Plots versnellen zonder aanleiding

Weer iets geks. Mijn nieuwe skoda plotseling versnelt zonder aanleiding. Levensgevaarlijk! Heb het nu al een paar keer meegegemaakt. De eerste keer dacht ik dat het toeval was en maakte ik me er niet zo druk over, maar nu de auto al meerdere malen zonder aanleiding ging versnellen vind ik het gevaarlijk worden. Zeker met 2 kinderen achterin. Het lijkt wel of het iets te maken heeft met de cruisecontrol. Er brande al eerder een lampje met het symbool van cruisecontrol met een uitroepteken erbij. Natuurlijk ga ik ermee naar de garage, maar misschien heeft iemand hier een idee waar dit door zou kunnen komen. Ik kan me herinneren dat een tijdje gelden Toyota een zelfde soort probleem had met het plots versnellen van de auto. Dit had toen te maken met het "Electronic Throttle Control". Maakt Skoda daar ook gebruik van?

Joske

Forumguru
volgens mij met het symbooltje dat jij zegt (cc + uitroepteken) ga jij volgens mij die zelfs niet meer kunnen inschakelen. Lijkt me iets om dringend een dealer mee op te zoeken!

Wild Chocolate

Senior Member
Hmmm. Je zou verwachten dat er een aantal beveiligingen zijn die dit soort fouten moeten voorkomen...

Zou je hiermee nog wel gaan rijden? Denk dat je beter de dealer kan bellen of ze hem op komen halen.

Ronnie

Forumguru
Ik neem aan dat het om de 1.4 TSI gaat zoals in de (oude) handtekening is omschreven?
Dan zou het een defect gasklephuis kunnen zijn of de Motronic (ECU) computer. Gaspedaal wordt immers op de CC niet gebruikt.
Geeft ie opeens volgas of gaat het heel geleidelijk?

@Joske het klopt dat ik de cruise control in het geheel niet meer kon gebruiken, maar na herstart was het symbool verdwenen en deed cruise control het weet

@Ronnie het is inderdaad de 1.4 tsi (ik zal mijn handtekening aanpassen). Ik heb het probleem zojuist opnieuw gehad. Nu blijkt de cruise control er zomaar op te schieten op een willekeurig getal (eerst streepjes en dan plots 65 km/u links onder op maxidot)

@Wild Chocolate inderdaad zeker iets voor de garage. Ik denk er nog wel mee te kunnen rijden als ik cruise control in z'n geheel uitzet.

Joske

Forumguru
lijkt me dus eerder een falende cc. De wagen heeft het dus enkel bij het inschakelen van de cc?

Gieliovd

Forumguru
Ja, prettige eigenschap wel... jeetje...

Maandag eerste werk maar eens naar de dealer voordat je iemand van de weg drukt haha.

Iedere moderne auto heeft een elektronische gaspedaal... dus een metertje met een draadje. Dus ja, het kan altijd gebeuren. Computers allemaal tegenwoordig.

Ronnie

Forumguru
Ik denk dat er een nieuwe ECU in moet, deze motorcomputer verzamelt alle data zoals ook van de ABS sensoren, speedsensor (op de bak) welke dan weer als snelheidsindicatie gebruikt worden.
Aan de hand van dit signaal wordt dan de gasklep bediend.

Cordoba

Forumguru
Ik vraag me af of het inderdaad de ECU is, zoals Ronnie denkt, of dat bijv. de speedsensor geen goed signaal geeft (door fout in connector, kabelboom of sensor zelf).
Gezien het feit dat het alleen opgetreden is met ingeschakelde CC, is een storing in electronisch gaspedaal, of regeling van de gasklep onwaarschijnlijk. Overigens zal uitlezen ook meer duidelijkheid moeten geven over de oorzaak.

Daar lijkt het inderdaad wel op. Denk ook dat het probleem alleen optreed wanneer cc is ingeschakeld (kan het nu alleen nog niet met zekerheid zeggen). Als het inderdaad de cc is......is dit dan (makkelijk) op te lossen?

Cordoba

Forumguru
Lastig te zeggen, in elk geval heb je het geluk dat het aan de CC gekoppeld lijkt. Ik heb zelf ooit een Opel gehad die dergelijke grappen uithaalde met het gewone gaspedaal: schakelde je terug voor een bocht, vloog het stationair toerental ineens naar 4500 rpm en maakte de auto extra snelheid voor een bocht in plaats van iets te vertragen. (alleen door remmen en/of ontkoppelen kreeg je de snelheid naar beneden) In mijn geval had de auto dermate hardnekkige problemen dat de garage 'm ook bij mij thuis op kwam halen, voor reparatie, waarbij de monteur ook aangaf dat ie blij was dat ie heelhuids de garage had bereikt.

Cordoba

Forumguru
@Ronnie regelt de CC op alle vier de ABS-signalen, of kijkt ie in 1e instantie naar de speedsensor?
In geval van TC, en dergelijke zal ie alle ABS-signalen meenemen, maar doet ie dat ook voor de gasklep-regeling? Ik kan me voorstellen dat tractioncontrol de ABS signalen gebruikt en de snelheid eventueel aanpast via remmen, waar de CC alleen de ingestelde snelheid met de speedsensor vergelijkt. (ik wéét dit niet, het is slechts een hersenspinsel van mij)

De cc "schiet" aan en het cc lampje gaat ook branden. Het lijk alsof er een volkomen willekeurige snelheid wordt aan genomen (ben blij dat dit nog geen 200km/u is). Weten jullie of de cc makkelijk te vervangen is of eventueel software herstellen? Een maand geleden stond ik ook al met pech langs de snelweg. Begin er nu een beetje moe van te worden. Lijkt wel alsof er iets goed mis met de electronica. Bedankt overigens allemaal voor het meedenken

Cordoba

Forumguru
De CC gaat vanzelf aan, dus je schakelt 'm niet in? Dan zou het ook wel eens in de hendel (contacten) kunnen zitten, maar ECU zoals Ronnie noemt kan dan ook goed. Gewoon beginnen met uitlezen, kijken wat daar voor code uit komt, en op basis daarvan verder zoeken.

@slootje77 misschien ook je handtekening even updaten: ik neem aan dat dit probleem niet om de BMW gaat.

Cordoba

Forumguru
Ik zou zeggen zet de CC schakelaar dan voorlopig even op 'off', als het in de hendel zit, zouden er dan al 2 schakelaar kuren moeten hebben, wil ie er opeens vandoor gaan. Het komt bij oudere auto's af en toe voor dat de CC-hendel wat kuren heeft, waarbij het euvel meestal is, dat ie niet inschakelt, spontaan inschakelen kan in de schakelaar zitten, maar dan denk ik eerder aan een losgeraakte draad, stukje metaal in de schakelaar of iets dergelijks. Met de CC op 'off' verklein je in elk geval de kans op ongelukken zolang het niet is opgelost.

Ik dacht dat de CC bij veel auto's ook een eigen zekering heeft, als dat voor de O3 ook geldt, kun je eventueel ook de zekering er uittrekken, just to be safe.

Antera

Donateur
Dit probleem heb ik een paar keer eerder gezien bij een O3 en vervangen van je CC hendel is de oplossing tot op heden. er zit iets niet goed of de speling tussen de contacten is te klein die door hobbels of anders contact maken en je cc activeren.

p.s. Garantie?

Bovenaan Onderaan