Olieverbruik Octavia III

Frenkie

Forumguru
Dat is snel. Mijn O3 van (eind) sep 2015 staat momenteel rond de 13500, maar ik heb er nog niets in hoeven doen.

hemi24

Forumguru
Ook hier een 1.6TDI (110pk):
Melding bij ca 12.000km > ¾ ltr bijgevuld.
Ondertussen 52.000km gepasseerd en geen melding gehad.

Skoda-MAN

Forumguru
Vandaag de resterende 250 ml erbij gedaan ... nu staat hij weer precies goed.
Als je maar 1/4 liter hoefde bij te vullen dan komt de melding op je dashboard wel erg vroeg, lijkt niet in orde zijnde sensor.
Bij mij zou een halve liter gevuld kunnen worden maar nog geen melding en zo hoort het ook.

Deze ochtend weer als extra aanwakkersignal een geel driehoek om mijn dashboard - svp oliepeil controleren! :tegek:

Mijn O3 is van sep 2015 (My2016/1.6 TDI/110pk/Non-DSG).
Bij 11.000 km medio december rond 750 ml erbij moeten doen.
Zo meteen tijdens de lunchpauze eens kijken hoe veel het vandaag met 16.000 km gaat worden.

Deze keer ben ik wel voorbereid met de juiste olie van mijn dealer ...
:dankje:

Vandaag de resterende 250 ml erbij gedaan ... nu staat hij weer precies goed. :thumbsup:

Vandaag 18.500 km ... en weer 0,5 liter erbij ... *zucht*

B@s0302

Senior Member
Hmm @Uli Jansma.. das wel genoeg maar weet niet of het teveel is eigenlijk?
In mijn geval, zelfde motor andere uitvoering, voor de eerste 30dkm beurt 2x 250ml bij moeten vullen en afgelopen week bij km.stand 53000 weer een halve liter. Tijd voor de 60dkm beurt dus! ;)

peterbaarlo

Senior Member
mijn ervaring met een 1.6 TDI greenline
de mijne heeft voor de eerste beurt 0-30.000km 2 liter olie nodig gehad
van 30.000 tot 60.000 1-2 liter
van 60.000 tot 90.000 1 liter
van 90.000 tot 120.000 1 liter
nu bijna aan de 150.000 km beurt toe en nog niet bij hoeven vullen, oliepeil nog in midden peilstok..
ik krijg bij iedere grote beurt 1 fles olie van 1 liter mee, de eerste 2 beurten heb ik zelf een fles bij moeten kopen. sinds de 3e beurt was de fles die ik mee kreeg voldoende.

@Uli Jansma
er is dus hoop. auto is vanaf 3.400 km JD engineering getuned (als dat wat uit maakt)

Jese8

Ex-lid
Tot mn verbazing vandaag een melding dat de koelvloeistof wat laag stond, 100ml erbij en was mooi weer in het midden.

Pendragon

Donateur
Ik kreeg mijn eerste waarschuwing bij 14500km en toen heb ik er een liter bij moeten gooien (1.4TSi). Nu afwachten hoe lang het duurt ott de volgende keer. Ik heb niet gelijk bij aankoop gekeken hoe het stond.

@Jese8, af fabriek worden de vloeistoffen in de auto nogal minimaal gevuld. Ik zag dit bij de koelvloeistof ook. Normaal verbruik je vrijwel geen koelvloeistof, maar als hij al op minimaal staat dan is er natuurlijk kans dat je een melding krijgt.

Jese8

Ex-lid
Heb bij 10.000km destijds 300ml bijgevuld. Nu op 26.000 weer een beetje (100ml). Lijkt me niet shokkend, maar heb het nog bij geen enkele auto gehad. (2.0 TSI)

Gelukkig nog geen olie.

Spierings

Forumguru
Inderdaad pas bijvullen als deze daadwerkelijk te laag staat... Dus als het peil lampje gaat branden of op de peilstok te laag staat....

B

bijbeuner

Inderdaad pas bijvullen als deze daadwerkelijk te laag staat... Dus als het peil lampje gaat branden of op de peilstok te laag staat....

Dit zie ik anders, regelmatig eens je oliepeil controleren en niet wachten tot een lampje aangaat om u te waarschuwen dat je olie aan zijn min. is.
Wat doe je als je ergens op de snelweg rijd en je lampje gaat aan ? Op de pechstrook bijvullen of verder rijden??

Spierings

Forumguru
Dat lampje betekend niet dat je per direct bij moet vullen.. Daarom is het lampje vaak geel en niet rood. Gewoon doorrijden naar een stopplaats of thuis bijvullen.

Het oliepeil continu op max houden is gewoon niet nodig, goed = goed.

Sommige motoren verbruiken meer boven een bepaalt peil waardoor deze meer gaan verbruiken als je hem op max houd terwijl er niks aan de hand is als je hem pas bij vult als hij laag staat...

B

bijbeuner

@Spierings
Jij schrijft ; "Sommige motoren verbruiken meer boven een bepaalt peil waardoor deze meer gaan verbruiken als je hem op max houd terwijl er niks aan de hand is als je hem pas bij vult als hij laag staat..."

Dit is gewoon onzin het ene heeft met het andere niets te maken,als het olie peil nu op max. of min. staat heeft geen invloed op het wel of niet of meer of minder verbruiken van olie.

Spierings

Forumguru
Dat is geen onzin, er zijn bepaalde type motoren welke hier gevoeliger voor zijn als de ander. De oude auto van mijn schoonvader verbruikte duidelijk meer als hij hem iedere keer netjes op peil zette. Terwijl als hij wachten tot dat hij op minimum stond was het verbruik een heel stuk minder.

Het is niet alleen de spatsmering zoals peter al typte welke invloed heeft maar ook het lucht volume in het onder blok, bij een hoger peil is dat volume kleiner terwijl de zuigers nog steeds even veel lucht onder de zuigers verplaatsen. Dit heeft ook invloed op de carterdamp...

viffer

Lid
Kom op we praten hier maar over een 0.5 ltr olie vanaf het midden van de peilstok. Als het zo nauw komt hebben de heren ingenieurs toch een foutje gemaakt. Normaal worden dit soort zaken met een zeer veilige marge uitgerekend zowel op laag als op hoog oliepeil.

Spierings

Forumguru
Het komt toch voor, geloof het of niet.....
Het olieverbruik in dit topic komt ook door een foutje van de heren ingenieurs..

Bovenaan Onderaan