Octavia III RS

philippe bakker

Forumguru
Vind ik ook. Deze wagen verbruikt het dubbel ve octavia TDI. Moest ik als bakker zijnde de zuinigste diesel octavia genomen hebben was hij 100% aftrekbaar en nu slechts 70%. Maar dan zou ik elk moment treurig achter mijn stuur gezeten hebben en nu ben ik bijna altijd happy
 

oco1979

Forumguru
lig veel aan de rijstijl, vooral bij het koud starten, laat deze even stationaire draaien,minuutje of 2-3 en dan rustig weg rijden, laag in toeren, snelheid rustig opbouwen.
Vooral op koppel rijden, dan ga die ook goed voorruit en heb je minder verbruik.
We spreken hier nu ook niet dat deze 5 liters/100km ga verbruiken,maar het kan helpen.
Bandenspanning is ook van belang, zal daar van verschieten wat een verschil dat maakt.
 

oco1979

Forumguru
De motor moet zo rap mogelijk op temperatuur komen, werking van de katalysator te kunnen gebruiken en opwarmen motoronderdelen enz...
De motor draaid op hogere brandstofhoeveelheid. choke in de volksmond.
Als je vlug vertrekt met de wagen ga je nog een keertje extra brandstof gebruiken om voorruit te rijden.

Al chiptuner zou je daar enige verandering kunnen doen(niet ideaal voor milieu).
Heb ik al gezien bij een ander merk(was een beetje te veel van het goede en motor versmoorde bijna in de benzine)
Chiptuner heeft dat netjes aangepast, zonder dat motor bij koude stand stil viel.
Moet goed weten dat een software gemaakt is voor + 50 graden(+/-) en - 40 graden(+/-)
Hier in belgie/nederland is dat niet van toepassing.
Alles voor het milieu, maar niet goed voor de geldbeugel.
 

Mettes

Forumguru
Sinds het passeren van de 20000km is die 8.4 liter mijn gemiddeld verbruik.
Daarvoor moet ik niet opletten en kan ik geregeld stevig doorrijden.
Voor deze kilometerstand had ik ook een verbruik van 11l/100km.
Hierbij moet ik ook nog opmerken dat ik weinig tot geen autosnelwegen doe.
 

Rallye

Forumguru
Laat ik nou altijd begrepen hebben dat een motor juist door gewoon weg te rijden sneller op temperatuur komt. Zijn er technici in de buurt?
 

Joske

Forumguru
Yup...

Begrijp ook niet waarom je twee drie minuten stationair zou laten draaien. Eerste kilometers onder de 3000rpm blijven vind ik perfect om de motor op een veilige manier warm te krijgen. 30 sec stationair durf ik wel bewust toe te passen.
 

sitechris

Donateur
Stationair draaien na de rit om je turbo af te koelen snap ik, maar stationair draaien voordat je weggaat is onzinnig. Gewoon je auto normaal warmrijden is het beste. Dan komt je motor het snelst op bedrijfstemperatuur.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

s-line

Forumguru
Inderdaad, ik laat ook altijd mijn auto's een paar seconden draaien voor ik ga rijden.
Voor mijn gevoel is dat beter, dan zit overal lekker olie…. (zoals kettingspanner enzo)
 

DeJee

Lid
Aaaaaarrrrghhhh! In augustus word mijn RS 230 geleverd, hadden jullie ook allemaal kriebels in de buik tijdens het wachten op je Rs? Overlaatst meegereden met 'Badsloefke' zijn RS230, brede glimlach op mn gezicht! :D Heeft er hier iemand minpuntjes? of allemaal zo heel tevreden? :)
 

philippe bakker

Forumguru
Ik denk verbruik. Maar das hier al veelvuldig besproken. Tegenover mijn vorige auto ( Nissan qasqai 2.0 d gechipt naar 180 pk) is dit dubbel zoveel. Maar zoveel meer rijplezier !
 

bartvw

Forumguru
Het verbruik moeten we voor lief nemen anders hadden we geen RS moeten nemen :D.
Vind zelf de wegligging van een RS onder de maat.

Grt Bart
 

bartvw

Forumguru
@Rallye Voor een wat sportieve auto vind ik de wat snellere bochten op een snelweg de auto geen betrouwbare indruk achterlaten.
Met een nat wegdek is de tractie matig en ik trek niet volgas weg.
Mijn vorige auto was een GTI type VI had daar nooit dit soort dingen.

Grt Bart
 

philippe bakker

Forumguru
ik ervaar ook dat bij nat weer het moeilijker vertrekken is. ik heb daarom afgeleerd om zot te rijden in de regen. in de bochten vind ik het wel goed meevallen. in ieder geval stukken beter als mijn vorige auto (nissan qasqai) die verschrikkelijk slecht bochten nam. in alle stukken die geschreven zijn op de media staat dat dit geen echte sportieveling is maar eerder de auto om es goed door te trekken als brave huisvader. persoonlijk kan ik daar mee leven want dat is hoe ik hem gebruik
 

ertromp

Forumguru
Duidelijk stuk. Had je harder door de bochten willen gaan maar de reiskoffers of tent of aardappels thuis moeten laten had je wel een Seat Leon Cupra gereden met het DCC onderstel
 
Hun eindscore stemt niet echt overeen met het verhaal dat ze neerpennen.....

Bovendien is dat probleem bij de 230 al heel wat minder natuurlijk.....

By the way, zowat elke andere review over de RS is wél positief :D en ik heb er heel wat gelezen...
 
Bovenaan Onderaan