Weet je wat, zet er 2 of 3 naast elkaar uiteraard met lampen aan, dan weet je genoeg.
En weet je dan visueel genoeg of gebruik je dan de Luxmeter erbij om te meten ??
Want visueel zegt mij geheel niets en wel hierom
In normale TL armaturen met een spiegelreflector kun je visueel met verschillende TL lampen denken dat je bij de ene lamp veel minder licht hebt dan bij de andere tl lamp.
Als ik dus een 36W kleur 840 van philips in de TL draai heeft een ieder het idee van whowww wat een zee van licht
Draai ik derhalve er een 36W kleur 830 van philips in dan word dit ervaren als er komt niet voldoende ligt vanaf.
Op moment dat ik de luxmeter erbij pak zul je met eigen ogen kunnen zien dat beide lampen dezelfde hoeveelheid licht afgeven maar dat door de kleur er een totaal ander gevoel word ervaren.
En als ik je dan hoor spreken van een H7 en een H4 lamp dan zijn dit al ten eerste twee totaal verschillende lampen kwa uitvoering maar ook de lampspiegels zullen totaal verschillend zijn kwa opbouw.
En tsja of de heren testers hier ook wel rekening mee hebben gehouden ?
Dan zijn er nog een tweetal factoren waar rekening mee gehouden moet worden en dat is de veroudering.
En dan heb ik het niet over veroudering van lichaam en ogen zoals al werd aangekaart maar die van lamp en reflector.
Een lamp geeft in begin ( nieuw ) altijd meer licht af na een bepaalde inbrandtijd en zal op den duur niet meer dezelfde opbrengst geven als dat deze nieuw was.
En een refelctor is onderhevig aan vuil, dit is een dun laagje vuil die in de loop van de tijd aan zal koeken
En is soms niet eens zichtbaar tot dat je deze met een lapje met alcohol afneemt en je je het schompes schrikt wat er voor vuil achterblijft op de lap.
En tsja een reflector van een TL armatuur is dan nog redelijk makkelijk te reinigen en bij te komen maar dit kun je eigenlijk wel vergeten bij een koplamp van een wagen....
En nog even voor de duidelijkheid ik wil de testers geheel niet als ongeloofwaardig neerzetten maar ik heb mijn twijfels alleen bij hun aanpak en of ze rekening hebben gehouden met bepaalde factoren.