Octavia Greenline bestelbaar

Bakkertje

Forumguru
Toch lastig af en toe dat thuisfront bij het uitzoeken van een auto ;)
Ik hoop dat je collega ook (een deel van) de prive gemaakte kosten vergoed..
 
Mijn thuisfront vond/vind de gekozen Skoda ook helemaal niks. Ik hoop maar dat die mening gaat wijzigen als dat ding eenmaal op de oprit staat. Bovendien is het maar voor vier jaar. Daarna kijken we wel weer verder.
 

nounou

Lid
Gelukkig vind het thuisfront de O2 wel mooi, het is meer een gevalletje van
"I told you so", beter gelijk een ruime auto genomen.

Anyway, vanmiddag de wagen ophalen en zelfs op mijn leeftijd (30) krijg ik nog steeds de kriebels alsof het mijn allereerste auto is. :D
 
Mijn thuisfront vond/vind de gekozen Skoda ook helemaal niks. Ik hoop maar dat die mening gaat wijzigen als dat ding eenmaal op de oprit staat. Bovendien is het maar voor vier jaar. Daarna kijken we wel weer verder.

Het hele model niet of alleen de gekozen uitvoering (motor) niet?
 
Het is een combinatie van factoren. Mijn thuisfront vindt Skoda geen merk en het model (combi) spreekt haar ook niet aan. Van de andere kant vindt ze het wel praktisch zo'n grote kofferbak. Kleur en uitvoering maken haar niks uit.
 
Een nogal sceptische houding dus ..

Ik ben heel erg benieuwd hoe haar mening ná enkele weken Skoda is.
Het kan haast niet anders dan dat ze dan moet toegeven dat het eigenlijk wel een hele degelijke, ruime en vooral plezierige auto is.
Dat ze het uiterlijk dan misschien nog steeds niet kan waarderen, tja .. dat is en blijft persoonlijk.

Maar ik zou graag een update zien na enkele weken Skoda.
(Dit verhaal komt mij nml. enigszins bekend voor ;) )
 

Bakkertje

Forumguru
Lekker herkenbaar allemaal. Die van mij geeft er ook erg weinig om (tenzij het een Porsche zou zijn..). De auto heb ik uitgezocht, zij de kleur. Nu we hem eenmaal hebben vindt ze hem fantastisch rijden en lekker ruim!
 

noize79

Nieuw lid
Nope nounou, ik mag hem gaan halen :), maaaar....helaas...het is niet voor deze week meer. Werd net gebeld door de verkoper en we hebben voor dinsdagavond 17.00u afgesproken. Komt goed uit, want maandag zit ik op locatie waardoor het toch niet had uitgekomen.

Heb jij 'm wel al vandaag gekregen??


Ik ben trouwens benieuwd of Noize79 vandaag al zijn voiture mag ophalen.
 

nounou

Lid
Ik heb hem vrijdag inderdaad opgehaald, zeer leuk ontvangst door de dealer. Een uitgebreide review volgt, zodra ik wat meer tijd heb. Voor diegenen die niet kunnen wachten: de afwerking en het comfort is prima, maar motorisch vind ik het erg tegenvallen. De cijfers die in de boekjes genoemd worden, worden bij mij niet gehaald (verbruik, optrekken t/m 100, topsnelheid).

Als ik een beetje over deze eerste teleurstelling heen ben, dan zal ik proberen een objectieve review te schrijven.
 
Het ligt er aan wat je referentiekader is. Als je eerder een auto met veel pk's had, kan ik me dat voorstellen.
Ik ben ooit van een Alfa 156 overgegaan naar een Peugeut 307 (110 pk). Die enorme hoop pk's verschil merk je wel.
 

nounou

Lid
Daar heb je gelijk in, ik ben afgegaan op de informatie in de brochures, en ben er vanuit gegaan dat het vermogen zou tegenvallen.

Nu weet ik ook wel dat fabrikanten altijd overdrijven met de gegevens in de folders, maar waardes zoals topsnelheid, dat vind ik belangrijk, worden in ieder geval op de teller wel gehaald (is mijn ervaring). In de praktijk: 174 op de teller is nou niet bepaald 188 op de teller.

Voor het geval iemand daarover begint :grin:: inderdaad, je mag in NL niet harder dan 120, maar een hoge top draagt indirect ook bij aan het feit of je makkelijk op de snelweg kan inhalen, of dat je een aanloop moet nemen.

Daarbij denk ik dat door de kunst-en-vlieggrepen (zeer lange versnellingen) die Skoda hier uitgehaald heeft om een zo laag mogelijke uitstoot te creeeren, de driveablity niet echt ten goede komen.

Voorbeelden:
*optrekken bij een stoplicht moet echt boven de 1500 toeren anders slaat ie af (Nota bene een diesel, die moet uit zichzelf al kunnen wegrijden zonder gas extra)
*al rollend (ongeveer 20- 30km/u) wegrijden in zijn 2 vind de motor ook niet echt leuk.

Ik vraag me af hoe het trekken van een caravan of een aanhangwagen gaat. Volgens de boekjes moet 1400kg geremd geen probleem zijn, maar ik ben bang dat je dan vaak in zijn 3 rijd.

Ik hoop ergens dat zo'n CRD nog goed ingesleten moet worden en de motorische minpunten daarbij minder worden.

Maar goed, nu sta ik alleen maar stil bij datgene wat mij stoort, dat ik bijna zou vergeten dat het verder echt een prima wagen is en de uitrusting standaard zo compleet is, daar kunnen de overige VAG broertjes en zusjes nog wat van leren.

Naast de afwerking, valt de ruimte binnen erg op, de kofferbak (bij een combi althans) is echt groot. En overal zijn er opbergvakken, het dashbordkastje is gekoeld, net als de middenarmsteun.
De zit is prima, de stoel is namelijk in alle kanten te verstellen: diepte, zithoogte, lendensteun.
En het geluid: er komt echt prima geluid uit de Amundsen in combinatie met de standaard (8) speakers. De hoge, midden en lage tonen worden er zonder problemen ook op hogere volumes uit geperst.
Over de Amundsen gesproken: wanneer de auto in zijn achteruit staat, wordt het geluid gedempt, zodat het akoestische signaal goed te horen is, en verschijnt op het beeldscherm een optische weergave van de afstand tot een bepaald object (ook hier volgen nog de foto's).

Maar, zoals ik al in een eerder berichtje zei: een uitgebreide review, met foto's komt er nog aan.
 

Rallye

Forumguru
In de praktijk: 174 op de teller is nou niet bepaald 188 op de teller.

Ik heb geen enkel moreel oordeel over je snelheid, ook al is het in Nederland, maar heb je met de auto die je vrijdag hebt opgehaald nu als de topsnelheid geprobeerd? Loopt hij dan niet veel te veel toeren voor de inrijperiode?
 

LJR

Nieuw lid
Voorbeelden:
*optrekken bij een stoplicht moet echt boven de 1500 toeren anders slaat ie af (Nota bene een diesel, die moet uit zichzelf al kunnen wegrijden zonder gas extra)
*al rollend (ongeveer 20- 30km/u) wegrijden in zijn 2 vind de motor ook niet echt leuk.

klopt het ook dat in zijn 1 je niet meer dan 2500 toeren kunt maken?
Ik heb proefgereden bij PON en deze kon dat niet.

Ik heb hem overigens wel in bestelling staan. Iets minder hard kunnen rijden scheelt weer in de boetes niet?

In zijn totaal was ik zeer te spreken over de greenline...
 

Bakkertje

Forumguru
Ik hoop ergens dat zo'n CRD nog goed ingesleten moet worden en de motorische minpunten daarbij minder worden.

Het zal wellicht tussen de oren zitten, maar ik had het gevoel dat de Focus TDCI (ook common rail) die ik heb gehad pas bij 30000 km liep zoals hij dat zou moeten doen. Waarschijnlijk is dat op basis van technische feiten niet verklaarbaar, maar dat gevoel had ik echt.
 

Gieliovd

Forumguru
Typisch gevalletje over meningsverschillen over hoe je een auto moet inrijden.

Ik zeg, he Nounou, doe je ff rustig met die nieuwe motor! Stoplichtsprintjes, topsnelheid... doe dat ff over een paar duizend km!

Geniet ervan he.
 

nounou

Lid
De golf die ik hiervoor had heb ik wel netjes ingereden, in ieder geval tot 1500 km, maar dat was een benzine.

Juist omdat ik overal hoor dat de blokken tegenwoordig al affabriek het nodige om de oren krijgen, ging ik er eigenlijk vanuit dat het warm rijden is, en gaan.

Begrijp me niet verkeer hoor, ik ben geen strepentrekker of stoplicht sprinter, die tijd heb ik echt wel gehad met mijn g60jes en vr6jes. Maar het psychologische aspect dat de auto 188 moet kunnen dat blijft een beetje hangen.

Maar goed, ik heb nu genoeg gezeurd over de tegenvallende motor/ overbrenging. Gisteren zat ik me nog af te vragen, als ik dit van te voren had geweten, of ik dan toch voor de Focus Wagon was gegaan... En dat antwoord is nee.

Het is, zoals ik al eerder zei een erg complete auto voor zijn geld, bovendien is het een mooie wagen om te zien, helemaal met 18 inch en een subtiel spoilertje.
 

Bakkertje

Forumguru
Het is, zoals ik al eerder zei een erg complete auto voor zijn geld, bovendien is het een mooie wagen om te zien, helemaal met 18 inch en een subtiel spoilertje.

Die 18 inches (met waarschijnlijk bredere sloffen dan de standaard 205) zorgen natuurlijk ook voor wat mindere prestaties.
Als je daar vanaf wilt weet ik nog wel iemand met een setje 16 inches ;):xyxthumbs:
 

Octavia2010

Nieuw lid
Afgelopen woensdag heb ik ruim een uur in een zilvergrijze Skoda Ocatavia Combi Greenline Businessline 1.6TDI mogen rondrijden.

Ik zou hem ophalen in Heemstede maar de dealer was door omstandigheden niet in staat om de Skoda op te halen in Leusden bij PON. Aangezien ik vrij was deze dag ben ik zelf naar Leusden gereden om zo toch nog de testrit te kunnen maken zonder de afspraak te verzetten.

Op dit moment rij ik in de lease een Seat Leon 1.9 TDI Stylanca uit jan 2007. Inmiddels meer dan 150.000 km op de teller dus hoog tijd om me te gaan oriënteren op wat anders (en wellicht goedkoper in de bijtelling...)

Na kopie rijbewijs en ontvangst sleutels de Skoda tot leven gewekt. Wat opvalt is dat deze CR aanzienlijk stiller stationair loopt dan de PD blokken. Bij start was de CR koud en zelf met het raam helemaal open was ik verbaasd over het gebrek aan herrie. Pluspunt dus! Vervolgens Leusden uit en de A28 op richting Utrecht. Eerst even rustig de boel laten opwarmen en goed om me heen gekeken in de cockpit. Wat valt mij op:
- Schakelindicator
- Geen automatische airco
- Laaaannnnggggge 4 & 5
- Geen zesbak en de pookknop glimt iets teveel
- Navi ziet er goed uit en werkt snel en duidelijk
- Armsteun is zoveel beter dan in de Leon....
- Geen zonnebril houder
- Getint glas vanaf de achterpassagiers staat goed en houdt de boel ook wat koeler
- Knopjes op het stuur geven te weinig weerstand/gevoel bij harder/zachter zetten van volume en bladeren door menu's
- Heerlijk ruim (ik ben 2.09 mtr en kan dat dus wel gebruiken)
- Dashboard ziet er goed en degelijk uit.
- Lekker veel opbergruimte en een dashboardkastje waar je tenminste wat (gekoeld) in kwijt kan

Het rijden was zeer zeker wel even wennen. Zeker de lange 4 & 5 maken het rijden voor mij in eerste instantie wat onnatuurlijk. Zeker omdat, als de indicator aangeeft dat het milieutechnisch verstandig is om op te schakelen, en je dit advies opvolgt je vervolgens in een toerengebied komt wat het blok niet erg lijkt te waarderen. Het maakt wat herrie en schudt een beetje en wil niet van harte vooruit.

Op de snelweg zal je dan bij 100 per uur snel erachter komen dat terugschakelen gewenst is indien je een (snelle) inhaalactie wil gaan uitvoeren. In de basis zijn er dus zeker voldoende zaken aanwezig om zuinig te rijden. Door de lange 5 zal hij zeker zuiniger zijn bij 120 dan mijn Seat die dan echt niet meer zuinig te noemen is. Als ik het me goed herinner dan draait het 1.6 CR blok zo'n 2000 toeren bij 120.

Ook miste ik de karaktervolle fluit van de turbo die de 1.9 kan produceren, maar daar valt natuurlijk aan te wennen. Alleen omdat de arbeid van het blok in veel meer stilte gebeurd zou je kunnen zeggen dat het wat afstandelijker wordt. Daar waar de Leon op de snelweg niet altijd uitblinkt in comfort, zeker sommige hobbels worden duidelijk doorgegeven, is de Greenline gemoedelijker en comfortabeler. Ik weet dat de Greenline verlaagd is ten opzichte van de andere Ocatavia's maar heb dit niet als storend ervaren. Gezapig kan je het weggedrag van deze Skoda zeker niet noemen.

De standaardvelgen hebben mij nog niet echt kunnen overtuigen en het afrolgeluid van energiezuinige Michelins is nog niet volledig afwezig.

Maar wat een complete auto voor dit geld. Los wat missers wat mij betreft hier en daar is dit echt een "value for money" zakelijk representatieve auto. Maar de 20% bijtelling komt dus helaas niet geheel zonder offers. Ik ga er nog maar even over nadenken en wellicht nog wat andere auto's testen.

Indien jullie nog vragen hebben dan hoor ik dat graag.

Zonnebrilhouder zit in het dashboard (bovenop).

Donderdag 10-09-2009 wordt ie eindelijk afgeleverd, de combi greenline businessline:yeah::yeah:
 
Als de zonnebrilhouder boven in het dashboard zit zijn er dan nog meer opties die niet in de brochure staan maar toch geleverd worden?
De cruise control staat ook niet in de brochure terwijl deze wel op de auto zit.
 
Als de zonnebrilhouder boven in het dashboard zit zijn er dan nog meer opties die niet in de brochure staan maar toch geleverd worden?
De cruise control staat ook niet in de brochure terwijl deze wel op de auto zit.

Officieel is dat geen zonnebrilhouder in het dashboard (gewoon een opbergvak), maar je kunt er natuurlijk voor kiezen om er een zonnebril in te doen... De echte zonnebrilhouder zit in het dak (volgens mij standaard vanaf model Elegance en hoger).

Cruise control is al standaard vanaf model Ambition, staat dus wél in de folders / prijslijsten (zowel voor de Business Line als de gewone).
 
Bovenaan Onderaan