Oneindige DSG7 en tuning perikelen

Highway

Forumguru
Voordat ik mijn 1.8 heb laten tunen, heb ik eerst een gesprek gehad om te achterhalen wat slim zou zijn. Ik heb mijn verwachtingen en eisen kenbaar gemaakt, waarop ik geadviseed werd standard tuning te doen.

1 eis die ik had - zonder problemen 95 kunnen tanken.

Tank nog steeds 95, en heb nog nooit een probleem gehad wat ik zou kunnen toeschrijven aan de tuning. Auto is ook getuned (zonder op-maat tuning dat wel) met 95 in de tank.
 

TurboT

Forumguru
Bij het tunen vragen ze dit wel. Anders bestaat de kans dat je terug komt, omdat de motor pingelt.

Vaak willen ze vooraf dat je 98 tankt zodat men nauwkeuriger kan chippen.
 

haassie

Forumguru
Hebben ze dat bij jou aangegeven of gevraagd dan? Is Bij mij nooit gevraagd en ten tijde van de tuning tankte ik alleen 95.
 

haassie

Forumguru
Inderdaad iedere keer naar varsseveld is wat teveel van het goede....mits je er woont natuurlijk:D
 

TurboT

Forumguru
Hebben ze dat bij jou aangegeven of gevraagd dan? Is Bij mij nooit gevraagd en ten tijde van de tuning tankte ik alleen 95.

Het Octaangehalte is zuiverder. Je wil het zo nauwkeurig tunen. Als je Standaard altijd 95 tankt dan stellen ze het automatisch bij. @haassie yes mij werd er destijds gevraagd.
 

Spinal

Forumguru
Mij is het ook gevraagd. Ik rij altijd met 98, rijden met 95 is ook geen probleem alleen zal de ontsteking worden bijgesteld onder vollast (dmv de knock sensoren wordt de ontsteking bijgesteld om pingelen te voorkomen) dus dan heb je wat minder vermogen. Tijdens deellast merk je geen verschil wat rijgedrag betreft.

@haassie ik krijg een beetje het idee dat jou auto een haast klusje tussendoor is geweest. Als ik lees hoe ze met jouw vragen omgaan, doen ze een beetje vaag.
Overigens ben ik zelf meerdere malen bij TVS geweest met verschillende auto’s en alle keren met volle tevredenheid. Bij mijn vorige auto, Seat Leon, had ik een grotere turbo gemonteerd en daar laten afstellen (met de oude turbo heb ik hem daar ook al laten tunen) en toen hebben ze echt op de bank veel tijd gestoken om de lijnen zo strak mogelijk te krijgen. Ze kunnen het dus wel degelijk.
 

haassie

Forumguru
Vandaag met TVS gesproken. We hebben het e.e.a besproken en mijn pijnpunten aangegeven en binnenkort een nieuwe afspraak om de zaken nog eens diep en goed te meten om te zien of alles oke is of niet. Er wordt 1:1 tijd vrij gemaakt om even goed de zaken te analyseren. Is/zijn de afstellingen gewoon ok en ben ik nog steeds niet tevreden dan kan en mag ik zaken naar keuze ongedaan laten maken als ik dat wil en standaard SW testen om te zien of dat beter is. Zijn zaken niet ok tijdens meten dan wordt het aangepast als het de software al zou zijn. Goede nazorg waar ik mee kan leven. Alleen het financiele aspect bekijken als er iets verwijderd wordt.
Ze geven ook aan dat een hoop voort komt uit de nieuwe koppelingset in de dsg7 en niet zozeer de tuning van motor of dsg software. Deze is van VAG uit geinstalleerd en van een nieuwer type en ander harder slijtvaster materiaal om de welbekende slijtage te verminderen. Soms werken ze goed, soms niet. Dit materiaal is nl minder goed bestand tegen koude en vocht. Niet op temperatuur slipt de koppeling soms kort met gonzend geluid tot gevolg en schokkerig gedrag. Het stapjesprobleem. Wanneer je een nieuwe koppeling van het oude type monteert zou het zijn verholpen. De VAG dealer plaatst deze niet meer omdat ze er niet meer aan kunnen komen en/of niet meer mogen plaatsen. TVS heeft ze nog wel. A ~1100eu? Zo ver ga ik echter denk ik niet meer. Blijkt het echt de Koppeling te zijn dan wellicht maar iets anders kopen? Dan echt nooit meer dsg ondanks het feit dat er ook andere goede types zijn....wellicht zelfs buiten de VAG groep. Zonde want voor de rest is het een heerlijke ruime reisauto...maar ja Een ezel stoot zich in het algemeen....hoewel je met andere merken weer andere sores hebt...het is wellicht de emotie

Ten tijde van de tuning reed ik eu95 dus is de fijnafstelling op deze brandstof uitgevoerd.

To be continued.....
 

Rosinfield

† In Memoriam
Moet zeggen dat ik het een ongeloofwaardig verhaal vind; identieke koppelingsplaten die soms wel en soms niet problemen opleveren. Kan me niet voorstellen dat dergelijke onderdelen van dezelfde fabrikant, van wisselende kwaliteit zijn.
 

haassie

Forumguru
Stapjesprobleem DQ200
Het in stapjes oplopen van de toerenteller, ofwel het licht slippen van de koppeling, is momenteel een groot probleem bij dit type versnellingsbak en wordt veroorzaakt door de huidige DQ200 koppelingen van Volkswagen. T.g.v. de hoge slijtage bij oudere koppelingen is het materiaal van de huidige koppelingen harder/slijtvaster gemaakt. Voordeel hiervan is dat de koppeling minder hard slijt, maar nadeel is dat vooral koud soms slip waar te nemen is. De klachten gaan vaak gepaard met een dreunend geluid bij slippen. Bij Volkswagen valt dit vaak onder ‘’producteigenschap’’ maar goed is het natuurlijk niet. Sommige auto’s hebben hier wel last van, andere weer niet. Vaak gaat het na goed inrijden (inlopen van de loopvlakken) weg, maar soms ook niet.

We hebben hiervoor speciale software ontwikkeld waarmee dit probleem in 50% van de gevallen compleet verholpen wordt, en in 80-90% van de gevallen ‘’acceptabel’’ gemaakt wordt. Hoe het in dit geval gaat uitpakken is eigenlijk alleen proefondervindelijk vast te stellen.

Normaal rekenen we voor deze aanpassing een meerprijs van 199 euro, echter aangezien de auto hier ook een reparatie heeft gehad is het gratis.

Advies is om een afspraak te maken voor deze speciale software. Wij zetten dan de speciale software er waarna de klant een week lang aanzien of het probleem verholpen is. Mocht dit niet het geval zijn dan moet de auto neergezet worden voor nadere analyse. (metname omdat het probleem vooral alleen met koude koppeling optreed, is het vrijwel onmogelijk een goede analyse in 1 keer te doen aangezien de koppeling na +/- 30 minuten rijden op bedrijfstemperatuur is en het probleem dus afneemt)
 

HarrieSkoda

Forumguru
Standaard bericht, die heb ik al vaker voorbij zien komen namelijk.

Het lijkt net of ze al de probleempjes die ontstaan onder die koppeling schalen. Wel lekker makkelijk, dat klopt.

Vind het overigens wel belachelijk dat ze er ook nog bij vermelden 'omdat de auto hier een reparatie heeft gehad is het gratis'. Nee, niet goed is óf oplossen óf geld terug.

Nu lijkt het net of je hun heel erg dankbaar moet zijn voor het feit dat ze het gratis oplossen, wat eigenlijk normaal geld zou kosten.

Gelukkig kost de tuning & DSG optimalisatie al bijna niets....

Allemaal leuk en aardig, maar als je telkens op en neer moet blijven rijden om het helemaal juist af te laten stellen, ben je een fortuin aan brandstof kwijt, om over de tijd nog maar te zwijgen. Ook lastig voor mensen die doordeweeks tijdens kantooruren werken.

Misschien mag ik het niet hardop zeggen, maar door alle berichten die ik de laatste tijd onder ogen heb gekregen, lijkt het net alsof ze 'snel geld willen verdienen'.

Mooi meegenomen bij de mensen die akkoord zijn en nergens over klagen, en helaas bij de mensen die er wel op terugkomen, daar steken ze dan even wat meer tijd in om het op te lossen. Kost die klant dan wel brandstof en tijd.
 

Octavia32

Forumguru
Ik wil er eigenlijk niet veel over zeggen,bij mij is het uiteindelijk goed gekomen.
In dit geval gaat het om een 1.2 Tsi dsg7 voor een yeti uit 2010

Hier heb ik een compleet nieuwe dsg op laten zetten icm motor en dsg tuning op maat.

De eerste keer dat ik hem terug kreeg maakt de auto een brommend geluid als je accelereert.
Hierdoor is hij terug geweest en dacht men aan de homokineet.
Na vervanging hiervan was het nog niet opgelost. Ik heb uiteindelijk aangedrongen op een andere nieuwe bak en dat is gebeurd sinds die tijd geen problemen meer gehad.

Het is een goed bedrijf en goede gasten echter hebben ze in mijn ogen meer werk dan ze aan kunnen.

En als je aan de andere kant van Nederland woont of in België dan is op en neer rijden naar Varsseveld best ingrijpend om ergens naar te kijken of aan te passen.
 

haassie

Forumguru
Volledige bak vervangen?...toe maar....nogmaals dan denk ik dat ik de auto vervang haha dan ben ik er wel zo klaar mee. Kost dat iets van 2000+? Leg mn geld dan liever ergens anders bij. Wel bij een dealer inruilen op minimaal 30 minuten rijden zodat het e.e.a niet te veel op valt...zucht

Aan de kennis kunde van het personeel twijfel ik ook echt niet. Ze zijn kundig zat. Het is meer de magische driehoek tijd/geld/kwaliteit. Pas een van de drie + of - aan en het heeft gevolgen voor de andere twee.

Nogmaals ik ben de leek en ben overgeleverd aan de specialist... hoop dat het goed komt en anders back to basic!
 

haassie

Forumguru
Zoals al enkele keren vermeld dat ik daaraan ook niet twijfel(kunde)..wel dat het soms wat chaotisch overkomt op mij, kan het absoluut mis hebben hoor, heb dat ook met ze besproken. Wil ze ook niet in kwaad daglicht zetten. Misschien kan het ook geen kwaad dit een keer te horen en kan men hier aan werken. Zonder feedback geen verbetering. Ik kan in mijn werk ook geen 4 dingen tegelijk....daarom to be continued:thumbsup:
 

LT83

Forumguru
Hij zegt toch ook nergens dat de dsg kapot is gegaan na de tuning? Geeft aan dat hij een compleet nieuwe dsg op de auto heeft laten monteren en daarna de motor en bak software heeft laten aanpassen door TVS. Vervolgens was hij niet tevreden met het resultaat daarvan. of lees ik het nu verkeerd?
 

haassie

Forumguru
Ik geef aan als totaalvervanging in mijn geval de oplossing zou zijn dat ik mn geld liever ergens anders bij leg....mijn auto is gekocht voor een bedrag zonder het incalculeren van een misschien defecte dsg. Althans daar was de prijs zeker niet naar. Of misschien was de prijs er juist wel naar (vrij hoog) en met het geld van de eveneens aangekochte garantie was het vervangen van de koppeling voor hen...VAG...reeds ingecalculeerd

Ik ga weekend vieren...
 

Octavia32

Forumguru
Ter info: Betreffende auto is met een defecte DSG aangeschaft, daar was de prijs ook naar en de nieuwe versnellingsbak was reeds ingecalculeerd. Toch @Octavia32?

Inderdaad de yeti had een defecte bak bij aankoop, echter nadat er een nieuwe bak is geplaast had ik toch nog problemen

In de vorm van een resonantie laat het duidelijk zijn dat dit het niet zo is fat hij getuned was en daardoor kapot ging.

Ik had een defecte bak en de nieuwe due geplaatst was was dus ook niet fris.hierna is alles opgelost maar moest wel een paar keer op en neer naar Varsseveld
 

Octavia32

Forumguru
Of topic
Toen de yeti aangeschaft werd was er al bekend dat de bak niet fris was, en heb dit uit onderhandeld door de prijs te laten zakken.

Uiteindelijk is hierdoor de mogelijkheid ontstaan of voor een kleine meerprijs een compleet nieuwe dsg te plaatsen met tuning

En nu maar weer on topic
 
Bovenaan Onderaan