Onze gekke Cactus op wielen

Status
Niet open voor verdere reacties.

MarcoO2

Forumguru
... en het komt er op neer dat ik een goed functionerende auto afgeleverd heb, en deze kapot is gegaan in de garage tijdens hun werken...
Dat de auto goed functioneerde, en tijdens de werkzaamheden kapot is gegaan, maakt (uiteraard) niet automatisch dat de kosten ook voor hen zijn. Een onderdeel kan op een haar na dood zijn, en door een laatste tikkie tijdens normale werkzaamheden definitief de geest geven. Dat maakt de garage uiteraard niet aansprakelijk voor de schade. Dat ligt alleen anders als zij een aantoonbare fout gemaakt hebben, waardoor de schade is ontstaan.

De hamvraag is en blijft dus: kan jij dat aantonen? Zeker gezien de rammelende historie waar je eerder al over sprak, kan dat wel eens een uitdaging worden. Je zult vooral afhankelijk zijn van het oordeel van de expert.
 

JeSko

Forumguru
@MarcoO2

Ik ben op fora tegengekomen dat een aantal Citroën motoren de neiging hebben de pomp op te blazen bij of na het verversen van olie, nu hoe dat precies kan geen idee, maar dat valt met de juiste handelingen te vermijden en dat zou dan ook niet mogen gebeuren, de klant kan daar nooit de dupe van zijn! Probleem is dat dit vermeld staat op een forum enkel toegankelijk voor erkende mecaniciens, dus ik kan enkel de startpost lezen, op het Cit forum verwezen ze mij ook naar dat forum. Maar het probleem bestaat dus wel.

Ook heeft men mij gemeld op het Cit forum dat zo'n pomp nooit stuk mag gaan rond deze km stand, en dat het dan echt wel te verhalen moet zijn op PSA.
 

leon-cupra

Forumguru
“Een aantal” zal dan ook niet voldoende zijn om later een rechter te overtuigen dat het een algemene productiefout is.
vrees er een beetje voor dat wanneer Citroën geen coulance toekent, dat je aan het kortste eind zal trekken en ga je hiervoor beginnen procederen?? Lang proces hoor. Mijn vader heeft zo eens 5 jaar mogen procederen tegen een tankstation voor het tanken van vervuilde diesel (uiteindelijk wel gewonnen).
 

janjurre

Nieuw lid
@JeSko


.Geen oliedruk na oliewissel.

Citroen C3. bouwjaar 2016. 60.000 KM


1e...Begin post, waar de auto in reparatie is,


gisteren deze auto binnengekregen voor beurt en apk. Wat een soepele klus moest gaan worden draait uit op iets anders. Namelijk na de oliewissel ineens geen oliedruk meer.

Heb al veel gelezen over de natte riem die aan het oplossen is dus carter eronderuit gehaald en de zeef bekeken. Deze is brandschoon, nog geen vezeltje of haartje te bekennen. Auto is ook nagenoeg vanaf aflevering hier in onderhoud en elke keer voorzien van de juiste olie.

In de BSI staat storing F4C4 storing motoroliedruk. Hij heeft ook echt geen oliedruk want het nieuwe filter heeft totaal geen olie ontvangen en je hoort de stoters tikken.

Komt het bij deze motoren wel een voor dat met een oliewissel iets met de oliepomp gebeurt?


2e post, waar de auto in reparatie is,
O ja, de ketting enz van de pomp zit goed en draait en doet wat ie moet. Als ik de motor draai met de hand zie ik het binnenwerk draaien door het gat van de losgenomen zeef. Auto heeft tot nu geen problemen gehad.

Ik vind de pomp nogal prijzig om zomaar te vernieuwen dus vandaar mijn vraag of iemand al vaker mee te maken heeft gehad.

Alvast bedankt


3e post, iemand reageert…

Probeer eens via het oliefilter gat wat olie toe te voegen, misschien een soort airlock?


4e post, iemand reageert…

Is je pan er nog onder weg? Smeer je pomp vol met vet,trekt hij altijd vacuüm,en laat olie filter weg probeer te starten tot er olie komt.
5e post, iemand reageert…
Wel vaker mee gemaakt.
Klinkt een beetje tegenstrijdig, maar al eens wat toeren gemaakt?

Normaal even flink gasgeven tijdens het starten. Dan zuigt hij het wel weer aan.

Zou dat eens proberen.


6e post, iemand reageert…

Als je deze motor warm aftapt of heel lang leeg laat lopen duurt het even voor hij oliedruk heeft. Moet soms inderdaad wat toeren maken voor hij weer begint. Eventueel filter vullen voor je hem erop schroeft.

7e post, waar de auto in reparatie is, anderhalve week later.

Probleem is opgelost. Helaas kwamen jullie behulpzame berichten net iets later als dat wij de keuze gemaakt hadden om de oliepomp te gaan demonteren. Dit leek vrij eenvoudig te doen, de bracket loshalen en dan de pomp loshalen. Maar zoals jullie misschien wel wisten, er zitten dus heel fijn twee boutjes van de achterste krukaskeering(met plaat) vanuit de versnellingsbak kant... Maar er was geen weg terug meer dus dan maar door.

Oude oliepomp open gemaakt, wel wat slijtsporen te zien maar niets waaraan je verwacht dat het met dit probleem te maken heeft. Wel flinke krassen ter hoogte van een soort pen en veer(zie bijlage). Dus, gezien het werk wat hiermee gepaard gaat toch meteen voor een nieuwe oliepomp gegaan. Alles dichtgebouwd en met starten had de motor dus wel in één keer oliedruk van zichzelf. Daarna nogmaals motorolie eraf en de keerring vernieuwd. Toen de motorolie weer terug en ook hier had de motor weer meteen oliedruk.

Of het met toeren maken opgelost was heb ik dus niet meer kunnen testen. Maar ik denk dat we dit nog wel eens voor de kiezen gaan krijgen. We durfden het in het begin ook niet aan omdat het idd tegenstrijdig is om toeren te maken met geen oliedruk.

In ons geval deed de nieuwe oliepomp meteen wat ie moest doen en ons probleem is met die pomp opgelost.
 

EdK

Forumguru
Smeer je pomp vol met vet,trekt hij altijd vacuüm
Brrrrrr, maw je gooit een paar 100 gram vet in je ole die net nieuw is en die dan ook nog eens in de oliekanalen kan gaan ophopen...??
oF lees / begrijp ik het verkeerd met dat vet ?
 

Cordoba

Forumguru
@JeSko Een ander forum waar je vaak veel kunt vinden over dergelijke problemen is problemcar Daar kun je ook als leek/amateur lezen en posten, al is er ook een deel dat speciaal voor de vakmensen is.
 

JeSko

Forumguru
@hemi24

En ze hebben mij daar een Smetteloos filter laten zien met de woorden; u ziet, daar is geen olie aan geweest :pieker: om te bewijzen dat er geen olie tot in de filter gepompt werd. Daarna kwamen ze met een "afgebroken klep in de pomp".
 

EdK

Forumguru
dat je het nieuwe filter eerst met olie moet vullen voordat je deze eronder schroeft…
Tsja.....cursussen zijn duur natuurlijk....

Zelf leveren wij membraam pompen, centrifugaalpompen en slangenpompen voor afzuigen van rioolwater en oliehoudendwater. Waarbij bij de laatste nog een wierpot zit om het opgezogen oliehoudend water te filteren van boutjes/moeren/tyraps en weet wat nog meer voor troep.
Maar zodra ik onderhoud / reparatie heb gedaan moet ik bij de centrifugaal en de membraam pomp ook het pomphuis vullen met water voor ik überhaupt maar een vacuüm kan opbouwen.
Dus gaat de klokpomp het water in en vul ik de gehele slang met water en zodra het eruit komt lopen dan zet ik pomp aan en zodra hij dan het vacuum oppakt dan gaat pomp uit slang in water / lekbak en laten we een pomp een half uur draaien.
Dit laatste om perskant schoon te spoelen en de eventuele resten die aan de terugslag kleppen zit.
Zou je oliefilter eerst vullen dan heb je ook een buffer waardoor hij zijn zuigkracht makkelijker kan opbouwen.
En ja als monteur zal je dan wel waarschijnlijk wat vuile handen krijgen...:pieker::koffie:
 

MarcoO2

Forumguru
@MarcoO2

Ik ben op fora tegengekomen dat een aantal Citroën motoren de neiging hebben de pomp op te blazen bij of na het verversen van olie, nu hoe dat precies kan geen idee, maar dat valt met de juiste handelingen te vermijden en dat zou dan ook niet mogen gebeuren, de klant kan daar nooit de dupe van zijn! Probleem is dat dit vermeld staat op een forum enkel toegankelijk voor erkende mecaniciens, dus ik kan enkel de startpost lezen, op het Cit forum verwezen ze mij ook naar dat forum. Maar het probleem bestaat dus wel.

Ook heeft men mij gemeld op het Cit forum dat zo'n pomp nooit stuk mag gaan rond deze km stand, en dat het dan echt wel te verhalen moet zijn op PSA.
Da’s leuk, maar vormt op zichzelf natuurlijk geen enkel bewijs in jouw casus.
 

janjurre

Nieuw lid
@MarcoO2

Klopt inderdaad…., de vraag is dan ook, hoe heeft de garage vastgesteld dat de pomp stuk is of dat er iets is afgebroken..

Heeft de garage de carterpan er onder vandaan gehad om te controleren of de pomp wel of niet meer rond draait… ?

Zo ja …, pomp draait niet rond... dan is er waarschijnlijk iets fout gegaan bij het monteren van de onderdelen van de distributieriem.

Zo Nee, dan is het een aanname van de garage dat de pomp stuk is of dat er iets is afgebroken, een droog filter zegt nog niets..
 

hemi24

Forumguru
@MarcoO2

Klopt inderdaad…., de vraag is dan ook, hoe heeft de garage vastgesteld dat de pomp stuk is of dat er iets is afgebroken..

Heeft de garage de carterpan er onder vandaan gehad om te controleren of de pomp wel of niet meer rond draait… ?

Zo ja …, pomp draait niet rond... dan is er waarschijnlijk iets fout gegaan bij het monteren van de onderdelen van de distributieriem.

Zo Nee, dan is het een aanname van de garage dat de pomp stuk is of dat er iets is afgebroken, een droog filter zegt nog niets..

zoals je kunt zien op deze foto wordt de pomp niet rechtstreeks door de distributieriem aangedreven…

upload_2021-12-28_13-6-42.jpeg

mijn beste gok is dat ze volgende hebben gedaan:

1. Olie aflaten en filter verwijderd;
2. Distributie vernieuwd;
3. Nieuw filtert (droog) geplaatst en nieuwe olie bijgevuld;

Fout hierbij is dat bij het wisselen van de distributie de krukas is gedraaid en daardoor de olie uit de pomp is gelopen.
Ze hebben dus de pomp (ongemerkt/onbewust) leeg laten lopen en daarmee was deze niet meer in staat om de olie aan te zuigen uit het carter. Vandaar het droge filter.

Als men de oliewissel en de distributiewissel na elkaar hadden uitgevoerd was er vrijwel zeker niets aan de hand geweest…

@JeSko : bespreek bovenstaande maar met je rechtsbijstand en probeer bij de garage te achterhalen hoe en in welke volgorde ze de zaken hebben uitgevoerd.

Succes!!!
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan