Olieverbruik O3 1.6 TDI

@Joske + 1 Zo van de foto af houd ik het ook op vuil. Hoe lang heb je de auto? Rijdt je veel snelweg en/of file? Zelf reinig ik zeker 1x per jaar de complete motor ruimte :D

Auto is van december 2013 en heeft nu 11.000 gelopen en voornamelijk snelweg, file probeer ik zoveel mogelijk te vermijden :D

Cordoba

Forumguru
Kan zijn dat je een keer achter een 'olie-stoker' hebt gereden en zo een vettig laagje opgelopen (of auto die net voor je gestart is, en warm heeft staan draaien terwijl jij geparkeerd stond). Ik zie voor kunststof kappen waar een laagje (vettig) vuil op zit, als je olie zou verliezen, is het wel heel eigenaardig als het daar terecht komt.

Kan zijn dat je een keer achter een 'olie-stoker' hebt gereden en zo een vettig laagje opgelopen (of auto die net voor je gestart is, en warm heeft staan draaien terwijl jij geparkeerd stond). Ik zie voor kunststof kappen waar een laagje (vettig) vuil op zit, als je olie zou verliezen, is het wel heel eigenaardig als het daar terecht komt.

Ik heb foto's van links tot rechts gemaakt om te laten zien dat het over de hele motor zit, het is niet gelocaliseerd op 1 plek zeg maar, het hele blok en alle rand apparatuur zit er onder. Bij een lekkage zou ik ook verwachten dat het zich zou beperken tot 1 gedeelte. Mijn Passat hiervoor was een mooi schoon blok, daar kun je hier niet echt van spreken.. het is nu na 10.000km één vette bende.

turboturbo

Forumguru
Het lijkt wel alsof er een heel dunne film vettig iets op zit, bijv. een laagje siliconen of tectyl. Lijkt me juist wel goed voor ter bescherming?

Het lijkt wel alsof er een heel dunne film vettig iets op zit, bijv. een laagje siliconen of tectyl. Lijkt me juist wel goed voor ter bescherming?

Daar lijkt het inderdaad op, misschien wel goed ter bescherming, maar als je even ergens op leunt zit je hand wel gelijk helemaal onder een plakkende smurry. Ik vind het niks :)

Cordoba

Forumguru
Nu gaan komen er eigenaren die ook zo'n conserveringslaagje willen, en als ze het zelf niet willen dan moeder de vrouw wel.

peterbaarlo

Senior Member
bij mij is het olieverbruik royaal afgenomen, tussen 0 en kmstand 30.000 (1e beurt) heb ik 2,5 liter olie bij moeten schudden.

tussen de 30.000 en 60.000 (onlangs 2e beurt gehad) geen olie meer bij hoeven vullen.

paulus474

Senior Member
Tsja, daar staat VW 507 00, en dat zou dan overeen moeten komen met 5W-30 volgens "internet".
Maar is dat dus altijd het geval, of kunnen het ook andere nummers dan die 5W-30 zijn?
En zou je olie van een specifiek merk moeten kopen, of maakt dat niet uit?

Edit:
Als je op de Shell pagina kijkt zie je bijvoorbeeld de olie
Shell Helix Ultra Professional AP-L 5W-30, deze is dan niet geschikt voor VW 507 00, maar de olie
Shell Helix Ultra Professional AV-L 5W-30 weer wel...?
Wat een gezever/onduidelijkheid.

Sorry voor dat bold en grote lettertype: gevalletje copy-paste...

Laatst bewerkt:

Joske

Forumguru
Castrol Edge

sowieso :thumbsup:

enneuh

niet bij je dealer halen.. daar betaal je bijna het dubbel van hetgeen je online betaalt ;)

Bovenaan Onderaan