Ik weet niet zo zeker of deze vergelijking wel opgaat. De reflector in een tl-armatuur zit doorgaans in de vrije ruimte en is dus - zo lang het licht aan is - onderhevig aan een voortdurende convectieluchtstroom als gevolg van de warmte die de tl-buis afgeeft. En met die lucht uit de ruimte eronder komt natuurlijk ook stof en ander vuil mee dat zich op de reflector kan afzetten.En een refelctor is onderhevig aan vuil, dit is een dun laagje vuil die in de loop van de tijd aan zal koeken
Hella nummer zal er waarschijnlijk niet opstaan, maar het merk staat er altijd op.Goedendag Allen
Mijn vriendin heeft een fabia II uit 2007 met hetzelfde probleem, ik heb contact gezocht met de technische dienst van Hella en gevraagd of zij dit probleem herkenden. Ze hadden dit nog niet eerder gehoord en konden daarom ook niet zeggen of mijn idee om de originele koplampen te vervangen door Hella verbetering zou kunnen opleveren. Het zou kunnen zijn dat er verschillende merken koplampen zijn gemonteerd door de jaren heen. Ik ga kijken of ik erachter kan komen welk merk er in die fabia van mijn vriendin zitten want als daar Hella in zitten heeft het niet zoveel zin om andere Hella lampen te kopen. Misschien dat iemand die wel goede verlichting heeft in een fabia van tussen 2006 en 2010 ook eens kan kijken welk merk unit daarin zit. Het artikelnummer van Hella voor de bouwjaren 2006 - 2010 is voor rechts 1EL 247 025-261 en voor links 1EL 247 026-261. Heeft iemand misschien al eens geprobeerd om aftermarket lampen van Hellla te monteren en zijn die dan beter? Ik vind het een beetje te duur om het zo even te gokken. Deze lampunits zitten toch rond de €130,00 per stuk.
M.vr.gr. Ron