@JeSko
.Geen oliedruk na oliewissel.
Citroen C3. bouwjaar 2016. 60.000 KM
1e...Begin post, waar de auto in reparatie is,
gisteren deze auto binnengekregen voor beurt en apk. Wat een soepele klus moest gaan worden draait uit op iets anders. Namelijk na de oliewissel ineens geen oliedruk meer.
Heb al veel gelezen over de natte riem die aan het oplossen is dus carter eronderuit gehaald en de zeef bekeken. Deze is brandschoon, nog geen vezeltje of haartje te bekennen. Auto is ook nagenoeg vanaf aflevering hier in onderhoud en elke keer voorzien van de juiste olie.
In de BSI staat storing F4C4 storing motoroliedruk. Hij heeft ook echt geen oliedruk want het nieuwe filter heeft totaal geen olie ontvangen en je hoort de stoters tikken.
Komt het bij deze motoren wel een voor dat met een oliewissel iets met de oliepomp gebeurt?
2e post, waar de auto in reparatie is,
O ja, de ketting enz van de pomp zit goed en draait en doet wat ie moet. Als ik de motor draai met de hand zie ik het binnenwerk draaien door het gat van de losgenomen zeef. Auto heeft tot nu geen problemen gehad.
Ik vind de pomp nogal prijzig om zomaar te vernieuwen dus vandaar mijn vraag of iemand al vaker mee te maken heeft gehad.
Alvast bedankt
3e post, iemand reageert…
Probeer eens via het oliefilter gat wat olie toe te voegen, misschien een soort airlock?
4e post, iemand reageert…
Is je pan er nog onder weg? Smeer je pomp vol met vet,trekt hij altijd vacuüm,en laat olie filter weg probeer te starten tot er olie komt.
5e post, iemand reageert…
Wel vaker mee gemaakt.
Klinkt een beetje tegenstrijdig, maar al eens wat toeren gemaakt?
Normaal even flink gasgeven tijdens het starten. Dan zuigt hij het wel weer aan.
Zou dat eens proberen.
6e post, iemand reageert…
Als je deze motor warm aftapt of heel lang leeg laat lopen duurt het even voor hij oliedruk heeft. Moet soms inderdaad wat toeren maken voor hij weer begint. Eventueel filter vullen voor je hem erop schroeft.
7e post, waar de auto in reparatie is, anderhalve week later.
Probleem is opgelost. Helaas kwamen jullie behulpzame berichten net iets later als dat wij de keuze gemaakt hadden om de oliepomp te gaan demonteren. Dit leek vrij eenvoudig te doen, de bracket loshalen en dan de pomp loshalen. Maar zoals jullie misschien wel wisten, er zitten dus heel fijn twee boutjes van de achterste krukaskeering(met plaat) vanuit de versnellingsbak kant... Maar er was geen weg terug meer dus dan maar door.
Oude oliepomp open gemaakt, wel wat slijtsporen te zien maar niets waaraan je verwacht dat het met dit probleem te maken heeft. Wel flinke krassen ter hoogte van een soort pen en veer(zie bijlage). Dus, gezien het werk wat hiermee gepaard gaat toch meteen voor een nieuwe oliepomp gegaan. Alles dichtgebouwd en met starten had de motor dus wel in één keer oliedruk van zichzelf. Daarna nogmaals motorolie eraf en de keerring vernieuwd. Toen de motorolie weer terug en ook hier had de motor weer meteen oliedruk.
Of het met toeren maken opgelost was heb ik dus niet meer kunnen testen. Maar ik denk dat we dit nog wel eens voor de kiezen gaan krijgen. We durfden het in het begin ook niet aan omdat het idd tegenstrijdig is om toeren te maken met geen oliedruk.
In ons geval deed de nieuwe oliepomp meteen wat ie moest doen en ons probleem is met die pomp opgelost.