Octavia III RS

leon-cupra

Forumguru
Topsnelheid zal met 290pk wel ergens rond de 270 op teller liggen denkik.
Al dat gezever over het verbruik, man, man, man.. Ssommige hadden gewoon een 1.2tsi moeten kopen en met de CC op 90km/h achter een vrachtwagen moeten plakken. Verbruik van de Octavia RS is toch gewoon heel netjes voor het potentieel!!
verbruik van een 1.2 is ook niet om naar huis te schrijven. Verbruikt bij korte afstanden ook veel meer dan opgegeven. :nono:
 

Canon-Eye

Forumguru
Verbruikt bij korte afstanden ook veel meer dan opgegeven.
Da's nogal logisch, die opgave is nu eenmaal verplicht bepaald d.m.v. de voorgeschreven testcyclus, waarbij men dan ook nog allerlei maatregelen heeft genomen om het verbruik en daarmee de allesbepalende CO2-uitstoot te drukken.
Elke gelijkenis met de werkelijkheid berust op toeval, om eens een bekende filmdisclaimer te parafraseren... :pardon:
 

HarrieSkoda

Forumguru
De huidige tank van m'n 1.2 TSI enkel en alleen korte stukjes gereden (dagelijks 7km heen en 7km terug).

Resultaat: 510km op de dagteller, 120km rijbereik volgens de BC.

Ik kan 1:14 halen dagelijks.

Dit met BP98 ultimate.
 

leon-cupra

Forumguru
Djeezes !!! Ik meestal 400 km
ritje roeselare-temse en terug, dan haal ik de 400 ook, maar sinds de S3 rijden we steeds met de S3 naar Temse en rij ik enkel naar het werk met de vRS en dan zuipt hij gelijk zot.Wanneer het terug wat beter weer is de vRS eens terug wat autostrade laten zien. T is te spijtig om er zo weinig mee te rijden.
 

rssr

Lid
Nou ik kan uit ervaring zeggen dat een 1.6 D greenline ook 1:18 - 19 rijdt... niet bepaald zuinig voor Diesel met een greenline logo.
Mijn RS rijdt nu 1:12 gemiddeld... met als ik normaal rijd 1:14 haal.

Afgelopen vrijdag nog twee mercedes rijders laten fronzen, je zag ze echt kijken WTF??? een skoda die mij zoek rijdt??
Dat is altijd leuk, men verwacht het niet, en ja dan lust deze auto echt wel wat... maar doe er graag octaan102 in ondanks dat het wat duurder is. 'Fun gehalte met 102 is vele malen hoger dan die 95 meuk.

Kan je ook precies zeggen hoe het rijden met 102 octaan anders is dan met 95?
 

Cedo Nulli

Nieuw lid
Je merkt dat bij het VRS blok erg goed, veel agressiever en veller op het gas.... merkt ook dat hij rapper is.
Is ook niet zo heel vreemd, verschil tussen de 95 en 102 is ook erg veel.

Iemand het effectief ook gemeten? In 5th gear deden ze eens een fuel test met een golf GTI. resultaten waren toch redelijk verwaarloosbaar.
Dacht dat de vRS blokken inderdaad pingelsensoren hebben en het ontstekingstijdstip aanpassen afhankelijk van het octaan gehalte.
 
Iemand het effectief ook gemeten? In 5th gear deden ze eens een fuel test met een golf GTI. resultaten waren toch redelijk verwaarloosbaar.
Dacht dat de vRS blokken inderdaad pingelsensoren hebben en het ontstekingstijdstip aanpassen afhankelijk van het octaan gehalte.
Beste is om het zelf eens te proberen, gooi hem eens vol met 102 en na een 100KM is hij wel redelijk ingeregeld.
Dan moet je maar eens gaan trappen.
 

dirkie996

Forumguru
Ik zou 102 ook wel es willen proberen maar heb dat rond Lokeren nog nooit gezien :(
Hier (regio Kortrijk) ook nog niet gezien. Waarschijnlijk niet gemakkelijk te vinden in Vlaanderen? Wel nog getankt met de motorfiets in Duitsland, maar merkte geen verschil in prestaties of motorloop.
Ik denk dat je met 'n getunde wagen wel verschil kunt hebben en meten, maar ik denk toch niet dat ik met m'n standaard RS, enig verschil zal merken of voelen. Ik rijd wel met super98 oct. Bij pingelen zal de motor zelf de ontsteking verlaten, om geen schade te veroorzaken, maar bij 102 oct zal de motor niet uit zichzelf de ontsteking nog meer gaan vervroegen, toch? De energetische waarde zal van 102 oct misschien wel iets hoger liggen, maar om nu te zeggen dat 'n standaardwagen zal rijden als 'n getunde? Misschien speelt het placebo-effect ook wel 'n rol?
 

polle90

Forumguru
Voelt men eigelijk verschil als men 95oct. of 98oct. zoals shell V-power tankt? Normaal kan je op 95oct. rijden met de RS dacht ik.
 

Rofffel

Forumguru
95 octaan op de 2.0 TFSI kan, mits gechipped, dan dien je 98 te tanken.
Het octaangehalte is overigens omhoog te brengen door per volle tank 1 a 2 liter bio-ethanol toe te voegen. Werkt prima en is goedkoper dan benzine (in NLD) ;)
 

dirkie996

Forumguru
Voelt men eigelijk verschil als men 95oct. of 98oct. zoals shell V-power tankt? Normaal kan je op 95oct. rijden met de RS dacht ik.
Ik reed eerst op 95 oct, wat perfect kan en gaat. Na in de handleiding gelezen te hebben, dat de RS op 98 oct, iets beter zou kunnen presteren en iets gunstiger verbruik zou hebben, ben ik overgeschakeld naar 98 oct. Bij ons is er momenteel een prijzenslag op de 98 oct. Er worden kortingen van 10 cent per liter op de officiële prijs gegeven.( officiële prijs: 1.511€/L na korting nu: 1,411€/L )
Qua rijden ondervind ik geen verschil, maar qua verbruik,iets zuiniger, althans , dit is mijn ervaring. Geen enorme verschillen, maar toch zo'n 0,2 liter / 100km, minder verbruik.
 
Laatst bewerkt:
Ik reed eerst op 95 oct, wat perfect kan en gaat. Na in de handleiding gelezen te hebben, dat de RS op 98 oct, iets beter zou kunnen presteren en iets gunstiger verbruik zou hebben, ben ik overgeschakeld naar 98 oct. Bij ons is er momenteel een prijzenslag op de 98 oct. Er worden kortingen van 10 cent per liter op de officiële prijs gegeven.( officiële prijs: 1.511€/L na korting nu: 1,411€/L )
Qua rijden ondervind ik geen verschil, maar qua verbruik,iets zuiniger, althans , dit is mijn ervaring. Geen enorme verschillen, maar toch zo'n 0,2 liter / 100km, minder verbruik.
Ik merk ook niet veel verschik tussen 95 en 98, inderdaad merk ik wel dat er iets meer kilometer met 98 gereden kunnen worden... ongeveer 8-10% meer kilomters. Verschil 95 met 102 is er wel degelijk.
 

Spector

Forumguru
102 kan ik alleen tanken als ik in Duitsland ben, de pompen van Shell en BP in Nederland bieden dat niet aan en ik zit daaraan vast vanwege m'n tankpas. Hier tank ik dan wel V-Power (tegenwoordig 98) of Ultimate (98) en ik kan niet zeggen of er veel verschil zit tussen 95 en 98 omdat ik nog geen 95 getankt heb in mijn huidige RS. Volgende week mogen we weer een nachtje door Duitsland toeren onderweg naar de sneeuw en dan kan ik ervaren of de 102 (V-power of Ultimate) nog effect heb op deze RS.
 
Bovenaan Onderaan