Onze gekke Cactus op wielen

Status
Niet open voor verdere reacties.

JeSko

Forumguru
Ik mag op consultatie bij de garage, iets met een kapotte klep, waardoor er geen olie meer rondgaat in het blok, iets waar ze pas achterkomen na bijvullen olie. Blok moet eruit, Kostprijs alvast 2700 euro. Om te janken, ik kom hier op terug van zodra ik meer weet.
 

JeSko

Forumguru
Klep van de oliepomp is kaduuk, dwz, zolang er geen oliedruk wegvalt, zoals bij een oliewissel, rijd je hier ongemerkt met door. Het is vanaf het moment dat die druk wegvalt, dit probleem aan het licht komt. Hiermee kan dus geen meter meer gereden worden.

Wat moet er uit, de gehele motor en de transmissie. De mekanieker zei me dat deze motoren normaal beter zijn dan de geblazen puretech, echter hebben ze met die puretech niet zoveel moeite om alles te vervangen, bij de VTI moet alles er dus uit waardoor het zoveel kost. De mekanieker zei ook dat ze deze motoren,1.2 - 3 cylinder, snel op zijn en niets dan problemen geven, zowel bij PSA als bij VW. Die man was het duidelijk beu, op dit moment wist hij me te vertellen stonden er nog 3 binnen zoals mijne, allemaal gesprongen riemen, kapotte pompen, allen rond 60.000-100.000 km.

Ik heb geen vertrouwen meer in deze auto, nooit nog een 3 pitter voor mij, ik was om, maar dit :thumbsdown: dus nu door de zure appel heen, 2780 euro alles incl.

Distributie
Onderhoud
Keuring klaar
Nieuwe oliepomp

Fuck.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Klote. Snap het verlies van vertrouwen. Denk alleen dat het niet terecht is op grond hiervan en zo'n uitspraak van een monteur, om 3 pitters als onbetrouwbaar te kwalificeren. Wat de monteur niet doet naw, is de probleemgevallen te relateren aan de baseline. Waarschijnlijk/mogelijk zijn 3 pitters oververtegenwoordigd in de ter reparatie aangeboden auto's.
 

JeSko

Forumguru
@Rosinfield

Gho, ja, ik weet niet hoor, die mannen hebben een groot klantenbestand, als er laat ons zeggen van de 100 motoren, 20 dat probleem vroeg of laat hebben, spreekt men toch van een bepaald aantal dat representatief is. Vr de duidelijkheid, ik weet het niet allemaal, maar de manager stond er ook bij en die zal vast wel data ter beschikking hebben, en die zei ook dat het kommer en kwel was met deze 3 cilinders, en dat de 4 cyl HDI bijvoorbeeld een veel betrouwbaarder blok is.

Anyway, het is nu zo, eindejaarsgeld is mooi weg.
 

Eltjo

Forumguru
Dat is rot, te meer omdat je hem nog niet lang hebt. Maar als het goed wordt aangepakt en het tevens een verbetering of modificatie is, zou dit eenmalig moeten zijn.

Over het algemeen kan je denk ik niet zeggen dat 3-pitters slecht zijn. Wat denk van de C1, Aygo, 106 motoren? De Daihatshu Trevis van mijn vrouw is ook een 3-pitter, heeft 155dkm weg en heeft alleen maar regulier onderhoud gehad.

Ik vermoed wel dat men moderne motoren in elkaar zet die hier en daar te kleine marge over hebben. Zie de oprekkende kettingen, slechte zuigerveren en ook in de soep lopende oliepompen in b.v. ook de 2.0TDi 8V - de voorloper van mijn motor bij de VAG.
 
Laatst bewerkt:

Rosinfield

† In Memoriam
Ik drukte me eigenlijk verkeerd uit. Wat ik bedoelde, is dat het me niet onwaarschijnlijk lijkt dat de 3 pitters een groot aandeel hebben in de verkochte auto's van het merk. En dan is het dus ook niet meer dan logisch dat daar meer (evenredig veel) van ter reparatie worden aangeboden.
 

JeSko

Forumguru
Ja klopt, voor een auto van 4 jaar oud die we zelf maar een jaar hebben is dit extra zuur. Ach gut.. weet je wat het ook is, in mijn kop komt dit niet meer goed, ik had al wantrouwen tegenover 3 pitters die ontwikkeld zijn om zo goedkoop mogelijk te zijn, en dat wantrouwen was wat aan de kant gezet, maar nu dit gebeurt is dat bij mij mentaal natuurlijk een harde slag, ik zeg constant tegen mezelf; zie je wel! Gvdme!" Mijn TDI vertrouw ik, al van het begin, dan is zoiets anders.
 

JeSko

Forumguru
Thanx @PizzaPieter ! Komt goed hoor, maar effe zuur ja :laugh:sjans dat we nog jankend kunnen lachen, ik had zelfs compassie met die mecanicien, die zag het ook niet meer zitten.

Ja dat moet wel, anders is het economisch total loss, auto is pakweg 7000-8000 waard, als ik hem niet laat repareren moet hij daar blijven, dan nemen ze hem over voor het bedrag dat zij denken dat hij waard is, minus de kosten (3000 euro afgerond), en minus de winst die er bij doorverkoopnwellicht op gepakt moet worden. De auto start niet meer momenteel, dat valt met de pc te overrulen, maar dan komt ie 10 meter ver en de blok draait kapot zonder olie want er is geen druk. Dus ofwel stop ik er 3000 in, ofwel laat ik hem daar en krijg ik mss 2000 euro mee, koop je natuurlijk niks nieuws voor.
 

brepus13

Forumguru
Wat een naar verhaal! Ik vind het overigens wel heel bijzonder dat je blijkbaar met die kapotte pomp rond kon rijden totdat er olie gewisseld werd…? Zodra de motor uit gaat valt ook de oliedruk weg toch? Ik zou dit toch nog eens goed nakijken of uitzoeken hoe dat precies zit. Erg veel geld voor het vervangen van een oliepomp in ieder geval! Een beetje rondkijken en rondvragen kan geen kwaad lijkt me.

ik zie trouwens niet perse een verband naar 3 pitters. Ook binnen VAG heeft elk model/motor zijn eigen specifieke problemen. Je eigen TDI kun je dan ook niet vergelijken met een 3 cilinder benzine. En vwb de TDI die kunnen er ook wat van. 1.6 TDI met lekke waterpompen. 1.2 TDI Turbo en egr problemen.

Er is altijd wel wat. Soms moet je geluk hebben en soms helaas is er pech. Sterkte met je keuzes in ieder geval.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ja herkenbaar dat gevoel. Destijds met mijn Yeti, de eerste niet-Toyota na 4 volkomen probleemloze Toyota's, dezelfde ervaring. Eerst problemen met een telkens terugkerend motorstoringslampje zonder vast te stellen oorzaak. Daarna noodloop door het bekende 1.2 tsi bougiekabel probleem. Toen dacht ik ook zie je wel, nooit meer iets anders dan Toyota, had het er helemaal mee gehad. Daarna nog lang plezier van de Yeti gehad en bij Skoda gebleven.
 

EdK

Forumguru
Maar goed @JeSko als ik goed begrijp is veel voorkomend probleem en is er dus iets fout in blok in de productie/ontwerp !?
Dan zou ik zeggen dat het een fabrieksprobleem is en dat men over de brug zou moeten komen met een bedrag ter compensatie....
Want de levensduur van een motorblok mag toch zeker wel langer dan 4 jaar en meer dan 150K in kilometers zijn ....
Maw of een volledige vergoeding of een compensatie vergoeding lijkt me meer dan redelijk !!??
Of zie ik nu iets verkeerds ?

En dan denk ik met in achterhoofd aan consumenten recht !?
 

JeSko

Forumguru
Dat dacht ik dus ook @brepus13 , ken wel wat van techniek maar niet voldoende om hierover echt een oordeel te kunnen vellen, heb mijn vraag/voorval ook op het Citroën forum gesteld. Benieuwd wat daar uitkomt. De Pomp zou blijkbaar enige druk kunnen leveren met die klep kapot op standje half-open, maar eens de olie afgelaten word is ze niet capabel meer om het hele systeem onder druk te zetten. Ofzoiets, was veel om te horen en te onthouden wanneer die 3000 flappen nog floten in mijn oren.

Verder zeg ik ook maar wat de mekanieker me verteld, nota bene met de hoofdman van naverkoop erbij, als zo'n mekanieker dan zonder schroom stelt dat de driepitters van PSA veel van zulke problemen geven.. neig ik toch hem te geloven. Bij de TDI is enkel de waterpomp bekend als problemen, EGR ligt vaak aan fout gebruik van de auto. Stel dat ik die kapot rijd, dan weet ik dat ik te vaak naar de bakker en terug gereden ben.

Echter 3000 euro kosten aan een auto van net 100.000 km en 4 jaar ouderdom vind ik absurd. Geen Citroën meer voor mij, dus ook geen Peugeot-benzine, dat was ik serieus aan het overwegen, daar pas ik voor. Stond een 308 SW puretech binnen, 60.000 km motor compleet in de soep. Geef mij dan maar die goeie oude stinkdiesel.
 

JeSko

Forumguru
Ja dat zou je denken, echter vinden zij dat dat vervalt omdat de auto één onderhoud bij een PSA dealer gemist heeft en dat onderhoud bij een onafhankelijke gehad heeft, zal het ze morgen nog eens voorleggen, zelfs met gedeeltelijke compensatie zou ik al blij zijn.
 

JeSko

Forumguru
Heb een antwoord gekregen op het Citroën forum, er zit een complexe variabele pomp in, maar die mag nooit zo snel kapot gaan. Ook het verhaal over de oliedruk die dan pas wegvalt word daar met verbazing ontvangen. Morgen coulance vragen, delen van de kosten lijkt mij billijk in deze.

" Jefrey:
Je uit je frustratie, begrijpelijk, maar om over een oplossing te praten.
Afhankelijk van het aantal kilometers zou je toch een vraag naar garantie bij Citroen moeten plaatsen met een gedeeltelijke tegemoetkoming. Je moet er namelijk van uit mogen gaan dat zo’n pomp lang meegaat ( tenzij je de auto al heel veel kilometers gemaakt heeft), dat heeft meer met product aansprakelijkheid als met garantie te maken: Je hebt recht op een deugdelijk product, zelfs als 4e eigenaar.
Daarnaast zit er een oliepomp in met variable opbrengst, die is gecompliceerder dan een simpele , dat wel, maar het verhaal dat je dat pas merkt als je hem opnieuw start vindt ik heel vreemd. Dat de oliedruk dan wegvalt bij een oliewissel begrijp ik ook niet, en dat die klep nou net kapot gegaan is toen je naar de garage reed en niet eerder, dat lijkt me redelijk onwaarschijnlijk."

To be continued...
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: EdK

EdK

Forumguru
echter vinden zij dat dat vervalt omdat de auto één onderhoud bij een PSA dealer gemist heeft en dat onderhoud bij een onafhankelijke gehad heeft
Was dat gebeurd nadat jij eigenaar werd of bij de vorige eigenaar ?
En als ik goed had dan heb je hem bij hun gekocht en niet bij vorige eigenaar ?
Maw hij heeft bij hun in garage gestaan en voor ze hem verkochten aan jou hadden ze hem daar dan op kunnen controleren !
Het kan jou niet kwalijk genomen worden dat hij door vorige eigenaar naar een niet PSA garage is gebracht.
Als ik een wagen 2e hands koop met garantie van die leeftijd en aantal Km's dan ga ik er vanuit dat zij een controle hebben uitgevoerd.
En als ik dan met eerste beurt al meteen bij hun kom dan mag het mij niet aangerekend worden dat de wagen bij een niet PSA dealer in onderhoud is geweest !

Dus weet niet of je rechtsbijstand hebt maar ik zou het er zeker niet bij laten zitten, helemaal niet als dit veel voorkomend blijkt te zijn.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan