Gisteren mijn Greenline Combi Business opgehaald bij Skoda in Utrecht. Ik was wat laat vanwege een spoedklus in Zeeland, dus veel tijd voor uitleg was er niet (overigens met mijn goedvinden). Vind ik niet heel erg aangezien je dan lekker zelf e.e.a. kan uitvinden.
Korte review:
Voor het eerst dat ik een Skoda ga rijden. Na 4 jaar Ford Focus, dus een serieuze switch. De gok werd nog extra groot gemaakt vanwege het feit dat ik geen proefrit heb gehad. Halverwege Juni werd mijn wagen toch sneller dan verwacht teruggehaald naar de lease-maatschappij, en kon is dus mijn nieuwe wagen uitkiezen. Skoda was ondertussen net naar buiten gekomen met de prijzen voor de Greenline. De 20%-bijtelling en de goede reviews over de normale Combi gaven mij de doorslag.
Extern:
Qua looks is de Combi gewoon gelijk, dus daar geen verrassingen. Natuurlijk pronkt achter de klep netjes Greenline. Verder heb ik de standaar Pyxis-velgen genomen. De meerprijs voor 16" vond ik niet interessant, en voor het zicht...ja ik vind het mooi. Ik ben allang blij dat het mooi 5-spaaksvelgen zijn. Bij andere groene modellen zie je toch soms ook apart soort velgen terugkomen.
Deurstijlen en spiegels in carressorie-kleur, dus het oogt allemaal als een net geheel.
Bij het openen van de motorkap (hendel bij bestuurderkant) komt er een vernuftig hendeltje tevoorschijn in de gril. Geen gedoe met vieze vingers onder motorkap wurmen. Enige wat wel kan is dat dit hendeltje natuurlijk met de tijd ook vies wordt, maar ja...
Intern:
Daar ga je dan, de eerste keer in de auto. Ook deze had ik ook nog niet gezien. Ja op de foto's, maar dat is voor je gevoel altijd met full-option. Het dashboard ziet er heel mooi uit. Je hebt echt wel het gevoel dat je in een auto zit. Metertjes netjes qua vormgeving, draaiknoppen netjes met chroomrandjes afgewerkt. Precies wat we gewend zijn van VAG.
Klein minpuntje is wel de positie van de knopjes om je lichten in te stellen als je te zwaar beladen bent. Die zitten net naastje stuurkolom aan de linkerzijde. Nadeel hierbij is dat de hendel voor richting/cruise-control voor zit. Beter dus om van te voren in te stellen...of op de tast.
Verder zit je gewoon in een zeer nette auto met een mooi interieur.
Bediening op het stuur is makkelijk in gebruik, en in het display bij je snelheid meter kan je er voor kiezen om radio-, navigatie-, boordcomputer-, telefooninformatie te zien.
Waar ik wel even aan moet wennen is de inhoud van het dashboardkastje. In mijn vorige wagen kon je hier makkelijk een sixpack drinken kwijt. In de Skoda is dit wat minder. Wat dan wel weer leuk is dat je kan kiezen of er koude lucht bij mag komen.
Achterin treffen we een nette hoeveelheid beenruimte waardoor de passagiers hier ook comfortabel kunnen reizen.
En dan...de kofferbak...gigantisch. Hier ga ik nog veel plezier aan beleven. Deze is gewoon heel groot. Erg leuk zijn de uitklapbare haakjes waar je bijvoorbeeld een tas aan kan hangen.
Onder de laadruimte zit normaal een reservewiel, maar niet in de Greenline die uitgerust is met een thuiskom-set. Natuurlijk kan je die ruimte die overblijft nog gebruiken voor het nodige spul wat normaal achterin rondslingert (regenjas, handschoenen, zemen doeken enz.). Het komt er op neer dat je een de ruimte van een half wiel kan gebruiken hiervoor.
Dan nog het grote punt waar ik zeer benieuwd naar was: de stoelen. Zitten erg lekker. Mijn wat betere postuur (niet vanwege krachttraining) zit comfortabel in de stoel. Zijkanten ondersteunen goed. En de lendesteun is naar wens in te stellen. Ik heb moet alleen nog even de ideale zit vinden, want mijn zitvlak in de Focus hing wat over naar achteren. Ik zit qua mogelijkheden echter al op zijn laagste punt. Misschien wat spelen met de leuning.
Middenconsole is niet heel groot, maar bied voldoende ondersteuning voor mijn arm. Had naar mijn wens echter wel iets groter van inhoud mogen zijn, en ik mis er een aansluiting voor een 12V-adapter. Je kan er echter een blikje in kwijt en eventueel laten profiteren van gekoelde lucht door een klein schuifje open te zetten.
Plus hierdoor is dat er vanuit de middenconsole ook koude lucht naar de achterpassagiers kan stromen. Erg lekker voor de mede-passiegers.
Het pairen van mijn prehistorie-toestel (HTC) verloopt nog niet helemaal zoals het moet lopen. Met de verkoper een eerste poging gedaan, maar dit mislukt omdat ik een bepaalde instelling niet heb in mijn telefoon-menu (nog niet kunnen vinden). Wellicht van het weekend eens wat beter naar kijken.
Gewaagd van de verkoper om het te proberen. Het per toestel en per systeem verschillend, dus de verkoper treft geen blaam. Heb ik weer wat te hobby-en.
Greenline in actie:
Wat doet de auto op de weg. Ik was enigszins geschrokken van de reactie van nounou, maar ik ben zelf een 1.6 TDCI van Ford gewend en dus ging ik in PK ongeveer 5 PK vooruit.
Een compleet andere auto, dus ook even wennen aan zijn motorgedrag. Wat handig is zijn de indicatoren dat je omhoog moet schakelen. Hierbij wordt je geattendeerd wanneer dat het beste is.
Verder ben ik eigenlijk vrij tevreden. De motor is vrij stil, klinkt zeker niet als de tractor van boer Biet (had ik ergens in een review gelezen). De motor heeft toch wel wat power in zijn mars. Als ik op de snelweg zit en ik wil voor een maneuvre accelereren, dan begint hij rustig, maar daar krijg je toch een leuke push. Hij accelereert ook gewoon door, dus geen vermogenverlies naar boven toe. Heb nog niet in Duitsland gereden en ik wil mij ook nog even aan het inrijden houden voor de komende 1500km.
Volgend belangrijk punt, waardoor ik lang bij de Focus ben gebleven. Het onderstel. De Skoda ligt heerlijk op de weg. Vanmorgen langs een kanaal naar mijn werk gereden, niet de meest egale weg die er te vinden is. Natuurlijk voel je de impact op de oneffenheden, maar hij houdt zich goed.
Hobbels op de snelweg worden ook netjes verwerkt, je krijgt het gevoel dat de auto aan de wegkleeft. Natuurlijk is dit per perceptie verschillend, maar mijn ervaring is erg positief.
Aan de binnenzijde klinkt alles goed en kan je makkelijk een gesprek voeren met je mede-passagier. Nog niet in winderige omstandigheden gereden, dus ik weet niet hoe de auto zich dan houdt. Als combi vang je natuurlijk wel veel wind.
PS. Ik heb geen zonnebrilhouder/opslag in het dak zitten. Alleen licht en mijn microfoon voor mijn carkit.
Korte review:
Voor het eerst dat ik een Skoda ga rijden. Na 4 jaar Ford Focus, dus een serieuze switch. De gok werd nog extra groot gemaakt vanwege het feit dat ik geen proefrit heb gehad. Halverwege Juni werd mijn wagen toch sneller dan verwacht teruggehaald naar de lease-maatschappij, en kon is dus mijn nieuwe wagen uitkiezen. Skoda was ondertussen net naar buiten gekomen met de prijzen voor de Greenline. De 20%-bijtelling en de goede reviews over de normale Combi gaven mij de doorslag.
Extern:
Qua looks is de Combi gewoon gelijk, dus daar geen verrassingen. Natuurlijk pronkt achter de klep netjes Greenline. Verder heb ik de standaar Pyxis-velgen genomen. De meerprijs voor 16" vond ik niet interessant, en voor het zicht...ja ik vind het mooi. Ik ben allang blij dat het mooi 5-spaaksvelgen zijn. Bij andere groene modellen zie je toch soms ook apart soort velgen terugkomen.
Deurstijlen en spiegels in carressorie-kleur, dus het oogt allemaal als een net geheel.
Bij het openen van de motorkap (hendel bij bestuurderkant) komt er een vernuftig hendeltje tevoorschijn in de gril. Geen gedoe met vieze vingers onder motorkap wurmen. Enige wat wel kan is dat dit hendeltje natuurlijk met de tijd ook vies wordt, maar ja...
Intern:
Daar ga je dan, de eerste keer in de auto. Ook deze had ik ook nog niet gezien. Ja op de foto's, maar dat is voor je gevoel altijd met full-option. Het dashboard ziet er heel mooi uit. Je hebt echt wel het gevoel dat je in een auto zit. Metertjes netjes qua vormgeving, draaiknoppen netjes met chroomrandjes afgewerkt. Precies wat we gewend zijn van VAG.
Klein minpuntje is wel de positie van de knopjes om je lichten in te stellen als je te zwaar beladen bent. Die zitten net naastje stuurkolom aan de linkerzijde. Nadeel hierbij is dat de hendel voor richting/cruise-control voor zit. Beter dus om van te voren in te stellen...of op de tast.
Verder zit je gewoon in een zeer nette auto met een mooi interieur.
Bediening op het stuur is makkelijk in gebruik, en in het display bij je snelheid meter kan je er voor kiezen om radio-, navigatie-, boordcomputer-, telefooninformatie te zien.
Waar ik wel even aan moet wennen is de inhoud van het dashboardkastje. In mijn vorige wagen kon je hier makkelijk een sixpack drinken kwijt. In de Skoda is dit wat minder. Wat dan wel weer leuk is dat je kan kiezen of er koude lucht bij mag komen.
Achterin treffen we een nette hoeveelheid beenruimte waardoor de passagiers hier ook comfortabel kunnen reizen.
En dan...de kofferbak...gigantisch. Hier ga ik nog veel plezier aan beleven. Deze is gewoon heel groot. Erg leuk zijn de uitklapbare haakjes waar je bijvoorbeeld een tas aan kan hangen.
Onder de laadruimte zit normaal een reservewiel, maar niet in de Greenline die uitgerust is met een thuiskom-set. Natuurlijk kan je die ruimte die overblijft nog gebruiken voor het nodige spul wat normaal achterin rondslingert (regenjas, handschoenen, zemen doeken enz.). Het komt er op neer dat je een de ruimte van een half wiel kan gebruiken hiervoor.
Dan nog het grote punt waar ik zeer benieuwd naar was: de stoelen. Zitten erg lekker. Mijn wat betere postuur (niet vanwege krachttraining) zit comfortabel in de stoel. Zijkanten ondersteunen goed. En de lendesteun is naar wens in te stellen. Ik heb moet alleen nog even de ideale zit vinden, want mijn zitvlak in de Focus hing wat over naar achteren. Ik zit qua mogelijkheden echter al op zijn laagste punt. Misschien wat spelen met de leuning.
Middenconsole is niet heel groot, maar bied voldoende ondersteuning voor mijn arm. Had naar mijn wens echter wel iets groter van inhoud mogen zijn, en ik mis er een aansluiting voor een 12V-adapter. Je kan er echter een blikje in kwijt en eventueel laten profiteren van gekoelde lucht door een klein schuifje open te zetten.
Plus hierdoor is dat er vanuit de middenconsole ook koude lucht naar de achterpassagiers kan stromen. Erg lekker voor de mede-passiegers.
Het pairen van mijn prehistorie-toestel (HTC) verloopt nog niet helemaal zoals het moet lopen. Met de verkoper een eerste poging gedaan, maar dit mislukt omdat ik een bepaalde instelling niet heb in mijn telefoon-menu (nog niet kunnen vinden). Wellicht van het weekend eens wat beter naar kijken.
Gewaagd van de verkoper om het te proberen. Het per toestel en per systeem verschillend, dus de verkoper treft geen blaam. Heb ik weer wat te hobby-en.
Greenline in actie:
Wat doet de auto op de weg. Ik was enigszins geschrokken van de reactie van nounou, maar ik ben zelf een 1.6 TDCI van Ford gewend en dus ging ik in PK ongeveer 5 PK vooruit.
Een compleet andere auto, dus ook even wennen aan zijn motorgedrag. Wat handig is zijn de indicatoren dat je omhoog moet schakelen. Hierbij wordt je geattendeerd wanneer dat het beste is.
Verder ben ik eigenlijk vrij tevreden. De motor is vrij stil, klinkt zeker niet als de tractor van boer Biet (had ik ergens in een review gelezen). De motor heeft toch wel wat power in zijn mars. Als ik op de snelweg zit en ik wil voor een maneuvre accelereren, dan begint hij rustig, maar daar krijg je toch een leuke push. Hij accelereert ook gewoon door, dus geen vermogenverlies naar boven toe. Heb nog niet in Duitsland gereden en ik wil mij ook nog even aan het inrijden houden voor de komende 1500km.
Volgend belangrijk punt, waardoor ik lang bij de Focus ben gebleven. Het onderstel. De Skoda ligt heerlijk op de weg. Vanmorgen langs een kanaal naar mijn werk gereden, niet de meest egale weg die er te vinden is. Natuurlijk voel je de impact op de oneffenheden, maar hij houdt zich goed.
Hobbels op de snelweg worden ook netjes verwerkt, je krijgt het gevoel dat de auto aan de wegkleeft. Natuurlijk is dit per perceptie verschillend, maar mijn ervaring is erg positief.
Aan de binnenzijde klinkt alles goed en kan je makkelijk een gesprek voeren met je mede-passagier. Nog niet in winderige omstandigheden gereden, dus ik weet niet hoe de auto zich dan houdt. Als combi vang je natuurlijk wel veel wind.
PS. Ik heb geen zonnebrilhouder/opslag in het dak zitten. Alleen licht en mijn microfoon voor mijn carkit.