Daar heb je gelijk in, ik ben afgegaan op de informatie in de brochures, en ben er vanuit gegaan dat het vermogen zou tegenvallen.
Nu weet ik ook wel dat fabrikanten altijd overdrijven met de gegevens in de folders, maar waardes zoals topsnelheid, dat vind ik belangrijk, worden in ieder geval op de teller wel gehaald (is mijn ervaring). In de praktijk: 174 op de teller is nou niet bepaald 188 op de teller.
Voor het geval iemand daarover begint :grin:: inderdaad, je mag in NL niet harder dan 120, maar een hoge top draagt indirect ook bij aan het feit of je makkelijk op de snelweg kan inhalen, of dat je een aanloop moet nemen.
Daarbij denk ik dat door de kunst-en-vlieggrepen (zeer lange versnellingen) die Skoda hier uitgehaald heeft om een zo laag mogelijke uitstoot te creeeren, de driveablity niet echt ten goede komen.
Voorbeelden:
*optrekken bij een stoplicht moet echt boven de 1500 toeren anders slaat ie af (Nota bene een diesel, die moet uit zichzelf al kunnen wegrijden zonder gas extra)
*al rollend (ongeveer 20- 30km/u) wegrijden in zijn 2 vind de motor ook niet echt leuk.
Ik vraag me af hoe het trekken van een caravan of een aanhangwagen gaat. Volgens de boekjes moet 1400kg geremd geen probleem zijn, maar ik ben bang dat je dan vaak in zijn 3 rijd.
Ik hoop ergens dat zo'n CRD nog goed ingesleten moet worden en de motorische minpunten daarbij minder worden.
Maar goed, nu sta ik alleen maar stil bij datgene wat mij stoort, dat ik bijna zou vergeten dat het verder echt een prima wagen is en de uitrusting standaard zo compleet is, daar kunnen de overige VAG broertjes en zusjes nog wat van leren.
Naast de afwerking, valt de ruimte binnen erg op, de kofferbak (bij een combi althans) is echt groot. En overal zijn er opbergvakken, het dashbordkastje is gekoeld, net als de middenarmsteun.
De zit is prima, de stoel is namelijk in alle kanten te verstellen: diepte, zithoogte, lendensteun.
En het geluid: er komt echt prima geluid uit de Amundsen in combinatie met de standaard (8) speakers. De hoge, midden en lage tonen worden er zonder problemen ook op hogere volumes uit geperst.
Over de Amundsen gesproken: wanneer de auto in zijn achteruit staat, wordt het geluid gedempt, zodat het akoestische signaal goed te horen is, en verschijnt op het beeldscherm een optische weergave van de afstand tot een bepaald object (ook hier volgen nog de foto's).
Maar, zoals ik al in een eerder berichtje zei: een uitgebreide review, met foto's komt er nog aan.