Bij mijn vorige Fabia wel eens een meting gedaan: motorkap met een flinke kras bovenop, vooraf gemeten 114 micron lak (grondlak, kleurlak en blanke lak samen), na meerdere machinale hits met grof polijstmiddel, en middelgrof en fijn polijstmiddel was er 111 micron lak over. Met fijn polijstmiddel, moet je extreem zachte lak hebben of heel lang doorpolijsten om verschil te kunnen meten in lakdikte. Lak toont vaal door krasjes (diffuse reflectie), dus door polijsten wordt de kleur dieper (donkerder), verkrijten van lak komt vooral door bepaalde kleurpigmenten die niet stabiel zijn onder veel zonlicht en langzaam chemisch uit elkaar vallen.
Als je onzeker bent, en daarom eerst het aanbrengen van glaze en wax onder de knie wil krijgen, is dat heel begrijpelijk, maar door de lak gaan met een DAP gebeurt alleen als je grote fouten maakt (zoals langdurig en hevig polijsten op een hoek/vouw in het plaatwerk, terwijl de pad niet goed vlak op het plaatwerk ligt).