@JeSko
Ik heb het allemaal eens doorgelezen. Het vreemde is dat na de distributieriem vernieuwen en olie verversen met filter er geen oliedruk meer is…… ?.
Ik ben in het verleden monteur geweest, ook de gekste dingen meegemaakt, waaronder een gebruikte motor vervangen uit een Golf schadeauto. Motor compleet ingebouwd voorzien van nieuwe olie en filters.
Bij de eerste start geen oliedruk….. motor een tijdje laten draaien maar kreeg geen oliedruk…… ?. Autodemontage bedrijf gebeld…. die zei meteen … “ olie en filter zeker meteen vervangen zonder dat de motor eerst gelopen heeft”…
Wat bleek de motor had zolang in de stalling gestaan dat alle olie blijkbaar naar beneden was gezakt, doordat wij de olie meteen aftapten en verversten met een nieuw filter had de oliepomp geen genoeg aanzuig kracht om de olie aan te zuigen en druk op te bouwen….. het advies van het autodemontage bedrijf was "zet even het oude filter erop dan zal hij wel meteen oliedruk hebben ". En inderdaad starten na een paar seconden had hij weer oliedruk.
Citroen 1.2 Puretech motoren ken ik niet, maar het komt mij over dat het probleem overeen komt met wat ik hiervoor omschreef en zelf mee heb gemaakt.
Ik zie het als volgt, motorolie wordt afgetapt, met eventueel oliefilter verwijdert (volgens mij een normaal oliefilter). Distributieriem wordt vernieuwd hierbij worden diverse motordelen gecontroleerd en de krukas gedraaid voor controle.
Hierdoor kan het zijn dat de oliepomp zijn olie terug laat lopen in het carter, dus zeg maar droog staat…., wanneer er nieuwe olie in komt met filter zal de oliepomp flink moeten aanzuigen voordat hij oliedruk krijgt…. en dat lukt bij jou motor dus even niet….. zegt dus nog niets over de staat van oliepomp …….