Oneindige DSG7 en tuning perikelen

LT83

Forumguru
Heel vervelend dat je niet tevreden bent, maar hier lopen wel 2 zaken door elkaar. Motortuning en DSG aanpassing. Volgens mij (als ik goed lees) hebben we hier uitsluitend te maken met een DSG probleem, de koppeling is vervangen namelijk. Iets loopt daar niet lekker, dat heeft niets met op maat of wel of geen rollenbank te maken. Een DSG aanpassing moet je altijd rijdend testen en ervaren hoe het schakelgedrag is. De uitdraai van de rollenbank die gepost is zitten geen pieken of dipjes in die je zou moeten kunnen voelen. Mijn advies is om toch nog eens de bak software of wellicht de mechatronic te laten checken. 350Nm is geen enkel probleem voor deze bak, ik heb ze zien passeren tot 400Nm met aangepaste software met standaard hardware.

Corne, die dipjes bij 2700 en 4300 merk je zeker tijdens het rijden!! Bij mijn Octavia had ik na 4 jaar ook een vergelijkbaar dipje rond de 3500 toeren,
dat merkte ik super goed. Niet direct heel honderlijk, maar je merkt gewoon dat het koppel weer stijgt.
Nadat ik de wastegate wat strakker heb laten zetten was dat overigens weer weg.
 

LT83

Forumguru
Corne, die dipjes bij 2700 en 4300 merk je zeker tijdens het rijden!! Bij mijn Octavia had ik na 4 jaar ook een vergelijkbaar dipje rond de 3500 toeren,
dat merkte ik super goed. Niet direct heel hinderlijk, maar je merkt gewoon dat het koppe zakt/afvlakt enl weer stijgt.
Nadat ik de wastegate wat strakker heb laten zetten was dat overigens weer weg.
 

Spinal

Forumguru
Als de ecu eruit moet wordt 'op maat' wel erg ingewikkeld, voor elke bijregeling de ecu weer er uit en er inzetten....
Dat stel ik me zo voor:).

Als de ECU eruit is wordt er een simulator geplaatst, zodoende kan de auto rijdend op straat en op de bank worden afsgesteld en de aanpassingen worden daarna in de ECU geschreven.

Wat ik overigens wel vreemd vind is dat de auto niet op de bank is afgesteld. Dat is normaal gesproken wel de bedoeling bij een chip op maat. Zodoende kunnen er nog kleine zaken worden bijgesteld om een mooie vloeiende lijn te krijgen.
Overigens is mijn auto ook niet op de bank afgesteld omdat deze defect was, een eerste vermogensrun lukte nog wel.
 

oco1979

Forumguru
Wat ne verhaal hier zeg.

Op maat is in mijn ogen het volgende.

Om goed te doen, eerst uitlezen of motor en/of dsg geen foutmelding is.
Testrit met de wagen kan ook nog.
Eerste test run op de vermogensbank, kijken wat die van pk en Nm heeft OEM.
analyseren van de gevens of er nergens iets raars in zit.
Dan overgaan tot tuning.
Terug testrun en kijken;
Dan nog eventueel aanpassingen doen om beter resultaat.
Testrit op de weg met eventueel uitlezen op foutcodes en REALTIME parameters als ze iets raar opmerken op grafiek.

Moet zeggen bij de 4 verschillende tuners dat ik al met wagens ben geweest doet niemand deze volgorde.

Ene doe dat zonder testbank en ander doe dan wel Realtime meting.

Ene moest ecu er uit om te flashen.
Andere 3 is het via OBD kunnen gaan.
Allemaal zeggen ze "OP MAAT" :pieker:

-----------------------------------------

Kunnen ze wagen niet terug origineel zetten en dan rijden en zien of het terug komt of niet.
Daaruit zou je al veel weten.

Als motor niet oke is zal deze wel doorgeven aan de DSG.
Motor ecu en DSG ecu communiceren met elkaar.

Als bijvoorbeeld de kleppen wat vervuild zijn ga deze ook niet perfect vermogen geven en zal dat schokje voelen als een dsg probleem.

Vraag moet gesteld worden,waarom doe deze dat op specifiek toerental.
Gezien de dsg in die ene versnelling staat.
Kan beveiliging zijn die niet is aangepast of zo dat hij koppel wat terugschroeft.

Verhaal van Motor op LPG, garage zeg dat van lpg komt en ander zeg dat van de motor zelf.

Maak dan eerst dat deze zonder de lpg goed loopt en dan pas terug lpg doen werken.

Maken dat de basis "goed" is om te beginnen;
 

haassie

Forumguru
@Luuk Thijssen.....inderdaad dat je dat merkt. Als ik het niet had bemerkt dan had dit topic niet bestaan:D......god I wish! Vraag is alleen, is het de DSG of is het de motor? Of reageert de een op de ander door een net verkeerde parameter?

Zit hier al een tijd mee en het lastige is op een gegeven moment dat je gewoon niet meer weet wat goed of slecht is en in ieder hikje of dingetje iets kwaadaardigs gaat zien. Daarnaast obsoluut geen vergelijkingsmateriaal. Wellicht iemand die wel een naar Eigen zeggen goed functionerende 1.8tsi dsg7 heft met tuning? Blijft natuurlijk altijd de discussie wat de een goed of slecht vind

Wellicht total zinloos maar ik weet niet wat een andere tuner vraagt voor een beoordeling van een vermogensuitdraai, of dat ze dit wellicht kostenloos doen, zal ook geen uur werk zijn, zodat iemand anders er een oordeel over kan vellen of het verloop van deze lijnen normaal is? Nou zal de ene tuner altijd zeggen dat de ander het niet goed doet. Maar wil gewoon zeker weten dat het best mogelijke resultaat en rijgedrag wordt behaald.
 

haassie

Forumguru
@oco1979.....dat van die kleppen wordt als het goed is de 29e onderzocht. Ik ga dan naar HBT voor walnut blasting. Eerst kijken of het nodig is en zonodig schoonblazen. Maar dat is wel het laatste wat ik eraan wil spenderen. Heb begrepen dat deze motoren nogal vervuild kunnen zijn al loopt de motor stationair gewoon netjes.
 

LT83

Forumguru
Het is de motor lijkt mij. Hij schakelt toch niet tijdens een run op de bank, wordt gewoon in 1 versnelling gemeten.
 

oco1979

Forumguru
@oco1979.....dat van die kleppen wordt als het goed is de 29e onderzocht. Ik ga dan naar HBT voor walnut blasting. Eerst kijken of het nodig is en zonodig schoonblazen. Maar dat is wel het laatste wat ik eraan wil spenderen. Heb begrepen dat deze motoren nogal vervuild kunnen zijn al loopt de motor stationair gewoon netjes.

stationaire zal je daar niet iets van merken of moet al extreem zijn.
Moet rekening houden dat deze meer lucht zal vragen na tuning en moet op het juist moment en hier vooral toerental voldoende debiet binnen komen dat er van gevraagd wordt.
Krijg die niet de juist hoeveel zal deze correctie doen van inspuiting of ontsteking met dipje tot gevolg.

Als het origineel al aanwezig was kan het gerust door de tuning versterkt zijn.
Zeg niet dat door de tuner zelf is veroorzaakt, maar door laat ons zeggen meer debiet en meer inspuiting en/of ontsteking bij te regelen kan iets totaal veranderen.

Nog mee met het verhaal.

Kan daar inkomen van de frustratie en een beetje hulpeloze situatie.

We kunnen hier maar info geven, maar dat de garage/tuner er niet echt iets mee doe of geen tijd wil vrij maken, dan is dat iets anders.

Time is money, storing zoeken kan rap gaan maar ook aan de andere kant zot van komen.
 

oco1979

Forumguru
vroeg of laat heb je met de directingespoten benzine motoren problemen met de kleppen.
Als er geen indirect injectoren ook nog extra aanwezig zijn.
Gezien de meeste moderne motoren directingespoten zijn, dat beloofd in de toekomst :sterretjes:
 

haassie

Forumguru
Heb de waarden van de fijnafstelling doorgestuurd naar een andere bekende tuner en een second opinion gevraagd aangaande de waarden (alles zonder logo's). Ik kan er zelf immers geen conclusie uit trekken dan maar extern advise inwinnen. Heb ook al een antwoord terug:


Ik heb even een leesbaar logje gemaakt van je bestand wat je toegestuurd hebt. Dit ziet er echt NIET uit. 

De gewenste druk is extreem hoog voor een 1.8 TFSI en gaat van 1.5 naar 0.7 bar.  Ook de geleverde druk zie je heel erg stuiteren. Dit kan simpelweg niet goed rijden, zeker niet in de manuele modus (laag op toeren tot hoog op toeren zul je echt een glooiend effect krijgen en geen mooie strakke koppelcurve).

De grafiek op de rollenbank oogt nog redelijk normaal, maar een auto met deze pieken en dalen in de log, zal er waarschijnlijk nog slechter uit zien op onze rollenbank (die wat meer meetpunten heeft/wat preciezer is).

Dit zou ik absoluut niet accepteren op deze manier. Dit zit echt in de motorsoftware die niet correct is ingesteld.


Wil ze echt nog wel een kans geven te herstellen en dus maar hopen dat hier iets mee gedaan kan worden. Wil of kan men dit niet dan terug naar een herkenbaar versie nummer van de ecu software (standaard) en wellicht de andere tuner een kans geven de motor op een goede manier te tunen en zo tot een beter resultaat te komen.

wordt vervolgd......
 

HarrieSkoda

Forumguru
Tof dat een andere tuner deze tijd ervoor neemt.

Let wel; concurrent tuners hebben het niet zo op elkaar.
Ze zullen dus liever willen zien dat je zegt dat je naar hun gaat, waar je het liefst dan ook nog wat centjes achterlaat..

Ik ben benieuwd en lees aandachtig mee..
 

haassie

Forumguru
Daar heb je gelijk in maar ik neem aan (is gevaarlijk, weet ik) dat hij die cijfers beter interpreteerd dan ik. Hij heeft telefonisch ook nog wat uitleg gegeven wat de standaardwaarden zonder tuning zijn en welke waardes hier worden gebruikt en wat de standaard turbo aankan voordat sensoren de boel terugregelen. Klonk plausibel, of misschien hoor ik alleen nog maar wat ik wil horen ;)

Ze mogen de centen houden als ze het oplossen, zoniet (willen/kunnen) dan lijkt het me fair dat ze tuning verwijderen en wellicht het bedrag voor motortuning deels retourneren. Anders betaal je voor iets wat ze niet hebben kunnen realiseren. Toch?
 

Huibdos

Senior Member
Toen mijn DSG koppelingsplaten op waren heb ik me op Youtube laten informeren hoe dat moet.
Ik zou die klus overlaten aan een specialist. (overigens heeft TVS dat bij mij gedaan, en perfect)
Ik mis in deze hele discussie de controle van het werk van een garage die in eerste instantie een auto leverde die binnen de garantie moest worden gerepareerd.
 

haassie

Forumguru
De koppelingsplaten zijn vervangen door de VAG dealer zelf (De Waal). Viel toen binnen de garantie en dan ga je niet naar een derde partij waar je er zelf voor moet betalen. Daar ging de VAG dealer niet mee akkoord. Overigens is na de vervanging een 6000km goed standaard gereden en tijdens de eerste tuning sessie is alles uitgelezen en alles was foutloos. Dit bij de TVS! waar ik inderdaad naar toe ben gegaan voor de DSG optimalisatie, omdat zij op dit vlak de beste zijn.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Dit bij de TVS! waar ik inderdaad naar toe ben gegaan voor de DSG optimalisatie, omdat zij op dit vlak de beste zijn.

Dat is maar helemaal de vraag. Ze zijn vooral in dsg gespecialiseerd. Dat wil niet zeggen dat andere gerenommeerde bedrijven er niet even goed in zijn. Mijn ervaring elders met inmiddels 3 auto's waarbij de dsg werd aangepast, zijn uiterst positief
 

eriktv

Forumguru
Ik kan technisch helemaal niks zinnigs toevoegen, maar lees wel met interesse mee en wou je even aangeven dat ik het heel vervelend vind voor je. Ik ben zelf erg tevreden over tuning en DSG-optimalisatie bij TVS (met de 2.0TDI en DSG-6, heel wat anders dus). Heel veel sterkte en wijsheid met het zoeken naar een oplossing :troost:
 

TurboT

Forumguru
Interessant dit allemaal. Ik heb volgende week woensdag een afspraak met TVS. Ik heb na het chippen +'DSG opti de schommelingen in de toeren. Bij manueel schakelen vieL het me pas op. Ik zie dit echt als een software probleem.
 

B.Stuurder

Forumguru
Over vermogen en koppel, ik weet niet of er mechanisch iets anders is aan motor en/of Dsg, maar een "nieuwe" 1.8 (standaard 180 pk en 280 Nm) moet zeker 230 pk kunnen halen, op maat getuned weliswaar. Ik heb met een CAI zelfs al 250 pk gezien. 350 Nm is wel de grens, iets daar onder blijven is beter, maar dan moet de DSG software wel worden aangepast. Overigens is een hoger koppel bereiken voor de 1.8 ook geen probleem, reden temeer om "op maat" te laten tunen. Sowieso moet de koppelbegrenzing worden opgerekt, amders tuned de DSG het motorvermogen terug tijdens gebruik. Daarnaast is de klemkracht verhogen op de koppelingsplaten ook wel aan te raden. Slippen doet de bak dan echt niet meer, waar deze dat standaard nog wel eens wil doen.
 

haassie

Forumguru
@B.Stuurder Klemkracht=klampforce en wordt standaard in die DSG optimalisatie meegenomen, daarnaast wordt het maximale koppel verhoogd wat de bak aankan om de tuning te kunnen verwezenlijken. Mijn standaardwaarden zijn 160pk/250nm fabrieksaf, niet vooraf gemeten overigens. De beloofde op maat 340nm/215pk is voor mij meer als voldoende. Iets minder zelfs ook wanneer dit goed rijgedrag op zou leveren.

De totale tuning in mijn auto is verkocht als "op maat" (DSG + opmaat motor normaal 999eu), maar zoals al eerder beschreven vraag ik me af hoe op maat deze "op maat" werkelijk is gezien de ervaringen die ik nu heb.....Er wordt wel een piek gehaald maar het gaat ook om hoe die piek wordt bereikt (vloeiend of schokkerig of golvend) blijft gewoon hele lastige materie voor een leek en alleen een expert kan denk ik bepalen of alles optimaal is. En dat zouden zij moeten zijn. Vandaar dat ik aandring op een vervolgbezoek(je)

@TurboT.....doe er zeker je voordeel mee en NIET eerder vertrekken voordat je 100% zeker bent dat alles goed werkt. Goede proefrit maken van zeker 30-45 minuten in alle schakelgroepen (licht op het pedaal/half gas/volgas) ipv rondje om het gebouw. Volg desnooods te stappen beschreven in een adaptierit, geen idee of dit helpt. Na afloop, goed voelen of alles echt 100% vloeiend verloopt. Open deuren misschien, maar vaak is het lasting in te schatten of alles goed werkt zeker omdat die DSG zichzelf ook nog aan moet passen aan de nieuwe situatie, en het is vervelend als je dit op de weg terug of later pas bemerkt

Ik zeg :"je moet het fruit plukken als het rijp is" Daarna wordt het allemaal wat minder :banghead:
 

eriktv

Forumguru
Zijn er nog andere forumleden met een grafiekje van hun getunede 1.8TSI (al dan niet met DSG)? Wellicht interessant om de koppelcurves eens naast elkaar te leggen.
 
Bovenaan Onderaan