@Purk
Toch wel leuk dat wij dan regelmatig nieuwe auto's terug krijgen met een nieuwe softwarestand (ja ook MED17 en EDC17's), die keurig geupdate zijn door de dealer, en waarbij dus de tuning overschreven is. Regelapparaat kapot maken met een flash heb ik niet van gehoord.
Wat betreft de garantie op de motor, een klant weet van te voren dat hij een risico neemt. Als er een motor in de soep loopt binnen de garantie wordt deze vaak origineel gemaakt en pas daarna bij de dealer gebracht (en ja ook dan zal er vast wat te zien zijn, maar hard maken wordt dan gewoon lastig, gelukkig doen wij ons werk goed en komt dit eigenlijk niet voor, ondanks de grote schaal waarop de VAG auto's hier getuned worden).
Daarom is er ook een mogelijkheid om de volledige garantie af te kopen, dan neemt Target-automotive icm PON amersfoort, of bv auto bourguignon de volledige garantie over, ook als er dus een blok stuk loopt, zij verzekeren zich hier tegen.
@ Captain Hook,
Een goed getunde auto kan absoluut ook zuiniger lopen dan origineel, wel wordt er dan aangeraden om euro 98 te tanken. Hierdoor kan er bv meer voorontsteking gedraait worden, dan origineel, wat zuiniger, schoner en prestaties bevorderend is. Milieu kun je dus redelijk weg strepen. De Octavia 1.8 TSI en de 1.4 TSI hier op het forum getuned, geven ook beide aan net iets meer km-ers op een tank te rijden dan origineel.
Vervolgens ongelukken, ook dit op zijn minst gezegd ver gezocht, een getunde auto is net zo rustig te berijden als een originele auto. Loopt misschien 10km/h harder op top, maar zeg nu zelf, of je met 220 of 230kph een ongeluk maakt, navertellen doe je het toch niet meer. Dat je iets sneller bij de 100kph bent en 100kph tot 160kph wat vlotter doet, maakt niets uit, is niet veiliger of onveiliger.
Een auto met meer vermogen is in sommige gevallen zelfs veiliger, even gas bij geven om de snelweg op te komen voor de vrachtwagen in de verte.
Nog een voorbeeld:
Je komt invoegen en voegt achter een vrachtwagen in die 80 rijdt. Je wilt naar de linker baan en er komt een gaatje vrij, je voegt naar links en dan blijkt toch dat het verkeer op de linkerbaan wat harder rijdt dan verwacht. Met een getunde auto zit je sneller van de 80 naar 120, waardoor de auto's op de linkerbaan minder/niet te hoeven remmen als je invoegt. Minder kans dat er weer iemand zit te slapen en er een kop staart botsing achter je ontstaat. Een groot deel van de mensen voert de tuning echt niet uit om altijd maar kneiter hard te moeten rijden, het is gewoon fijn om wat extra vermogen te hebben.
We zien steeds meer dat er van 1 motor 2 uitvoeringen komen.
Motor/bak/turbo/aandrijflijn/remmen etc allemaal identiek, alleen het standaard management is geknepen, ik noem:
- 1.9 TDI 90 & 105pk
- 3.0 TDI 204 & 233pk
- 1.8 TFSI 120 & 160pk
- 2.0 TFSI 180 & 211pk
Enige argument wat dan nog blijft staan is het vermogen op kenteken verhaal, maar goed, niemand die bij een ongeval een computer gaat zitten verwijderen om te kijken of daar misschien wat kernvelden zijn aangepast.
Ik zie dit allemaal als 'zoeken' .
Zorg maar eens dat die slaaprijders, linksplakkers, dronkenlappen eens rijtraining krijgen... nog altijd ontstaan er veel meer ongevallen door verkeerd voorrang geven, niet binnen de rijbaan blijven, maar 2 of 3% van de ongevallen komt door te hard rijden.