerd op om een kluitje in te halen. De noodstop levert een ruime voldoende op, want vanaf 100 staat hij binnen 37 meter stil, zonder enig protest vanuit carrosserie of onderstel.
Conclusie
Ná de Superb vormt deze wagen een tweede voltreffer, want slechts een proefrit leert je hoeveel auto je krijgt met dié diesel. Voor duurzaamheid én luxeniveau staat Volkswagen garant. De vormgeving en de genereuze ruimte voor inzittenden en bagage kan de consument zelf wel beoordelen.
Tenslotte: de Octavia blijft ook in dit nieuwe model verkrijgbaar als RS (supersportief) en als Scout 4×4, die met zijn vierwielaandrijving en speciale beplating soepel ingezet kan worden in off-road activiteiten.
Signalement
Test model: Skoda Octavia Combi Greenline Businessline
Carrosserie: 5-deurs stationwagen
Lengte: 4.57 m
Breedte: 1.77 m
Hoogte: 1.47 m
Gewicht: 1.280 kg
Motorinhoud: 1.6 TDI diesel Greenline
Vermogen pk: 105 pk
Koppel Nm: 250
Acceleratie: 11.9 sec.
Topsnelheid: 189 km/u
Testverbruik: 1:22.2
CO2 gr/km: 119
Kofferruimte: 605/1.655 liter