Olieverbruik O3 1.6 TDI

Jstruijk

Senior Member
Hier vanaf KM 0 netjes de olie warmrijden en daarna flink het vermogen gebruiken en voornamelijk rond het toerental van max vermogen. Veel wisselend toeren, niet te lang op max rpm maar wel flink laten werken. Zo altijd al gedaan en ook zo geadviseerd door de dealer. Hier 0,0 olieverbruik en geen motorische problemen.
 

Remakil

Forumguru
Warm rijden en dan gas geven! Niet te vroeg schakelen, doortrekken tot minimaal 3500 toeren en lekker veel op en terugschakelen...

Na 100 km gewoon lekker voluit laten gaan. Niet continue, maar gewoon ff los gaan en weer tot 75% van je toeren bereik rijden en dan af en toe ff vol doorgaan...
 

hemi24

Forumguru
Mijn gebruik?
Afgezien van warm rijden en na laten koelen bij intensief gebruik: pedaal op de vloer, of CC op 150+
Heeft bij 'mijn' 1.6TDI nooit in olieverbruik geresulteerd...
Maar bij het lezen van de reacties begin ik het idee te krijgen dat de zuigerveren bij de huidige 1.6-jes omwille van lager interne wrijving wat minder strak zitten waardoor er wat vaker olieverbruik optreedt..!
 

gkoeslag

Nieuw lid
Motor altijd rustig warm rijden, dan hoef je pas bij 24.000 km voor de eerste keer olie bij te (laten) vullen.
 

ertromp

Forumguru
Een olieverbruik van 0,0 is een utopie. Iedere motor zal olie verbruiken. Door op de juiste manier warm te rijden en je auto te belasten zul je wellicht tussen beurten door niet of maar heel weinig hoeven bij te vullen
 

paulus474

Senior Member
Gisteren begon bij mij het uitroepteken te branden met melding: Oliepeil controleren.
Vandaag langs de garage gegaan, en die hebben er 1 liter bijgegooid.
Km-stand is 23.848...
Auto wordt altijd netjes warm gereden, en kruissnelheid is 110 km/u (trage slak dus ;) ).
 

andrehj

Forumguru
@paulus474 : In je boekje staat
"Daarom moet het oliepeil regelmatig, bij voorkeur bij elke tankstop of voor een langere rit, worden gecontroleerd."

Lees ik nu dat je van een nieuwe auto al bijna 24.000 km niet naar het oliepeil hebt gekeken :nailbiting:? Ik kan me dat eigenlijk niet voorstellen.
 

paulus474

Senior Member
1x gekeken, en toen was het goed ;).
Zoals al eerder door iemand vermeld: ik vertrouw op de meldingen die ik krijg.
Enkel het driehoekje met uitroepteken was aan (met melding het oliepeil te controleren), nog niet het motor-symbooltje (met melding dat oliepeil te laag is en je eigenlijk niet verder mag rijden).
Niets aan de hand dus! :-)
 

Gieliovd

Forumguru
Ik wist dat mijn olie bijna leeg was, maar had nog geen fles.

Eenmaal de fles binnen, peilen, hij stond onder het gemarkeerde vlak en er hing nog net een druppel aan het puntje.

Nog geen melding! Maar wel te weinig olie voor mijn gevoel. Dus vertrouwen op die meldingen is echt een nono. Een melding betekent voor mij nog altijd met een rotgang de wagen stilzetten.
 

Gieliovd

Forumguru
Nu weet ik niet wat die olie per liter kost,:wacht: maar reken even mee......
1 liter bijvullen op 24000 km, verversen op 30000km, dan gaat ook die verse liter er weer uit.:thinking:
Ik controleer en vul zelf bij indien nodig, en zou in dit geval minder dan een halve liter bijvullen,:Dmet als bijkomend voordeel dat ik voor de volgende keer dus nog een half litertje heb staan.;)
€23 per liter. Er zit bij mij al €69 in met 20.000 km op de klok. Dus wisselen bij 30k is niet meer nodig. Hij wisselt zichzelf tijdens het rijden.
 

turboturbo

Forumguru
Lees ik nu dat je van een nieuwe auto al bijna 24.000 km niet naar het oliepeil hebt gekeken :nailbiting:?
Sinds ik na een aantal controles (ook vlak voor een beurt) heb vastgesteld dat het olieverbruik werkelijk 0,0 is, kijk ik ook niet meer.

Alleen nog als ik weet dat de auto mee op vakantie gaat naar buitenland, maar dat heb ik afgelopen jaren ook niet meer gedaan (ermee naar t buitenland geweest)
 
Laatst bewerkt:

TL@

Forumguru
Ik kijk ook nooit. Ik heb trouwens nog maar 1 auto gehad die een beetje olie verbruikte (een O2 1.9TDI DSG), tussen de beurten moest ik dan 1 maal een half litertje bij kappen nadat het lampje aan ging.

Mijn huidige 2.0TDI dsg verbruikt geen olie, ook al rijd ik ermee als een varken (wel proper warm rijden maar daarna zo hard als ie kan :D)

Ligt volgens volledig aan het inrijden en warm rijden, daarna kan zo'n motor alles hebben (die 1.9 met dsg heb ik niet zo goed ingereden, eerste maal automaat was lastig in het begin :()
 

Darkside

Forumguru
Ik keek ook weinig omdat ik wist dat ik de beurt wel haalde. Echter 'zuipt' ie nu meer. Waardoor ik de volgende beurt niet haalt. Dus om de 10k controles. En evt bijvullen
 
Heb er nu 12.000 opzitten en ook maar eens het peil controleert, kon er bijna een liter bijgieten. Maar wat me nog meer opviel is dat het hele blok vettig is, alsof hij helemaal onder een dun laagje olie zit. Oliedop zat er goed vast op, maar dit lijkt me toch niet de bedoeling?! :bloos:
 

emilio3333

Forumguru
Mijn Leon met inmiddels 45000 km verbruikt geen olie (meer).
Na 15000 km half litertje bij gevuld.
Nu na de 30000 km beurt en dus 15000 km verder keurig op max niveau.
 

Joske

Forumguru
Heb er nu 12.000 opzitten en ook maar eens het peil controleert, kon er bijna een liter bijgieten. Maar wat me nog meer opviel is dat het hele blok vettig is, alsof hij helemaal onder een dun laagje olie zit. Oliedop zat er goed vast op, maar dit lijkt me toch niet de bedoeling?! :bloos:
dan moet je oliepeil op exact min of zelfs minder gestaan hebben!?

aangezien het volume olie tussen min en max op de peilstok overeenkomt met exact een liter olie.

Vettig is natuurlijk relatief.. een foto van het motorblok? (er komt veel troep door je roosters het motorcompartiment binnen gewaaid en alles wordt zeiknat als je door de regen rijdt dus dat het vuil wordt is volstrekt normaal..)

Je zou het blok eens kunnen ontvetten en zien of de vettigheid snel terugkomt.
 
dan moet je oliepeil op exact min of zelfs minder gestaan hebben!?

aangezien het volume olie tussen min en max op de peilstok overeenkomt met exact een liter olie.

Vettig is natuurlijk relatief.. een foto van het motorblok? (er komt veel troep door je roosters het motorcompartiment binnen gewaaid en alles wordt zeiknat als je door de regen rijdt dus dat het vuil wordt is volstrekt normaal..)

Je zou het blok eens kunnen ontvetten en zien of de vettigheid snel terugkomt.

Hij stond nog niet onder de min, maar er wel aardig tegenaan, er is ook geen complete liter in gegaan. Bij deze de foto's. Streep getrokken met mijn vinger zodat het beter zichtbaar is.
WP_20140605_007.jpg WP_20140605_009.jpg WP_20140605_010.jpg WP_20140605_011.jpg
 

ertromp

Forumguru
@Joske + 1 Zo van de foto af houd ik het ook op vuil. Hoe lang heb je de auto? Rijdt je veel snelweg en/of file? Zelf reinig ik zeker 1x per jaar de complete motor ruimte :D
 
Bovenaan Onderaan