Octavia Greenline bestelbaar

noize79

Nieuw lid
Gisteren mijn Greenline Combi Business opgehaald bij Skoda in Utrecht. Ik was wat laat vanwege een spoedklus in Zeeland, dus veel tijd voor uitleg was er niet (overigens met mijn goedvinden). Vind ik niet heel erg aangezien je dan lekker zelf e.e.a. kan uitvinden.



Korte review:
Voor het eerst dat ik een Skoda ga rijden. Na 4 jaar Ford Focus, dus een serieuze switch. De gok werd nog extra groot gemaakt vanwege het feit dat ik geen proefrit heb gehad. Halverwege Juni werd mijn wagen toch sneller dan verwacht teruggehaald naar de lease-maatschappij, en kon is dus mijn nieuwe wagen uitkiezen. Skoda was ondertussen net naar buiten gekomen met de prijzen voor de Greenline. De 20%-bijtelling en de goede reviews over de normale Combi gaven mij de doorslag.

Extern:
Qua looks is de Combi gewoon gelijk, dus daar geen verrassingen. Natuurlijk pronkt achter de klep netjes Greenline. Verder heb ik de standaar Pyxis-velgen genomen. De meerprijs voor 16" vond ik niet interessant, en voor het zicht...ja ik vind het mooi. Ik ben allang blij dat het mooi 5-spaaksvelgen zijn. Bij andere groene modellen zie je toch soms ook apart soort velgen terugkomen.
Deurstijlen en spiegels in carressorie-kleur, dus het oogt allemaal als een net geheel.
Bij het openen van de motorkap (hendel bij bestuurderkant) komt er een vernuftig hendeltje tevoorschijn in de gril. Geen gedoe met vieze vingers onder motorkap wurmen. Enige wat wel kan is dat dit hendeltje natuurlijk met de tijd ook vies wordt, maar ja...

Intern:
Daar ga je dan, de eerste keer in de auto. Ook deze had ik ook nog niet gezien. Ja op de foto's, maar dat is voor je gevoel altijd met full-option. Het dashboard ziet er heel mooi uit. Je hebt echt wel het gevoel dat je in een auto zit. Metertjes netjes qua vormgeving, draaiknoppen netjes met chroomrandjes afgewerkt. Precies wat we gewend zijn van VAG.
Klein minpuntje is wel de positie van de knopjes om je lichten in te stellen als je te zwaar beladen bent. Die zitten net naastje stuurkolom aan de linkerzijde. Nadeel hierbij is dat de hendel voor richting/cruise-control voor zit. Beter dus om van te voren in te stellen...of op de tast.
Verder zit je gewoon in een zeer nette auto met een mooi interieur.
Bediening op het stuur is makkelijk in gebruik, en in het display bij je snelheid meter kan je er voor kiezen om radio-, navigatie-, boordcomputer-, telefooninformatie te zien.
Waar ik wel even aan moet wennen is de inhoud van het dashboardkastje. In mijn vorige wagen kon je hier makkelijk een sixpack drinken kwijt. In de Skoda is dit wat minder. Wat dan wel weer leuk is dat je kan kiezen of er koude lucht bij mag komen.
Achterin treffen we een nette hoeveelheid beenruimte waardoor de passagiers hier ook comfortabel kunnen reizen.
En dan...de kofferbak...gigantisch. Hier ga ik nog veel plezier aan beleven. Deze is gewoon heel groot. Erg leuk zijn de uitklapbare haakjes waar je bijvoorbeeld een tas aan kan hangen.
Onder de laadruimte zit normaal een reservewiel, maar niet in de Greenline die uitgerust is met een thuiskom-set. Natuurlijk kan je die ruimte die overblijft nog gebruiken voor het nodige spul wat normaal achterin rondslingert (regenjas, handschoenen, zemen doeken enz.). Het komt er op neer dat je een de ruimte van een half wiel kan gebruiken hiervoor.
Dan nog het grote punt waar ik zeer benieuwd naar was: de stoelen. Zitten erg lekker. Mijn wat betere postuur (niet vanwege krachttraining) zit comfortabel in de stoel. Zijkanten ondersteunen goed. En de lendesteun is naar wens in te stellen. Ik heb moet alleen nog even de ideale zit vinden, want mijn zitvlak in de Focus hing wat over naar achteren. Ik zit qua mogelijkheden echter al op zijn laagste punt. Misschien wat spelen met de leuning.
Middenconsole is niet heel groot, maar bied voldoende ondersteuning voor mijn arm. Had naar mijn wens echter wel iets groter van inhoud mogen zijn, en ik mis er een aansluiting voor een 12V-adapter. Je kan er echter een blikje in kwijt en eventueel laten profiteren van gekoelde lucht door een klein schuifje open te zetten.
Plus hierdoor is dat er vanuit de middenconsole ook koude lucht naar de achterpassagiers kan stromen. Erg lekker voor de mede-passiegers.
Het pairen van mijn prehistorie-toestel (HTC) verloopt nog niet helemaal zoals het moet lopen. Met de verkoper een eerste poging gedaan, maar dit mislukt omdat ik een bepaalde instelling niet heb in mijn telefoon-menu (nog niet kunnen vinden). Wellicht van het weekend eens wat beter naar kijken.
Gewaagd van de verkoper om het te proberen. Het per toestel en per systeem verschillend, dus de verkoper treft geen blaam. Heb ik weer wat te hobby-en.

Greenline in actie:
Wat doet de auto op de weg. Ik was enigszins geschrokken van de reactie van nounou, maar ik ben zelf een 1.6 TDCI van Ford gewend en dus ging ik in PK ongeveer 5 PK vooruit.
Een compleet andere auto, dus ook even wennen aan zijn motorgedrag. Wat handig is zijn de indicatoren dat je omhoog moet schakelen. Hierbij wordt je geattendeerd wanneer dat het beste is.
Verder ben ik eigenlijk vrij tevreden. De motor is vrij stil, klinkt zeker niet als de tractor van boer Biet (had ik ergens in een review gelezen). De motor heeft toch wel wat power in zijn mars. Als ik op de snelweg zit en ik wil voor een maneuvre accelereren, dan begint hij rustig, maar daar krijg je toch een leuke push. Hij accelereert ook gewoon door, dus geen vermogenverlies naar boven toe. Heb nog niet in Duitsland gereden en ik wil mij ook nog even aan het inrijden houden voor de komende 1500km.
Volgend belangrijk punt, waardoor ik lang bij de Focus ben gebleven. Het onderstel. De Skoda ligt heerlijk op de weg. Vanmorgen langs een kanaal naar mijn werk gereden, niet de meest egale weg die er te vinden is. Natuurlijk voel je de impact op de oneffenheden, maar hij houdt zich goed.
Hobbels op de snelweg worden ook netjes verwerkt, je krijgt het gevoel dat de auto aan de wegkleeft. Natuurlijk is dit per perceptie verschillend, maar mijn ervaring is erg positief.
Aan de binnenzijde klinkt alles goed en kan je makkelijk een gesprek voeren met je mede-passagier. Nog niet in winderige omstandigheden gereden, dus ik weet niet hoe de auto zich dan houdt. Als combi vang je natuurlijk wel veel wind.

PS. Ik heb geen zonnebrilhouder/opslag in het dak zitten. Alleen licht en mijn microfoon voor mijn carkit.
 
Ja, mooie review, ook "onze" dank hiervoor! :aangenaam:
Ik kan me zo voorstellen dat je de komende winter nog één dingetje van je oude Ford zult gaan missen: de voorruitverwarming (mits je die voorheen had natuurlijk)... Ontwasemen met een koude motor als het (bijna) vriest buiten is erg lastig...
 

nounou

Lid
Noize, top review, ik kan me er goed in vinden. Bedankt dat je even de moeite hebt genomen, als nou wat meer mensen dat zouden doen:blush:
 

noize79

Nieuw lid
Ja, mooie review, ook "onze" dank hiervoor! :aangenaam:
Ik kan me zo voorstellen dat je de komende winter nog één dingetje van je oude Ford zult gaan missen: de voorruitverwarming (mits je die voorheen had natuurlijk)... Ontwasemen met een koude motor als het (bijna) vriest buiten is erg lastig...

Ja dat ga ik zeker missen...had ik eigenlijk nog niet eens bij stil gestaan. Nadeel als je in de zomermaanden besteld......bedankt he :shocked:
 

flip

Lid
In de Autogids was men niet echt mals met de 1.6 tdi (getest in een A3). Jouw review over de eerste indrukken met de Greenline stelt me toch gerust. Een testrit met een gewone O2 1.6 tdi leerde me idd al dat de bestuurderszetel heel goed is, alles zit mooi op de juiste plaats, de auto rijdt mooi strak en ik vind 'm binnen en buiten gewoon mooi. (maar dat laatste is smaak ... of gebrek aan smaak) En als de wagen vooruit gaat, ben ik al tevreden. Ik hoef geen scheurijzer en/of chiptuning.
Ik tel af, want mijn O2 wordt, hoop ik, heel binnenkort geleverd. En dat het dan lang slecht weer is, want dan blijft de fiets binnen en komt 'de nieuwe' buiten!
 
Ik ben wel blij met de review van noize, dan heb ik in ieder geval ook zonder testrit te maken een goede keuze gemaakt. Nog een paar weken en dan mag ik mijn auto ook ophalen. Als het goed is is mijn auto deze week gemaakt.
 

nounou

Lid
@noize, hoe gaat bij jou het optrekken? Ik moet voldoende gas geven voordat ik optrek, anders slaat ie af. Het lijkt wel alsof ik hoger in de toeren moet zitten ofzo.

Ik heb een beetje het gevoel dat ik heel langzaam moet optrekken om het punt tussen de koppeling oplaten komen en gas geven en het wegrijden goed te laten verlopen. De beste omschrijving is wellicht optrekken als een ouwe l#% :grin:

Als ik optrek dan zit ik normaal rond de 1500 toeren, voordat ik de koppeling laat opkomen.
 

noize79

Nieuw lid
@noize, hoe gaat bij jou het optrekken? Ik moet voldoende gas geven voordat ik optrek, anders slaat ie af. Het lijkt wel alsof ik hoger in de toeren moet zitten ofzo.

Ik heb een beetje het gevoel dat ik heel langzaam moet optrekken om het punt tussen de koppeling oplaten komen en gas geven en het wegrijden goed te laten verlopen. De beste omschrijving is wellicht optrekken als een ouwe l#% :grin:

Als ik optrek dan zit ik normaal rond de 1500 toeren, voordat ik de koppeling laat opkomen.


Ik heb eigenlijk geen rare dingen kunnen ontdekken bij het koppelen. Zal je zien, zat net extra op te letten...sloeg ie af :shocked:
Bij een verkeerslicht kan ik mij koppel gewoon sportief gebruiken, ik hoef niet rustig aan te doen of zo. Doe ik nu nog wel hoor tijdens mijn inrij-periode.

Wat ik wel heb is dat je bij het schakelen net is alsof hij een korte tijd nodig heeft om wakker te worden. Bij normaal rijden is dat geen probleem, maar als je wilt inhalen ofzo, dan duurt het heel even voordat de turbo in gang schiet.
Niet dat ik mij er aan stoor ofzo, hij heeft genoeg power, maar moet er nog even aan wennen. Bij die Focus kabbelde hij gewoon langzaam verder.
Bij deze motor heb ik wel continue het gevoel dat er nog wat over is, en dan kan in sommige gevallen erg goed van pas komen.

@De rest
 

nounou

Lid
Ghehehe, toch bedankt voor het checken. Morgen ga ik toch maar even bij de dealer langs, dan laat ik hem een stukje sturen. Gewoon om even te kijken of ik niet kan rijden, of dat het misschien toch iets anders is.

Wat ik wel heb is dat je bij het schakelen net is alsof hij een korte tijd nodig heeft om wakker te worden. Bij normaal rijden is dat geen probleem, maar als je wilt inhalen ofzo, dan duurt het heel even voordat de turbo in gang schiet.

Dat heb ik nou als ik wil optrekken bij het stoplicht, hij valt mijns inziens te ver terug in toeren, pas rond de 1700/1800 toeren komt er dan echt gang in.

Even nog wat anders, die parkeersensoren in combinatie met dat optische signaal werkt echt perfect. Dat heeft mij gisteren in de parkeergarage hier in Amersfoort, toch echt even gered. :grin:
 

Octavia2010

Nieuw lid
Ghehehe, toch bedankt voor het checken. Morgen ga ik toch maar even bij de dealer langs, dan laat ik hem een stukje sturen. Gewoon om even te kijken of ik niet kan rijden, of dat het misschien toch iets anders is.



Dat heb ik nou als ik wil optrekken bij het stoplicht, hij valt mijns inziens te ver terug in toeren, pas rond de 1700/1800 toeren komt er dan echt gang in.

Even nog wat anders, die parkeersensoren in combinatie met dat optische signaal werkt echt perfect. Dat heeft mij gisteren in de parkeergarage hier in Amersfoort, toch echt even gered. :grin:


Als de dealer meldt dat jij niet kan rijden, dan hoor ik het graag, want dan kan ik het zeker ook niet.
Zeker bij optrekken moet er flink gas gegeven worden voordat ie power krijgt, net zoals door-acceleren na een bocht in de 2e versnelling. Je moet al heel snel terug naar de 1e.

Iemand een idee hoe je dit kan veranderen?

Ik hoop dat dat nog wat wennen is van mijn kant, want anders wordt dat wel een puntje van ergenis bij een auto die ik verder helemaal goud vind.

Andere forum bezoekers nog leuke dingen ontdekt op de greenline businessline, die interesant en/of leuk zijn?
 

nounou

Lid
Nou blijkbaar kan ik niet rijden, volgens de dealer moet ik iets meer gas bijgeven. Wat ook mee speelt is dat er een elektronisch gaspedaal inzit. Dat reageert, in de O2 in ieder geval, net iets minder direct dan een gaspedaal met een kabeltje.

Het klopt allemaal wel, maar het is toch flink wennen. Nu ik dit zo schrijf, vraag ik me af of de reactiesnelheid van het gaspedaal nog aangepast kan worden.....

Het koppel komt pas echt rond de 1800 toeren los, wanneer je daaronder valt dan moet je al snel terugschakelen. Dat is het nadeel van de 1.6 tdi in de greenline, deze is gecombineerd met een versnellingsbak met lange(re) overbrengingen.
 

Jurdijk

Nieuw lid
Als nieuw forum lid, mijn eerste berichtje op dit forum. Heb de laatste tijd regelmatig jullie reacties en opmerkingen gelezen mbt de O2 Combi Greenline. Heb er vorige week een testrit in gemaakt in de O2 Combi 1.6 TDI greenline en kan gelukkig jullie issue mbt het inhouden en reactie van het gaspedaal niet bevestigen. Had er geen problemen mee. Auto beviel uitstekend en ik was (al) verkocht. Heerlijk compleet en lekker ruim.
Mijn O2 Combi 1.6 TDI Business line Greenline is inmiddels besteld. Wordt helaas pas in week 2 van 2010 geleverd. Nog even geduld hebben dus.
 

Octavia2010

Nieuw lid
Nou blijkbaar kan ik niet rijden, volgens de dealer moet ik iets meer gas bijgeven. Wat ook mee speelt is dat er een elektronisch gaspedaal inzit. Dat reageert, in de O2 in ieder geval, net iets minder direct dan een gaspedaal met een kabeltje.

Het klopt allemaal wel, maar het is toch flink wennen. Nu ik dit zo schrijf, vraag ik me af of de reactiesnelheid van het gaspedaal nog aangepast kan worden.....

Het koppel komt pas echt rond de 1800 toeren los, wanneer je daaronder valt dan moet je al snel terugschakelen. Dat is het nadeel van de 1.6 tdi in de greenline, deze is gecombineerd met een versnellingsbak met lange(re) overbrengingen.

Ach, als het niet gekker wordt..........
 

Octavia2010

Nieuw lid
Als nieuw forum lid, mijn eerste berichtje op dit forum. Heb de laatste tijd regelmatig jullie reacties en opmerkingen gelezen mbt de O2 Combi Greenline. Heb er vorige week een testrit in gemaakt in de O2 Combi 1.6 TDI greenline en kan gelukkig jullie issue mbt het inhouden en reactie van het gaspedaal niet bevestigen. Had er geen problemen mee. Auto beviel uitstekend en ik was (al) verkocht. Heerlijk compleet en lekker ruim.
Mijn O2 Combi 1.6 TDI Business line Greenline is inmiddels besteld. Wordt helaas pas in week 2 van 2010 geleverd. Nog even geduld hebben dus.

Duurrt nog lang zeg, zeker lease, en die willen in november niet meer op naam zetten?

Maar, het is het wachten waard, heerlijke auto, vooral die ruimte.

Weet iemand hoe je flitsers krijgt gemeld op je amundsen?
Ik heb ook nog wel mijn vraagtekens over de traffic-functie, kreeg vandaag melding dat er verkeershinder zou zijn (16 km volgens madame) maar eigenwijs als ik ben toch gewoon doorgereden, en geen seconde file gehad. Da snap ik dus nie...
 
Ik moet helaas nog even wachten met bestellen ivm de crisis moet ik nu 200.000 km rijden met mijn leasebak
icon8.gif
.

Zal waarschijnlijk wel begin januari besteld gaan worden.

Toch maar wel even een proefritje inplannen binnenkort gezien de vele negatieve berichten opeens :confused:
 

nounou

Lid
Het valt wel mee met die negatieve berichten hoor. Het is alleen dat voor sommige van ons (waaronder yours truly) de motorisering tegenvalt, in combinatie met de gebruikte (5)versnellingsbak.

De afwerking en uitrusting is verder in mijn optiek erg goed. Bovendien is het een ruime wagen (iig de combi) voor "slechts" 20% bijtelling.
 
Bovenaan Onderaan