PizzaPieter's Seat

Cordoba

Forumguru
Voor de caravan misschien wel een handig ding zo'n Incredipole. Kun je de microfiber er steeds afhalen om die in een spoelemmer te ontdoen van vuil en dan vervolgens op de stok en indopen in de sopemmer om verder te wassen?

Ik vraag me af of zo'n autoruiten wasstok, met een wat aangepaste washmitt niet bijna hetzelfde resultaat heeft:
iu
 

PizzaPieter

Forumguru
Yep,
Kunt hem eraf halen (,klittenband).
Geen idee of dat andere ook helpt. Wil ook caravandak ermee doen, dus lange paal nodig en met korte stok alsnof veel werk, denk ik. Nu lange halen maken (hoop ik)
 

Cordoba

Forumguru
Met een lange stok heb je ook vrij veel kracht nodig om met (lichte) druk te kunnen wassen met lange stok. Als je zorgt dat je iets hebt waar je over kan lopen als je het dak van de caravan wast (laag muurtje, trapje met lang plateau, steiger) kun je de hele lengte misschien in 1 of 2 keer doen.

iu
iu
 

Cordoba

Forumguru
Op CC-forum zijn de links weggehaald (ik neem aan dat er iets stond van een leverancier die zij als concurrentie zien.
 

PizzaPieter

Forumguru
Welke links, Cordoba?

Edit: had plaatjes van het product zelf toegevoegd, niet van de leverancier (WaxWorld); dat zou raar zijn.
 

PizzaPieter

Forumguru
@Cordoba .

Heb Monello klei setje gekocht .

Nu heb ik natuurlijk nog glaze-wax op de auto zitten. Lijkt mij dat dat er eerst vanaf moet, of ben ik dan een noob?
 

EdK

Forumguru
Gewoon die wagen nu gaan wassen dat alle zandresten er vanaf zijn en dan lekker gaan kleien.....
En dan komt die glaze er zo vanaf met dat kleien ....

En daarna wel weer in de wax zetten uiteraard
 

EdK

Forumguru
Dacht andersom...... maar @Cordoba weet daar meer van...

Zelf met Yeti bezig geweest toen met wassen kleien en polijsten en waxen om de mislukte picasso krassen uit me deuren aan één zijde te krijgen.
En is me toen zeer goed gelukt, en dealer zag het pas toen ik de laatste kleine kras hem liet zien.
Maar dat hoorde erbij volgens hem bij een wagen van toen 7 jaar oud.
En was alleen maar te spreken hoe hij hem tegemoet glimde..... inruilprijs was ook hoger dan ik zelf had verwacht toendertijd...

En de bedoeling is dat ik deze vakantieperiode de Fab3 ook weer eens ga wassen / kleien en licht polijsten en waxen....
Na 3 jaar is het wel eens nodig
 

brepus13

Forumguru
Kleien is ook een vorm van polijsten dus alles opnieuw daarna :-)

persoonlijk haal ik de polijst machine er nog overheen na goed kleien om uit te sluiten dat er iets zichtbaars zou achterblijven.

blijft leuk om lekker mee bezig te zijn toch?! :-)
 

Cordoba

Forumguru
Met kleien verwijder je al een flink deel van de glaze/wax/sealant (wel eerst de auto wassen), en als je een pre-wash gebruikt voor het wassen, ben je daar ook al een flink deel glaze/wax kwijt. Het mooiste is om na het kleien even (fijn) te polijsten als dat al langere tijd niet is gedaan, dan ontvettten zodat je goed kunt zien of de lak inderdaad helemaal strak is. Dan kun je glaze en wax aanbrengen, maar sommigen wassen tussendoor de auto ook nog een keer.

Ik heb niet de ervaring dat kleien ooit marring (doffe plekken) heeft opgeleverd, maar ik zie regelmatig dat mensen veel druk op de klei zetten, en dan kun je wel veel makkelijker marring veroorzaken. Aan de indruk(diepte) van de vingers in de klei en aan verkleurde (wit) vingers tijdens het kleien kun je zien of iemand veel druk zet.

Pieter misschien deze tutorial eens doornemen.
 
Laatst bewerkt:

PizzaPieter

Forumguru
Polishen ga ik nog niet doen.....dan heb ik straks n vale Seat.

Ik ga wassen (BTBM), kleien, wassen, glaze (PAD EVO! Ontgroening) En waxen (collonite 8nogwat met PAD EVO!)
 

brepus13

Forumguru
Met een DA machine ga je echt niet zomaar door de lak heen hoor… maar je auto zal ongetwijfeld straks weer glimmen als een… :-)
 

Cordoba

Forumguru
Bij mijn vorige Fabia wel eens een meting gedaan: motorkap met een flinke kras bovenop, vooraf gemeten 114 micron lak (grondlak, kleurlak en blanke lak samen), na meerdere machinale hits met grof polijstmiddel, en middelgrof en fijn polijstmiddel was er 111 micron lak over. Met fijn polijstmiddel, moet je extreem zachte lak hebben of heel lang doorpolijsten om verschil te kunnen meten in lakdikte. Lak toont vaal door krasjes (diffuse reflectie), dus door polijsten wordt de kleur dieper (donkerder), verkrijten van lak komt vooral door bepaalde kleurpigmenten die niet stabiel zijn onder veel zonlicht en langzaam chemisch uit elkaar vallen.

Als je onzeker bent, en daarom eerst het aanbrengen van glaze en wax onder de knie wil krijgen, is dat heel begrijpelijk, maar door de lak gaan met een DAP gebeurt alleen als je grote fouten maakt (zoals langdurig en hevig polijsten op een hoek/vouw in het plaatwerk, terwijl de pad niet goed vlak op het plaatwerk ligt).
 
Bovenaan Onderaan