haassie
Forumguru
Afgelopen donderdag maar weer eens het land doorgekacheld richting TVS om even alle zaken nogmaals door te nemen. DSG tuning en motortuning en even kijken of het e.e.a. nog op elkaar afgestemd is, omdat de boel regelmatig slipt. De motor was recentelijk schoongemaakt bij HBT en loopt al soepeler en schokt minder.
Ik heb het probleem de afgelopen weken echt vaak voorbij zien/horen komen met het vochtige weer, bij zowel koude en warme bak (lees platen), dus had eindelijk iets aantoonbaars,dacht ik. Afgelopen week, een dag of 2 voor de afspraak deed het zich weer echt minimaal voor waarbij ik dus alweer begon te vrezen of het euvel zich wel zou openbaren bij mijn bezoek aan TVS. Je raadt het natuurlijk al...minimaal, ondanks de omstandigheden, koud sneeuwerig/regen vochtig weer, wat normaal "ideaal" is voor de slip. Maar dit ter zijde.
Bij aankomst heb ik eerst met Rico even een rondje gereden met de laptop eraan. In de D, S en handmatig in de 4 en 5 optrekken uit lage toeren, doortrekken hoog in toeren, kickdown etc. Een keer of twee hebben we het gehoord en gevoeld, waarbij de slip ook in de grafiek zichtbaar is. Het voelde echter lang niet zo erg als anders. Daarna terug om de gegevens even te bekijken van de motor en DSG. Motor was gewoon ok en viel ruim binnen de toegestane waarden qua tuning. Met alle reeds uitgevoerde wijzigingen/aanpassingen in de DSG software was de grens wel bereikt. De slip zou wellicht volledig weg genomen kunnen worden door de plaatdruk nog verder te verhogen echter zou dit schadelijk worden voor de bak/platen en na korte tijd tot nog grotere problemen kunnen gaan leiden, hetgeen voor mij geen optie was. Volgende week n.l op vakantie en wil hier dan niet mee gaan experimenteren. Ze hadden hier n.l. al eens ervaring mee gehad met een later gestrande auto. De bak moet n.l. een bepaalde minimale slip hebben echter gaat de dsg7 hier minder goed mee om dan een DSG6 . De DSG6 (platen in olie) heeft zelfs meer slip als een DSG7 (droge plaat) echter schakelt deze vele malen soepeler omdat de boel in de olie ligt. Hoop dat binnenkort eens te ervaren door gewoon bij een dealer langs te gaan, het schijnt echt een wereld van verschil te zijn qua rijervaring.
Daarna is de motortuning verwijderd en heb ik even standaard geprobeerd. Was ineens weer een tam schaap zeg maar alles leek wel veel vloeiender voor mijn gevoel. Ook weer even de laptop en ook nu werd dezelfde hoeveelheid slip toch nog steeds gemeten hoewel minimaal. Het lijkt erop dat met het lagere Koppel/vermogen het probleem minder voelbaar/hoorbaar is en dat het door de tuning versterkt wordt (zo ervaar ik het). Is echter lastig te bewijzen als het probleem zich niet echt uit. Bij terugkomst weer even de gegevens bekeken en besproken. Om het echt te goed te kunnen meten wellicht de auto een keer achterlaten en koud testen een paar dagen. Het probleem zit hem echter niet in de tuning maar in de koppelingen.....en dan met name het materiaal.
We hebben ook nog even twee identieke koppeling sets op de werkbank naast elkaar gelegd, wel andere productie datums....hetzelfde type dus echter met verschillende materialen in de koppelingsplaten....beiden van het merk LuK. Bij het zachte "oude" type voel je bij het toepassen van handmatige druk de platen direct aangrijpen en is de weerstand voelbaar groter (lees minder slip), echter is het materiaal dus zacht en meer gevoelig voor slijtage (bij stock software!!), terwijl bij de harde nieuwere platen bij nagenoeg dezelfde druk de platen veel makkelijker draaien (lees meer slip) echter slijten deze door het gebruikte materiaal toch minder hard en word de slip beperkt door hogere druk op de platen. Echter hebben deze hardere platen als nadeel dat ze minder goed op temperatuur komen en blijven en dat weersinvloeden de boel kunnen beinvloeden.
De enige oplossing (of minimalisering) voor het slip probleem lijkt toch echt het plaatsen van een andere koppeling van het oude type die door aangepaste DSG software minder hard slijt. Dit was recentelijk ook bij een ander gedaan, had al twee maal een nieuwe koppeling van het nieuwe type geplaatst gekregen bij de dealer waarna de slip niet verdween. Met de nieuwe oudekoppeling was het probleem opgelost. Vraag is alleen wil ik deze kosten maken voor minimalisering (het moet gewoon echt 100% weg zijn anders niets) of ga ik voor een andere auto waarbij ik de haat/liefde verhouding met deze auto verbreek (eigenlijk meer met de dsg7). Het is niet schadelijk maar rete irritant!!!
Zelfs de nieuwe autos hebben deze slip. Open youtube en zoek op "Passat b8 slip"
Uiteindelijk hebben we de tuning tussen standaard en "op maat" laten afstellen. Er zit dus nu een mildere tuning op, maar meer dan genoeg om de berg op te komen. Daarnaast is de bak ook nog gereset om hem weer een keer in te laten leren (op mijn eigen verzoek). Maakt waarschijnlijk niets uit maar toch, baat het niet dan schaadt het niet. Eerst in de buurt nog even met de verschillende versnellingen(4 en 5) een paar minuten gereden, achteruit, auto uit aan en herhalen. Daarna naar huis gereden en af toe goed opgetrokken. Moet zeggen dat het tot op heden nog minimaal waarneembaar is. Maar het is nog steeds minimaal waarneembaar!
Eerst maar eens op vakantie en dan beraden wat ik verder wil doen met dit dossier hoofdpijn
In ieder geval wil ik Rico en TVS bedanken voor de gespendeerde tijd voor het nader bekijken en uitleggen van het probleem. We houden nog contact over hetgeen we besproken hebben.
Ik heb het probleem de afgelopen weken echt vaak voorbij zien/horen komen met het vochtige weer, bij zowel koude en warme bak (lees platen), dus had eindelijk iets aantoonbaars,dacht ik. Afgelopen week, een dag of 2 voor de afspraak deed het zich weer echt minimaal voor waarbij ik dus alweer begon te vrezen of het euvel zich wel zou openbaren bij mijn bezoek aan TVS. Je raadt het natuurlijk al...minimaal, ondanks de omstandigheden, koud sneeuwerig/regen vochtig weer, wat normaal "ideaal" is voor de slip. Maar dit ter zijde.
Bij aankomst heb ik eerst met Rico even een rondje gereden met de laptop eraan. In de D, S en handmatig in de 4 en 5 optrekken uit lage toeren, doortrekken hoog in toeren, kickdown etc. Een keer of twee hebben we het gehoord en gevoeld, waarbij de slip ook in de grafiek zichtbaar is. Het voelde echter lang niet zo erg als anders. Daarna terug om de gegevens even te bekijken van de motor en DSG. Motor was gewoon ok en viel ruim binnen de toegestane waarden qua tuning. Met alle reeds uitgevoerde wijzigingen/aanpassingen in de DSG software was de grens wel bereikt. De slip zou wellicht volledig weg genomen kunnen worden door de plaatdruk nog verder te verhogen echter zou dit schadelijk worden voor de bak/platen en na korte tijd tot nog grotere problemen kunnen gaan leiden, hetgeen voor mij geen optie was. Volgende week n.l op vakantie en wil hier dan niet mee gaan experimenteren. Ze hadden hier n.l. al eens ervaring mee gehad met een later gestrande auto. De bak moet n.l. een bepaalde minimale slip hebben echter gaat de dsg7 hier minder goed mee om dan een DSG6 . De DSG6 (platen in olie) heeft zelfs meer slip als een DSG7 (droge plaat) echter schakelt deze vele malen soepeler omdat de boel in de olie ligt. Hoop dat binnenkort eens te ervaren door gewoon bij een dealer langs te gaan, het schijnt echt een wereld van verschil te zijn qua rijervaring.
Daarna is de motortuning verwijderd en heb ik even standaard geprobeerd. Was ineens weer een tam schaap zeg maar alles leek wel veel vloeiender voor mijn gevoel. Ook weer even de laptop en ook nu werd dezelfde hoeveelheid slip toch nog steeds gemeten hoewel minimaal. Het lijkt erop dat met het lagere Koppel/vermogen het probleem minder voelbaar/hoorbaar is en dat het door de tuning versterkt wordt (zo ervaar ik het). Is echter lastig te bewijzen als het probleem zich niet echt uit. Bij terugkomst weer even de gegevens bekeken en besproken. Om het echt te goed te kunnen meten wellicht de auto een keer achterlaten en koud testen een paar dagen. Het probleem zit hem echter niet in de tuning maar in de koppelingen.....en dan met name het materiaal.
We hebben ook nog even twee identieke koppeling sets op de werkbank naast elkaar gelegd, wel andere productie datums....hetzelfde type dus echter met verschillende materialen in de koppelingsplaten....beiden van het merk LuK. Bij het zachte "oude" type voel je bij het toepassen van handmatige druk de platen direct aangrijpen en is de weerstand voelbaar groter (lees minder slip), echter is het materiaal dus zacht en meer gevoelig voor slijtage (bij stock software!!), terwijl bij de harde nieuwere platen bij nagenoeg dezelfde druk de platen veel makkelijker draaien (lees meer slip) echter slijten deze door het gebruikte materiaal toch minder hard en word de slip beperkt door hogere druk op de platen. Echter hebben deze hardere platen als nadeel dat ze minder goed op temperatuur komen en blijven en dat weersinvloeden de boel kunnen beinvloeden.
De enige oplossing (of minimalisering) voor het slip probleem lijkt toch echt het plaatsen van een andere koppeling van het oude type die door aangepaste DSG software minder hard slijt. Dit was recentelijk ook bij een ander gedaan, had al twee maal een nieuwe koppeling van het nieuwe type geplaatst gekregen bij de dealer waarna de slip niet verdween. Met de nieuwe oudekoppeling was het probleem opgelost. Vraag is alleen wil ik deze kosten maken voor minimalisering (het moet gewoon echt 100% weg zijn anders niets) of ga ik voor een andere auto waarbij ik de haat/liefde verhouding met deze auto verbreek (eigenlijk meer met de dsg7). Het is niet schadelijk maar rete irritant!!!
Zelfs de nieuwe autos hebben deze slip. Open youtube en zoek op "Passat b8 slip"
Uiteindelijk hebben we de tuning tussen standaard en "op maat" laten afstellen. Er zit dus nu een mildere tuning op, maar meer dan genoeg om de berg op te komen. Daarnaast is de bak ook nog gereset om hem weer een keer in te laten leren (op mijn eigen verzoek). Maakt waarschijnlijk niets uit maar toch, baat het niet dan schaadt het niet. Eerst in de buurt nog even met de verschillende versnellingen(4 en 5) een paar minuten gereden, achteruit, auto uit aan en herhalen. Daarna naar huis gereden en af toe goed opgetrokken. Moet zeggen dat het tot op heden nog minimaal waarneembaar is. Maar het is nog steeds minimaal waarneembaar!
Eerst maar eens op vakantie en dan beraden wat ik verder wil doen met dit dossier hoofdpijn
In ieder geval wil ik Rico en TVS bedanken voor de gespendeerde tijd voor het nader bekijken en uitleggen van het probleem. We houden nog contact over hetgeen we besproken hebben.