Olieverbruik Octavia III

Spoetnik

Forumguru
@GerardN, wow wat een kilometers maak jij. Ik heb nu met de 1.6 TDI DSG 8000 km gereden. Mijn wagen is van 11/09 maar toen ik van het weekend peilde zit de olie net boven het minimum. Nog geen melding gekregen. Lijkt er wel op dat er bij mij een kleine liter uit is.... als de mannen in Tsjechië de motor tot aan de MAX hebben gevuld. Ik heb het niet gecontroleerd maar dan zou de dealer dat nog hebben moeten doen. Het is wel vlot, met mijn vorige wagen reed ik van beurt naar beurt zonder bij te hoeven vullen (30K)
 

emilio3333

Forumguru
Ik ben een rustige rijder. Mijn vorige Leon 1P 1.6 TDI heb ik rustig ingereden en moest ik om de 10000 km olie bijvullen.

Mijn huidige Leon 1.6 TDI heb ik stevig ingereden vanaf dat bij elke rit de olie op temperatuur was.
Gevolg: 0,0 olieverbruik. Ik hoef nooit bij te vullen tussen de beurten om de 30000 km.

Verder rij ik nu vrij rustig en af en toe even goed gassen om de boel schoon te blazen. Ik denk dat inrijden ook een groot deel belangrijk is voor het olieverbruik van de auto.
 

boontjeRS

Forumguru
Na 15000km staat oliepeil halfstok tss max en min. Volgende week olie verversen. Rij geen 30000 km met zelfde olie uit principe. Moet ik me dan ook geen zorgen om maken met betrekking tot bijvullen. Is privé wagen dus ietske meer zorg voor dragen dan lease. ;)
 

hemi24

Forumguru
Na 15000km staat oliepeil halfstok tss max en min. Volgende week olie verversen. Rij geen 30000 km met zelfde olie uit principe. Moet ik me dan ook geen zorgen om maken met betrekking tot bijvullen. Is privé wagen dus ietske meer zorg voor dragen dan lease. ;)

2x rare uitspraak...

Gebruik je ook een dubbele paraplu als het regent? Waarom dan niet gewoon het door de fabrikant voorgeschreven onderhoudsschema aanhouden?!?

Waarom zou ik minder zuinig met m'n leasewagen omspringen dan de privéwagen?!? Sterker nog: mijn leaseauto is properder dan de auto van de vrouw, terwijl die maar een fractie van de kilometers aflegt van wat ik doe...
 
E

Ex-lid 2926

Eigenlijk mag ik als bezitter van een O2 natuurlijk niet meedoen van dit topic...... Maar, mijn O2 1.9 TDI heeft er nu 165000 km opzitten en heb nog nooit olie bijgevuld tussen de beurten. De laatste beurt was in januari bij 142000 km en het niveau aan de peilstok is nog nauwelijks gezakt.
k ben nog steeds zo blij met mijn trekkertje. Degelijk, sterk en zuinig, maar wel wat lawaaiig.
 

boontjeRS

Forumguru
@hemi24 , zeg het toch " ben nu al 22j mrt de auto op weg. Vroeger alle 5000 km en nu alle 30000, akkoord olie is al betere kwaliteit maar als bijna niemand de 30000 km haalt zonder bij te vullen of zonder melding stel ik mij dan ook de vraag of dit goed is zolang te rijden met dezelfde olie. Qua smering zal het niet veel soeps meer zijn zulle.
Ten tweede bedoel ik met lease dus hier in België de firma wagens die elke 4j of minder omgeruild worden voor een nieuwe. Moest ik zo een firma wagen hebben trok ik het mij ook niet aan om zolang met zelfde olie te rijden.
En ja ik denk dat het typisch is voor vrouwen dat ze hun auto niet kunnen proper houden, spreek van ondervinding. Krijg je er toch niet in in hun mooi hoofdje. :banghead:
Grts Bart.
 

hemi24

Forumguru
@boontjeRS : ieder zo z'n ding, maar ik hou mooi vast aan de voorgeschreven 30k, wat in mijn geval ongeveer om het half jaar het geval is.

Om een zinnige uitspraak te kunnen doen van de kwaliteit van de olie na 30k (of 2jr), zul je het moeten laten onderzoeken.
Maar ik ga er vanuit dat de heren ingenieurs bij VAG dit hebben gedaan vóórdat ze de onderhoudsintervallen voor de dagelijkse praktijk hebben vastgesteld...

Feit is nu eenmaal dat een motor nu olie verbruikt om de bewegende delen te smeren. Ik heb dan ook liever een motor die elke 10k een litertje verbruikt, dan een motor waarbij het peil niet zakt...
 

Skoda-MAN

Forumguru
Naar mijn mening moet het niet nodig zijn om tussen de beurten door olie bij te vullen, een moderne motor met de huidige olie mag maar minimaal olie gebruiken om de katalysator te beschermen.
Ik heb met zogenaamde mindere merken als VAG gereden en die gebruikten nagenoeg geen olie, tussen de beurten nooit bijvullen. Dus de flauwekul dat een motor olie moet gebruiken en een liter op 10k prima is snap ik niet goed.
 

Spierings

Forumguru
Er zijn ook genoeg merken buiten VAG welke wel iets olie verbruiken, zie niet wat dit er mee te maken heeft...

Volgens mij staat er nergens dat een motor olie moet verbruiken... En met 1 liter op 10.000 km gaat er echt niks kapot hoor. Het verbruik moet wel aanzienlijk hoger liggen om een katalysator hierdoor kapot gaan...
 

hemi24

Forumguru
Ik zal het proberen uit te leggen:

Langs de zuigerveren zal er altijd wat olie mee omhoog geschraapt worden via de cilinderwand.
Deze olie komt in de verbrandingsruimte en zal dus via het uitlaattraject 'verdwijnen'

Een motor waarbij het oliepeil niet zakt verbruikt ook olie via bovenstaande weg, echter door ophoping van vocht/condens in het carter, achterblijvend roet, of nog veel erger: lekkage/bijmenging van koelvloeistof en brandstof die in de olie terecht komt, lijkt het alsof het oliepeil gelijkt blijft.
Bijmenging van bovenstaande beïnvloed de smerende werking van de olie.

Vooral HDI's van PSA zijn heel goed in het "op peil" blijven.
 

Skoda-MAN

Forumguru
alsof het oliepeil gelijkt blijft.
Bijmenging van bovenstaande beïnvloed de smerende werking van de olie.

Commonrail inspuitsysteem en brandstof gesmeerde hoge druk pomp, er is geen koelvloeistof verlies : waar komt dan de bijmenging vandaan?
Condens krijgt geen kans (i. v.m. schone oliedop te controleren ) en vrijwel altijd ritten van 100 km of meer enkele reis.
Op 20k nog geen 1/4 liter zo hoort het.
In de verschillende topics lees ik dat heel veel leden een veel hoger olieverbruik nog als normaal accepteren onder het mom van dat een motor olie moet gebruiken.
 

Joske

Forumguru
Gisteren terug melding gekregen op 24000 km om oliepeil te controleren.. 8000km na de vorige melding, met andere woorden, er is 0,5l verbruikt. Aangezien ik de vorige keer een halve liter bij laten vullen had. Nu opnieuw een halve liter bijgevuld. Ik verwacht de beurt van 30000 km te halen zonder te hoeven bijvullen :lezen:

heel erg blij ben ik er niet mee, maar zorgen maak ik mij voorlopig nog steeds niet. Als dit 1 liter bijvullen tussen 2 beurten wordt en dat blijft constant, lijkt mij dit acceptabel.
 
B

bijbeuner

Ik zal het proberen uit te leggen:

Langs de zuigerveren zal er altijd wat olie mee omhoog geschraapt worden via de cilinderwand.
Deze olie komt in de verbrandingsruimte en zal dus via het uitlaattraject 'verdwijnen'

Een motor waarbij het oliepeil niet zakt verbruikt ook olie via bovenstaande weg, echter door ophoping van vocht/condens in het carter, achterblijvend roet, of nog veel erger: lekkage/bijmenging van koelvloeistof en brandstof die in de olie terecht komt, lijkt het alsof het oliepeil gelijkt blijft.
Bijmenging van bovenstaande beïnvloed de smerende werking van de olie.

Vooral HDI's van PSA zijn heel goed in het "op peil" blijven.

Blijkbaar toch iemand die het werkingsprincipe van een verbrandingsmotor kent.
:thumbsup::thumbsup:
 

abelsj

Forumguru
Gisteren oliepeil nagekeken (km stand 9000 op dik 3 maanden) en geen olie verbruikt, als het zo verder gaat lukt het om tot 30000km te raken zonder bij te vullen.
 
24 september mijn Octavia Combi in ontvangst genomen - 1.6 TDI 110pk ...

Vandaag (bijna 3 mnd) bij 11.700 km op eens de "svp olie controleren" melding.
Zat idd erg lag - bijna 1 liter erbij moeten doen.
 

CDK

Forumguru
Bij de TDI motoren is het normaal dat je voor de 1e beurt 1 x moet bijvullen. Ook mijn vorige 2.0 TDI had het, daarna nooit meer. M'n 2.5 TDI die ik daarvoor weer had idem dito...
 

JvW

Senior Member
Dat kan wel zijn, maar bij die van mij is het toch echt elke 15K een liter...
 
Bovenaan Onderaan