Octavia III RS

Mk4

Senior Member
Wat is het verschil tov het huidige elektronische sperdifferentieel (xds) en de nieuwe zoals hier besproken word?

Tom RS

Forumguru
Dat het bij de 230 over een echt sperdif gaat. Wanneer een wiel grip verliest wordt het koppel naar het andere wiel gestuurd, zodat je steeds tractie behoudt (effe simpel uitgelegd). Het is dus echt een mechanisch orgaan dat het koppel herverdeelt (onder electronisch toezicht).Het huidige xds remt alleen het doorspinnende wiel af via de remmen (dus geen mechanisch orgaan en eigenlijk niet echt een sperdif). Het zorgt dus niet voor meer tractie, het remt gewoon het wiel af tot het niet meer doorslipt. Als je de keuze hebt dus zeker voor het echte dif gaan, is de enige garantie om zoveel mogelijk vermogen in zoveel mogelijk situaties op de weg te krijgen.

bartvw

Forumguru
Ik lees nu ook net bovenstaande en vind het jammer dat ik al besteld heb maar goed.
Ik heb ook meerdere test gelezen waarin men schrijft dat de pk 's in sommige gevallen wat moeilijk op de weg te krijgen is.
Wat is de ervaringen van jullie die in een RS rijden?
alvast bedankt

Tom RS

Forumguru
Mijn ervaring is dat het op het droge nog wel meevalt. Eens de weg er nat bij ligt wordt het een ander verhaal. Als ik dan in de eerste twee versnellingen niet heel behoedzaam omga met het gaspedaal, beginnen de wielen door te slippen. Op zich niet zo erg, ware het niet dat het ESP heel snel en brutaal ingrijpt en alle vermogen wegneemt. Niet echt sportief vind ik. Ik heb nog een hobbyauto met een echt sperdif. en dat is een heel andere ervaring. Nadeel daarbij is wel dat je je stuur goed moet vasthouden of de auto trekt het uit je handen. Met het electronisch geregelde dif van de 230 rs zal dit overigens niet zo zijn als je er de test van de gelijkaardige Golf Gti Performance of Seat Leon Cupra op naleest.

bartvw

Forumguru
@Tom RS,
Als ik jou verhaal lees krijg ik het idee dat je niet helemaal tevreden bent hoe het vermogen op de weg word gebracht.
Als ik met mijn GTI (type VI) nu met regen rij en gedoseerd gas geef is het goed te doen en kan je best vlot optrekken.
Als ik jou verhaal lees krijg ik het idee dat er met regen niet goed weg te rijden is uit stilstand,

Mettes

Forumguru
Het vertrekken en het optrekken geeft bij mijn wagen(TSI) problemen,zowel op nat als droog .
Op nat wegdek is het werkelijk een ramp,wat in eerste tot derde versnelling steeds resulteert in een bokkende voortrein.
Op droog wegdek is het wel te doen,maar ook hier durven de wielen in 2de en 3de versnelling hun grip nog verliezen.

bartvw

Forumguru
Ja wat moet ik hier op zeggen weet het even niet.
Krijg bijna het gevoel dat ik en auto heb gekocht waar niet mee te rijden is.
Althans niet als je het vermogen wilt aan spreken.

Mettes

Forumguru
Er valt echt wel te rijden met deze wagen,maar naargelang de weersomstandigheden is doseren de boodschap.
Enkel bij een echt droog wegdek kan je het vermogen volledig aanspreken.

Mettes

Forumguru
Het is een goede wagen,echter op bepaalde punten ben ik echt teleurgesteld.
Moest ik nu kiezen ging ik voor de leon st cupra.

bartvw

Forumguru
En ben je dan alleen teleurgesteld hoe het vermogen op de weg word gebracht of nog wat dingen?
Ik heb ook na de Cupra ST gekeken maar vind de auto een stuk kleiner en het interieur minder.
Navigatie erg klein.

Mettes

Forumguru
Ik kan enkel vaststellen dat andere merken met deze motor een fijner geheel kunnen samenstellen.
De Skoda moet je bekijken als een snelle gezinswagen,niet meer of minder.
De Rs gaan vergelijken met hot-hatches is uit den boze.
De vermogensafgifte is prachtig maar Skoda slaagt er niet zo goed in deze op de weg te zetten.
Teleurgesteld ben ik in mijn mijn wagen wegens wederkerende problemen,hetgeen echt exemplarisch is.
Andere Rs-bezitters hebben hier geen last van.(klemmende deur,rammels in de deuren)
Kun je er mee leven dat je geen sprintkanon gekocht hebt,is dit een fijne wagen.

Laatst bewerkt:

bartvw

Forumguru
@Mettes,

Vervelend dat je veel problemen met jouw auto hebt, ooit meegemaakt met een nieuwe GTI in 1999 stond meer in de garage dan dat ik er mee reed.
Ik heb van tevoren voordat ik de RS kocht 2 keer gereden met droog weer en ondervond geen problemen moet er eerlijk bij zeggen ga ook niet volgas ofzo met auto's van een dealer maar vond de auto lekker rijden.
En dat ik geen hot- hatch in huis haal met de RS wist ik natuurlijk van tevoren alleen jammer dat ik nu ook hoor dat met droog weer de RS ook moeite heeft met het vermogen op de weg te zetten.
Alvast bedankt voor je info.

vw125

Forumguru
Ik herken het probleem met het door slippen van de voorwielen. Bij nat weer blijf ik de eerste twee versnellingen gewoon staan als ik teveel gas geef, heb wel gemerkt dat ik men esp in sport modus zet dat dit veel minder is. Met men 19" wielen heb ik er ook minder last mee. Ben benieuwd wat dit gaat geven als men RS de vitaminen kuur gehad heeft.

bartvw

Forumguru
Ik heb net een mail gestuurd naar de verkoper voor de RS230 kreeg als antwoord dat het nog niet bekend of de auto ook leverbaar word in Nederland.
Volgens de verkoper wil Pon geen auto's annuleren die al besteld zijn.
De verkoper gaat morgen even bellen naar Pon over hoe of wat.
Ik kan het niet vinden maar werd het slippen vd wielen ook niet minder na een setje eibach dacht dat ergens gelezen te hebben.

bartvw

Forumguru
@Mettes,

Oke dat wist ik niet en vond je daarna het probleem wat minder worden.
Ik lees al een tijdje mee op dit forum en heb eigenlijk nooit iemand echt horen klagen over het slechte grip van de RS.
Dat het met regen wat minder was had ik gelezen in de test verslagen maar met droog weer nog nergens.
Normaal vind ik het heerlijk de voorpret van het wachten op een nieuwe auto nu al een heel stuk minder :pieker:

Mk4

Senior Member
Heb zelf de 19inch maar slip niet meer dan andere autos uit het verleden die ik heb gehad. Paar knappe banden zijn ook aan te bevelen. Bij mij plakt het goed op de weg en kan wel degelijk het vermogen over brengen. Heb ook eibachs btw

Mk4

Senior Member
@Mettes,

Oke dat wist ik niet en vond je daarna het probleem wat minder worden.
Ik lees al een tijdje mee op dit forum en heb eigenlijk nooit iemand echt horen klagen over het slechte grip van de RS.
Dat het met regen wat minder was had ik gelezen in de test verslagen maar met droog weer nog nergens.
Normaal vind ik het heerlijk de voorpret van het wachten op een nieuwe auto nu al een heel stuk minder :pieker:

Heb die maar wel, het is tot nu toe mijn meest lekkere auto.

Bovenaan Onderaan