Olieverbruik Octavia III

oco1979

Forumguru
verschil tussen om de 15.000KM of om de 30.000KM je olie vervangen,lig ook wel aan hoe je deze hebt gereden.
Lange afstanden of eerder kortere.
Hebter bij die oliepeil hoger is.
Reden,diesel bij de olie.
Als je om de 15.000km je olie+filter vervangd,zal je bijna nooit moeten bijvullen.

Weet ook dat olie van 15Dkm of 30Dkm een verschil zal zijn voor smering.
Bij een verversing komt nooit 100procent de oude olie mee.
Blijft altijd wat achter,als je dat maal zoveel buurten doe,zal de verse olie eerder vervuild geraken.
Je mag het draaien en keren zoveel je wil,als die verse olie heeft draaid deze altijd beter.
Olie is vlugger vuil door dat er DPF aanwezig is.
Daarmee dat ze ook adviseren dat je bij forceerde regeneratie van DPF,eerst oliepeil controleert en erna deze moet verversen.
Te veel olie kan via carter een motor doen op hol slaan.

Als je handbak hebt kan je deze nog geforceerd doen stil vallen,automaat jammer genoeg niet of je moet kunnen de luchtaanvoer dicht krijgen.
Daarvoor ga je superman moeten zijn,want motor zal ondertussen al lang om zeep zijn.
 

Skoda-MAN

Forumguru
Jij schrijft ; "Sommige motoren verbruiken meer boven een bepaalt peil waardoor deze meer gaan verbruiken als je hem op max houd terwijl er niks aan de hand is als je hem pas bij vult als hij laag staat..."

Dit is gewoon onzin het ene heeft met het andere niets te maken,als het olie peil nu op max. of min. staat heeft geen invloed op het wel of niet of meer of minder verbruiken van olie.
Jawel, in mijn (praktijk-) ervaring scheelt dat wel degelijk.

Iedere motor, groot of klein, benzine of diesel, bepalen hun eigen oliepeil.
de ene blijft lang op maximaal staan terwijl de andere van het zelfde merk en type snel naar midden peil zakt en daar blijft staan.
Als je die laatste motor elke keer naar maximum vult maak je er een oliezuiper van.
Geloof me na dik 40 jaar ervaring bij verschillende merken en afmetingen van voertuigen.
Geloof ook @Spierings en @Peter-036 maar op hun woord.
 

martijn v o

Forumguru
Heeft met de constructie van het onderblok en de carterpan te maken. Hoe lager je komt hoe minder onderdelen er zitten en hoe meer ruimte er over blijft voor de olie.
Dus van maximaal peil naar midden gaat vaak sneller dan van midden naar minimaal peil.
Spatsmering is vaak geen oorzaak, bij de meeste blokken wordt er zelfs bewust olie op de onderkant van de zuiger gebracht om deze te koelen.
 
Bovenaan Onderaan