Olieverbruik O3 1.6 TDI

Jedewe

Forumguru
Bij mijn Golf IV 2.0 benzine moest er elke 5000 km een liter in, was normaal zeiden ze, de huidige Honda nog nooit bijgevuld, ben benieuwd wat de Skoda ga doen ;)
 

octaafje IV

Actief lid
@Jedewe: is 1 L per 5.000 km dan niet normaal volgens jou?
Lijkt mij een uiterst gezond verbruik, helemaal geen verbruik kan o.a. duiden op ongewenste bijmenging van de smeerolie met b.v. brandstof en/of koelwater.
Veel succes + plezier met de nieuwe Octavia!
 

om1

Senior Member
Dit is wat het boekje van de Rapid zegt:

De motor verbruikt een kleine hoeveelheid olie. Afhankelijk van de rijstijl en de gebruiksomstandigheden kan het olieverbruik tot circa 0,5 l per 1.000 km bedragen. Tijdens de eerste 5.000 kilometer kan het olieverbruik ook daarboven liggen.

Ik denk dat het bij andere modellen hetzelfde is. Ikzelf vind een liter per 2000km vrij veel.
 

paulus474

Senior Member
@Jedewe: is 1 L per 5.000 km dan niet normaal volgens jou?
Lijkt mij een uiterst gezond verbruik, helemaal geen verbruik kan o.a. duiden op ongewenste bijmenging van de smeerolie met b.v. brandstof en/of koelwater.
Veel succes + plezier met de nieuwe Octavia!
Nee, lijkt mij ook helemaal niet normaal!?
Nu op 22000 km, en nog geen olie verbruikt.
 

Jedewe

Forumguru
Normaal? jah, twijfel geval, mijn polo 1.3 uit 1985 nog nooit bij gevuld, 150.000 km,
De golf IV 2.0 wel, maar stonden ze om bekend, mijn Honda 1.3 nu ook nog nooit, 68.000 km zonder, misschien bij een beurt verwisseld ,maar door mij nog nooit, en als ik check staat die altijd hetzelfde, dus jah wat is nu normaal? Verbrand het of lekt het weg?, tsja, olie op straat zie ik nooit meer dus dan word het verbruikt, soort mengsmering dus ;) Had vroeger op me brommert een apart tankje daarvoor ;)
 
Heren, dames eventueel ook,

Rond de 12.000 km ging bij mij het lampje 'oliepeil controleren' branden, en toen was het peil tot onder het minimum gezakt. Litertje er bij, en gaan. In het kinderziektes topic las ik dat dat vaker gebeurt bij nieuwe auto's, hoewel het bij mij de eerste nieuwe auto is waarbij ik zelf tussen de beurten door olie moet bijvullen, maar soit.

Vanochtend, bij 24.000 km ging dit lampje wéér branden! En weer het peil tot onder het minimum. Vind dat toch wel ernstig, dat is 1L/10.000 KM zowat.. Voor een auto van 30 jaar oud acceptabel, voor 1 van een half jaar niet lijkt me.

Meer mensen die hier last van hebben?

Ter info, betreft een O3 combi 1.6 TDI DSG ABL.

Inmiddels al 2x een liter olie bijgevuld van mijn O3C 1.6 TDI EBL. 1e keer rond 11.000km 2e keer rond 23.000km. Interval wordt langer ;):jaja::deuk:
Volgens de knul (net uit de luiers ...) van de leasemij is het normaal, heb het zelf nooit meegemaakt in ruim 35 jaar ervaring van rond de 45.000km/jaar. Ben niet anders gewend dan tijdens de beurten van de auto, vorige O2 nooit een melding gehad in ruim 180.000 km. Rijstijl is niet veranderd, geen andere wijzigingen dan een nieuw model auto.
Volgens de garage heeft het te maken met een hogere viscositeit van de olie van tegenwoordig. Leve het milieu, de CO2 norm wordt gehaald maar we verbruiken wel meer olie. Ben benieuwd begin mei hoeveel olie er bij moet, bij de 1e keer onderhoudsbeurt.
 

serum

Forumguru
Verschilt domweg per auto. De ene verbruikt op de 5000km 1 liter en de andere op de 100.000 krap aan 1liter. De ene rijdt 1:19 en de andere 1:22.

Voor de garage zijn beide auto's piekfijn in orde en geen reden om ze binnenste buiten te keren.
 
Leuke discussie. Ik lease een 03 en rij privé met een O2, allebei diesels. Uit ervaring vertrouw ik volledig op de elektronische peilsensor. Daarom weet ik dat na zo'n 16000 km met de O2 ( 1,9 PD 77 kW ) het tijd is om er weer wat olie bij te gooien. Bij deze auto doe ik het onderhoud zelf, ben dus zeer bekend met de techniek onder de kap. De O3 daarentegen heb ik nu ruim 19000 km mogen besturen en ik heb nog geen lampje gezien. Tussentijds wel even de peilstok bekeken, maar het verbruik is hier nihil ( 1.6 CR 81 kW ). Zelfde rijstijl en allebei op longlife schema ( 30000 km/744 dgn ).
 

Tom RS

Forumguru
Bij mijn Rs Tdi moet ik niets bijvullen, bij geen enkele van mijn auto's tot nu toe.
Dat dit zou liggen aan het feit dat er koelvloeistof of brandstof zou bijlopen vind ik helemaal raar. Brandstof zie ik niet in hoe dat zou kunnen, er is namelijk nergens contact mogelijk tussen beide (of het moest via de zuigerveren of kleppen zijn en dat is echt wel miniem, anders ga je een groot compressie- en prestatieverlies hebben). Wanneer er koelvloeistof zou bijlopen is dat ronduit gevaarlijk wegens de veranderende smeereigenschappen en het zakken van het koelwater (wat dus niet het geval is). Wanneer je elke 5000 km moet bijvullen scheelt er iets, wat ze in de garage of de fabriek ook mogen vertellen. De toleranties bij de fabricage zijn intussen echt wel zo klein dat dat niet zou mogen. In de fabriek willen ze zich natuurlijk indekken en zetten ze in de handleiding zoiets absurds als 1 liter per 1000 km. Bij mijn oldtimer van 50 jaar oud moest ik op 5000 km zelfs niet bijvullen...
 

Jstruijk

Senior Member
Als er olie en brandstof zou mengen kan dat bv via een lekke tandempomp. Helaas is dan ook vaak de brandstofpomp aan vervanging toe. Een kwaal die wel vaker voorkomt bij bv sommige 2.0tdi PD.
Koelvloeistof kan lijkt mij enkel bij een lek in de kop. Soms te zien door een vervuild reservoir.
 

Tom RS

Forumguru
Tandempomp had ik inderdaad over het hoofd gezien (maar dan nog zou de olie naar diesel moeten ruiken en schraler worden).
Hoe dan ook is een olieverbruik in die grootteorde niet normaal, maar dekken ze zich in. Denk dat het gewoon een gevalletje brute pech is: in 90 procent van de gevallen zal het goed gaan en bij 10 procent zal moeten bijgevuld worden (pin me niet vast op de percentages, is bij wijze van voorbeeld).
 

turboturbo

Forumguru
Lekker Eco-friendly trouwens, die 1.6 Greenline motor die een liter olie per zoveel duizend km's the environment inblaast... :nailbiting:

Of zou zo'n 1.6 na 10 jaar en een ton gelopen te hebben langzaam stoppen met olie te gebruiken?
 

micky

Forumguru
@Jedewe: is 1 L per 5.000 km dan niet normaal volgens jou?
Lijkt mij een uiterst gezond verbruik, helemaal geen verbruik kan o.a. duiden op ongewenste bijmenging van de smeerolie met b.v. brandstof en/of koelwater.
Veel succes + plezier met de nieuwe Octavia!

Wat raar, ook met 170.000km op de klok verbruikte mijn Allroad 2.5 TDI (fabriek ABT sinds 140.000km JD) geen olie, elke ongeveer 27-30.000km een longlife beurt en tussen door geen olie bijvullen hoor, dus het kan gewoon. dan ook nog naar het zuiden met de caravan erachter, diesel verbruikte hij wel heel veel maar koelwater helemaal niet:cool:
 

CDK

Forumguru
altijd eerst netjes warm rijden OLIE temperatuur boven de 80 graden, eerste 1000km rustig aan en niet te hoog in de toeren, daarna steeds iets zwaarder belasten, niet ineens lange afstanden op de snelweg rijden, maar veel schakelen zodat alles netjes inslijt, na 3000km kan je NA goed warm gereden te hebben je helemaal uitleven ;)
 
Bovenaan Onderaan